تهران- ایسکانیوز: افرادی که با ناتوانی های جسمی روبرو هستند، پس از گذراندن 4 سال تحصیل در دبیرستان که غالباً با بهره مندی از کمک ها و مساعدت ها همراه بوده، هنگام انتخاب دانشکده یا دانشگاه مناسبی که بتواند آنها را در فرایند یادگیری، یاری کند، با مشکل جدی مواجه می شوند. درحالی که یک دانشجوی معمولی ممکن است برای تصمیم گیری راجع به دانشگاه مورد نظرش عواملی نظیر رتبه دانشگاه، موقعیت مکانی و شهریه آن را در نظر بگیرد، یک دانشجوی معلول باید سؤالات دیگری نیز در ذهن داشه باشد نظیر این که آیا دانشگاه امکانات رفاهی لازمی را دارست که  با معلولیت دانشجویان  متناسب باشد؟ بنابراین مطالعه چنین امکاناتی در دانشگاه های داخل و خارج از کشور می تواند نقطه عطفی باشد برای پی بردن به  کمبودها و برآوردن نیازهای ضروری دانشجویان ِ معلول که درصد انکار ناپذیری از دانشجویان را تشکیل می دهند. در این گزارش به امکاناتی اشاره می شود که برخی از دانشگاه های ممتاز جهان برای معلولین فراهم می کنند:

دانشگاه هاروارد:

  1. پارکینگ و حمل و نقل: هدف این است که دانشجو بواسطه استفاده کارآمد از  گزینه های حمل و نقل و پارکینگ به  برنامه ها، خدمات و فعالیت های دانشگاه راحت تر دسترسی داشته باشد. این امکانات شامل این موارد می شود: استفاده از اتوبوسها و وَن های مجهز به بالابر، دسترسی به محوطه های دارای ورودی، تاسیسات فضای پارکینگ قابل دسترسی برای وَن و...، و در صورت لزوم رزرو پارکینگ.

  2. مسکن: دانشگاه هاروارد متعهد شده است که محل سکونت دسترس پذیری برای دانشجویان خود  تأمین کند.

  3. خدمات ناشنوایان و کم شنوایانان: متصدیان هماهنگی خدمات، برای تمام دانشجویان، اعضای هیئت علمی، کارمندان و میهمانانِ ناشنوا و کم شنوای دانشگاه خدمات لازم را هماهنگ می کنند، شامل: ترجمه مکالمات انگلیسی ِ امریکایی به زبان اشاره، زیرنویس ِ زنده (خدمات CART) و تضمین تجهیزات کارآمد در صورت لزوم.

  4. نقشه دسترسی: دانشگاه هاروارد  محوطه بزرگی دارد و می تواند در جهت یابی چالش برانگیز باشد به همین خاطر مرکز خدمات ِ ناتوانی ِ دانشگاه (UDS) با همکاری دفتر برنامه ریزی دانشگاه یک نقشه دسترسی آنلاین ایجاد کرده اند. این نقشه مرتباً مورد بازبینی قرار می گیرد تا به روز نگه داشته شود، با استفاده از این نقشه می توان اطالاعات مفیدی راجع به معابر  در دسترس و ورودی های ساختمان ها و... به دست آورد.


disabled-student

دانشگاه استنفورد

به موجب قانون 1990مربوط به امریکایی های دارای معلولیت و   بخش 504 قانون توان بخشی ِ 1973، دانشگاه استنفورد باید تضمین کند که برنامه ها، خدمات و امکاناتش برای افرادی که دارای ناتوانی هستند، دسترس پذیر است.

  1. راهنمای دسترسی محوطه دانشگاه: این راهنما شامل اطلاعات دسترسی به ساختمان های دانشگاه  برای فرد معلول است مانند: نزدیک ترین پارکینگ معلولین، مسیرها، ورودی های قابل دسترس، پروژه های درحال ساخت و سازِ درون دانشگاه (که ممکن است تردد افراد معلول را با مشکل مواجه سازد)، آسانسورها و توالت ها. همچنین لینک هایی جهت دسترسی به توضیحات متنی و نقشه های قابل دانلود  وجود دارند.

  2.  تسهیلات و خدماتی جهت برنامه ریزی مناسب برای رویدادهای ورزشی و...: این مورد شامل تأمین مترجمان زبان اشاره، ابزار کمکی شنوایی، چاپ محتوای مطالب با فونت درشت یا به خط بریل می شود.

  3. دسترسی ارتباطات از راه دور


ارائه دستگاه تله تایپ (TTY) سازمانی برای ناشنوایان در برخی از دفاتر دانشگاه. این دستگاه به ناشنوایان کمک می کند که با مکتوب کردن، پیام خود را از طریق تلفن مخابره کنند.

  1. ارائه تجهیزات تفریحی سازگار با معلولیت: مانند دوچرخه هایی که ساختارتکیه گاهشان به گونه ای اصلاح شده است که کاربریش توسط افراد معلول ساده باشد.

  2. حمل و نقل در محوطه دانشگاه


- خدمات DisGo. خدمات رایگان این وسیله نقلیه  کوچک، مختص معلولین و یا بیماران خاصی است که جا به جایی در محوطه دانشگاه برایشان مشکل است. این خدمات در حال حاضر شامل دو وسیله نقلیه  چهار نفره و یک وسیله با امکان دسترسی توسط ویلچر است.

- وسیله نقلیه رفت و برگشتی مارگورایت، یک خدمات حمل و نقل رایگان عمومی در دانشگاه اسنفورد است، که همه روزهای کاری دانشگاه فعال است و دسترسی ویلچر و نگهدارنده دوچرخه دارد.

- خدمات اسکورت 5-sure،  یک خدمات اسکورت ِ رایگان تلفنی است برای هر یک از اعضای دانشگاه که حین جابه جایی شبانه در محوطه دانشگاه احساس خطر می کند.  این خدمات از 9 شب تا یک ربع به 2 بامداد فعال است.

 

دانشگاه کمبریج

  1. راهنمایی دسترسی به ساختمان ها: این خدمات شامل اطلاعات دسترسی به محوطه هایی است که دانشجویان، کارکنان و مهمانان دانشگاه به احتمال زیاد به آنها مراجعه خواهند داشت. در این خدمات اکثر اماکن ِ دانشگاه کمبریج لحاظ شده است. همچنین نقشه های آنلاین، دسترسی به امکانات لازم را به این افراد نشان می دهد.

  2. حمایت مالی:  مرکز منابع معلولیت (DRC) دانشگاه کمبریج جهت پشتیبانی از نیازهای علمی دانشجویان مالی، از دانشجویان معلول حمایت مالی می کند. این حمایت ها از منابع مختلفی حاصل می شوند که هر کدام راهبردها و معیار خاص خود را دارا هستند، برخی از این منابع عبارتند از: صندوق دولتی بریتانیا، صندوق مدیریت شده توسط DRC و صندوق دانشجویان معلول بین المللی و...

  3. اصلاح شرایط آموزشی سازگار با معلولیت


«نیازهای خاص» عبارت ناکارآمدی است چرا که نیازهای افراد معلول «خاص» نیستند، بلکه این افراد اساساً با بقیه یکسانند فقط به «دسترسی» به کلاس درس و اطلاعاتِ لازم نیاز دارند، بنابر این مفاد و سبک آموزش باید به گونه ای اصلاح شود که این دسترسی را برای افراد معلول فراهم کند، به همین خاطر DRC با همکاری هیئت علمی و کارکنان دانشگاه متعهد می شود که بهترین اقدامات را در دانشگاه انجام دهد از پاسخگویی به این نیاز دانشجویان معلول پشتیبانی کند.

 

 

 

منبع:

http://accessibility.harvard.edu

https://diversityandaccess.stanford.edu/disability-access/campus-access-guide

http://www.disability.admin.cam.ac.uk/

 

 

 

 
کد خبر: 170705

وب گردی

وب گردی