تهران- ایسکا نیوز: جمعیت دانشجویی مردمی امام علی (ع) در سال 1378 تاسیس شد. اعضای جمعیت در سال 1384 نخستین دفتر رسمی مردمی جمعیت را در جنوب شهر تهران و در محله مولوی افتتاح کردند و نام «خانه ایرانی» را بر آن نهادند تا نمادی باشد از قدمی بزرگ برای آبادانی ایران توسط دانشجویان ایرانی. هم اکنون ای جمعیت 20 خانه ایرانی در استان های تهران، البرز، هرمزگان، ساری، شیراز، کرمان، خراسان و ... دارد. حمایت از کودکان و زنان تنها مانده و نیازمند یاری مهمترین هدف کاری جمعیت را تشکیل می دهد. موسس این سازمان مردم نهاد شارمین میمندی نژاد است. جمعیت امام علی در ایران دارای مجوز فعالیت از وزارت کشور است، همچنین دارای مقام مشورتی در شورای امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد است.
جمعیت امداد دانشجویی-مردمی امام علی تاکنون دامنه فعالیت خود را در زمینه هایی از جمله، حمایت از کودکان کار و خیابان، کودکان محروم از تحصیل، کودکان بدسرپرست و بی سرپرست، کودکان بزه، کودکان دچار بیماری های خاص نیازمند یاری، کودکان آسیب دیده و در خطر آسیب از فقر، اعتیاد و جنگ، خانواده ها و مناطق محروم، گسترش داده است و بانوان سرپرست خانوار، دختران بی پناه و فرار کرده از خانه، دختران آسیب دیده از تن فروشی اجباری را تحت پوشش خود قرار می دهد.
با طراوت مظفریان یکی از اعضای داوطلب جمعیت امام علی در مورد طرح هایی که این جمعیت برای زنان و کودکان برگزار می کند گفتگو کردیم. جامعه ی هدف سه طرح "صفای سعی"، "فاطیما" و "مادرانه" در جمعیت امام علی زنان هستند.
مادران معتاد به کمپ نیاز دارند
وی در رابطه با "مادرانه" گفت: این طرح برای حمایت ازمادران باردار دچار آسیب و در معرض آسیب تعریف شده است. دخترانی هستند که در سنین کم ازدواج می کنند و خیلی زود هم باردار می شوند. در خانه های ایرانی تلاش می کنیم خانواده ها را ترغیب کنیم دخترانشان را در سنین کم شوهر ندهند یا اگر دختران مجبور به ازدواج می شوند، زیر 18 سال باردار نشوند که برای دختران پرخطر و پر آسیب است. اما خیلی مواقع شکست می خوریم. گروه دیگری از مادران تحت پوشش این طرح، زنان باردار دچار سوتغذیه هستند که زنان مهاجر افغان و یا زنان روستایی و حاشیه ی شهرهای کوچک در این گروهند. ازاین مادران حمایت تغذیه ای می کنیم مواد غذایی به آن ها می دهیم و تلاش می کنیم با حمایت پزشکان داوطلب خدمات بهداشتی به آنان ارائه دهیم و ترغیبشان کنیم به خانه های سلامت مراجعه کنند.
مظفریان ادامه داد: بخش دیگر گروه هدف این طرح زنان معتاد باردار هستند. عده ای از این زنان کارتن خواب و در معرض آسیب های خیابانی هستند. عده ای دیگر دارای خانواده های نابسامان و بدسرپرست هستند.
وی افزود: اعضای جمعیت از دو سال پیش با کودکان معتاد روبه رو شده اند، اگر ازدواج زودرس دختران را هم با این شرایط جمع بزنید، با این مسئله مواجه هستیم که وقتی از زن باردار معتاد نام می بریم، ممکن است منظور دختران 14-15 ساله ای باشند که هم معتاد هستند و هم باردار. نوزادشان هم معتاد به دنیا می آید و به سندرم پرهیز نوزادی دچار هستند؛ نیاز به بستری شدن برای ترک دارند، متاسفانه شاهد هستیم که این نوازادان بدون بستری در NICU و ترک مصرف از بیمارستان ترخیص می شوند. اعضای جمعیت شاهد بوده اند که مادر برای این که اعتیاد بچه اش را درمان کند در خانه به او شربت تریاک می دهد و این باعث می شود نوزادان اوردوز کنند؛ شاهد فوت نوزادی بر اثر اوردوز بوده ایم.
مظفریان تاکید کرد: برای زنان معتاد باردار هیچ کمپ مخصوصی برای ترک نیست. به دلیل پیچیدگی شرایط زندگی، بسیاری از این زنان برای متادون درمانی به مراکز DIC مراجعه نمیکنند و نیازمند مراکز شبانه روزی همچون کمپ های مجهز برای دوران بارداری هستند. مراکزی که به عنوان گرمخانه برای زنان است از پذیرش زنان باردار خودداری می کنند. در شهرستان ها که اوضاع بدتر هم هست و نه تنها دید خوبی به زنان معتاد وجود ندارد بلکه آن ها با معضلات پیچیده تری دست به گریبان هستند و در دام مافیای فروش مواد مخدر گرفتار می شوند. برخی از این زنان هم کودکانشان را می فروشند.
این عضو جمعیت امام علی به فعالیت های هنری برای کمک به کاهش آسیب های اجتماعی اشاره کرد و گفت: جمعیت امداد دانشجویی-مردمی امام علی در راستای کاهش آسیب برای افراد تحت پوشش از هنردرمانی استفاده می کند. همچنین تئاتر "تصمیم جمعه سیاه کبری" به کارگردانی و نویسندگی شارمین میمندی نژاد با هدف آشنا کردن داوطلبان و مردم با معضلات دخترانی که درگیر اعتیاد می شوند، اجرا شده است.
حج دوم با کمک به زنان سرپرست خانوار
مظفریان خاطرنشان کرد: طرح "صفای سعی" ، طرح دیگری از جمعیت است که در این طرح از کسانی که به حج رفته اند دعوت می شود به جای هزینه های جانبی حج از جمله ولیمه و ...، آن را جهت خودکفایی 7 زن سرپرست خانوار اهدا کنند. در این طرح هر سال 7 زن سرپرست خانوار مستقل می شوند و پس از حمایت برای کسب مهارت ، گاه خودشان با کارآفرینی حمایت از دیگر زنان سرپرست خانوار را آغاز می کنند.
فاطیما یاور دختران فراری
او ادامه داد: همچنین "طرح فاطیما" در حمایت از دختران بی پناه و فراری از خانه در جمعیت امام علی اجرا شده است. طرحی که با محوریت قرار دادن معضل فرار از منزل، به بررسی های تخصصی فرار دختران و مشکلات این قشر آسیب پذیر در جامعه و ارائه راهکار در این خصوص می پردازد. این طرح با برگزاری همایش ها و سمینارهای تخصصی، دلایل وقوع این پدیده و همچنین راه های پیشگیری از آن را بررسی می کند. "فاطیما" همراه دخترانی است که ناخواسته درگیر این معضل شده اند، ولی می توانند تا انتهای این مسیر تباهی پیش نروند و قربانی آن نباشند و این تنها با یاری دستانی مهربان امکان پذیر است.
خانه های ایرانی و توانمندسازی زنان
مظفریان در ادامه توضیحاتی درباره خانه های ایرانی داد و گفت: این خانه ها در جمعیت امام علی پناهی برای کودکان و زنان آسیب دیده است که در آن کودکان کار یک وعده غذای گرم دریافت می کنند و تلاش می شود برای زنانی که سرپرست خانوار هستند، اشتغالزایی شود؛ بسته به محله ای که خانه ایرانی در آن قرار داد و علایق زنان بافتنی، خیاطی، آشپزی یاد می گیرند.
جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به سایت این سازمان مردم نهاد WWW.SOSAPOVERTY.ORG مراجعه کنید.
کد خبر: 177777

وب گردی

وب گردی