ایسکا نیوز: اواخر مهر ماه خبر اسیدپاشی بر روی چند زن در اصفهان به گوش رسید. 11 آذر ماه نیز اسیدپاشی در شهر مشهد به خاطر اختلافات خانوادگی توسط مردی بر روی همسرش انجام شد و 25 آذر در تهران هم شاهد اسیدپاشی رقبای یک شرکت بر روی مسئول فروش آن بودیم. از دیگر سو در چند روز گذشته زنی توسط همسر سابقش با چاقو در یکی از خیابان های تهران کشته شد. به نظر می رسد موجی از خشونت علیه زنان در فضاهای عمومی شهر در حال رخ دادن است از دکتر مصطفی اقلیما، رئیس انجمن علمی مددکاری ایران دلیل وقوع چنین حوادثی را جویا شدیم.
رئیس انجمن علمی مددکاری ایران در گفتگو خبرنگار ایسکانیوز دلیل افزایش خشونت ها علیه زنان را اجرا نکردن قوانین توسط مسئولان عنوان و بیان کرد: وقتی افرادی به شکل فردی یا گروهی دست به اقدام جرایم در جامعه می زنند اگر توسط مجری قانون تنبیه نشوند زمینه بروز چنین خشونت هایی در جامعه افزایش می یابد.
اقلیما تاکید کرد: وقتی افراد مشاهده می کنند هر جرمی که مرتکب شوند بدون مجازات می ماند طبیعی است که قلدران برای مبادرت به بزه تشویق می شوند. بنابراین ما خودمان به قلدران اجازه خودنمایی می دهیم.
رئیس انجمن علمی مددکاری ایران ضمن اشاره به تجربه ای که در خارج کشور به تازگی داشته بیان کرد: چندماه قبل در بوستون اخبار ساعت 11 تلویزیون خبری در مورد مردی که بدن زنی را لمس کرده بود همراه با عکسهایی که از پشت سر مرد توسط دوربین های خیابان ها ضبط شده بود، پخش شد و از مردم خواست فرد مجرم را در صورت شناسایی معرفی کنند. یک ساعت بعد خبر دستگیری مرد پخش شد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: سیستم قضایی نیز به گونه ای است که در مورد آزارهای خیابانی بعد از دستگیر شدن فرد خاطی به 6 ماه حبس و انفصال از کلیه سمت های دولتی برای تمام مدت عمر محکوم می شود.
اقلیما گفت: در قوانین ماساچوست هر زنی که به دلیل آزار خیابانی از مردی شکایت می کند حرفش گواه است و نیاز به شاهد ندارد. در حالی که در ایران اگر زنی شکایت کند باید حرفش را بتواند اثبات کند.
رئیس انجمن علمی مددکاری ایران افزود: در مورد خشونت های خانگی نیز زنان در ایران باید بتوانند برای قاضی اثبات کنند که توسط همسرشان کتک خورده اند. وقتی زنی کبودی حاصل از شلاق خوردن روی بدنش هست چرا باید برای قاضی شاهد بیاورد؟ معلوم است که در محیط خانوادگی شاهدی وجود ندارد. بنابراین مردها بدون ترس دست به خشونت می زنند
او گفت : در ایران اگر زنی در خیابان مورد آزار جنسیی قرار گیرد باید فرد را به پلیس معرفی کند تا بعد از آن پلیس اقداکم به دستگیری فرد خاطی کند در حالی که وظیفه پلیس ایجاد امنیت در جامعه و دستگیری متجاوزان به حقوق مردم است.
اقلیما بیان کرد: لذا اگر بخواهم جمع بندی کنم نبود قوانینی که رویکرد حمایتی از زن دارند و اجرا نکردن همین قوانینی که وجود دارد همه و همه باعث می شود که خشونت علیه زنان در فضای عمومی و خصوصی افزایش یابد.
کد خبر: 169517

وب گردی

وب گردی