ایسکانیوز؛پلاس+/ روسیه در تلاش است تا اولین بانک اطلاعات ژنتیکی جهان را بسازد. بر طبق اطلاعات جمع آوری شده از بازه ی چهل ساله ی بین 1970 تا 2010 تقریبا نیمی از گونه های حیات نابود شده اند. از این میان، 76% متعلق به موجودات آب های شیرین، 39% از گونه های حیاتی خاکی و 39% از گونه های دریایی و اقیانوسی هستند. در مجموع انسان از سال 1970 توانسته است 52% حیات را از بین ببرد.

با افزایش احتمال انقراض گونه ها و از بین رفتن همیشگی بخشی از حیات کره زمین، محققان دانشگاه مسکو در حال انجام پروژه ای هستند که آنرا «کشتی نوح» نامیده اند. در این پروژه قرار است اطلاعات «دی ان ای» تمامی موجودات زنده جمع آوری شود. تا به حال یک و نیم میلیون گونه ی حیاتی بر روی کره زمین شناخته شده است و بر تعداد گونه های شناخته شده هر روز افزوده می شود.

رئیس مرکز علوم باغ وحش لندن آقای کن نوریس در بیانه ای گفته است: «اگر امروز یک حیوان در باغ وحش بمیرد، خبر روز تمامی روزنامه ها خواهد شد. اما حیات در خارج از باغ وحش و خارج از محیط دید ما به سرعت در حال از بین رفتن است و ما هیچ خبری از آن نداریم»

به همین خاطر روسیه بزرگترین بودجه مالی در تاریخ دانشگاه مسکو را به این دانشگاه پرداخت کرده است تا با بودجه ای برابر 194 میلیون دلار تاسیسات کاملی برای درست کردن این بانک ژنتیکی درست کند. ویکتور سادوونیچی رئیس دانشگاه مسکو در این رابطه گفته است: «ما قصد داریم نه فقط موجودات زنده، که بانک ژنتیکی از تمامی موجوداتی که منقرض شده و یا در حال انقراض هستند ایجاد کنیم.» وی هدف از ایجاد این بانک را ساختن تاسیساتی برای جمع آوری تمامی مواد سلولی لازم و نگهداری آن ذکر کرده است. قرار است این اطلاعات در موقع لزوم برای امکان بازتولید موجودات منقرض شده بکار رود. ساندوونیچی می گوید: «این پروژه قدمی بزرگ در تاریخ روسیه خواهد بود و با اینکار یک کشتی نوح واقعی را ایجاد می کنیم.»

 
کد خبر: 180563

وب گردی

وب گردی