تهران- ایسکانیوز: آمار رسمی از مراجعه زنانی که دچار خشونت خانگی شده اند در دست نیست. اما رئیس اورژانس اجتماعی کشور در خصوص آمار و ارقام وضعیت «خشونت خانگی» سال گذشته اظهار داشت: در حال حاضر حدود 75 تا 80 درصد مراجعین ما دختران مجرد و زنانمتأهل هستند که مورد خشونت خانگی قرار گرفته‌اند. به گفته او 320 زنی که برای خشونتی که بر علیه‌شان وارد شده به اورژانس اجتماعی مراجعه کرده‌اند، کسانی هستند که به درماندگی رسیده‌اند؛ وگرنه کسی که یک سیلی بخورد خیلی کم اتفاق می‌افتد که بخواهد به مراکز مداخله در بحران مراجعه کند.
آیا این نقص قانون است که سبب می شود زنان کمتر به مراکز قانونی مراجعه کنند؟ این سوال را با زهرا مینویی وکیل پایه یک دادگستری درمیان گذاشتیم.
مینویی گفت: درست است که نقص قانونی سبب مراجعه کمتر زنان می شود اما در کنار آن مسئله فرهنگ هم پررنگ است. هرچند که لازم است قانون تغییر کند اما لزوم فرهنگسازی نیز برای کاهش خشونت علیه زنان ضروری است.
مینویی افزود: خیلی از افرادی که تحت خشونت قرار می گیرند به مرجعی مراجعه نمی کند. خیلی وقت ها فکر می کنند این خشونت یک بار است و اشکالی ندارد. یا از مادرانشان یادگرفته اند که سکوت کنند چرا که اگر کسی بفهمد آبروی زن می رود. این مسئله در کنار نبود مراجع حمایتی مثل ngo ها سبب می شود که خیلی ها فکر کنند نباید از شوهرشان شکایت کنند، مگر کسانی که قصد طلاق گرفتن دارند.
او ادامه داد: از طرف دیگر مشکل این است که زنی که کتک می خورد باید برای شکایت خود شاهد داشته باشد وگرنه حتی پزشکی قانونی هم کتک خوردن را تایید کند، بدون شاهد پرونده بسته می شود. در مواردی که خطر جدی باشد و مثلا مرد با چاقو دنبال همسرش کرده و او از خانه بیاید بیرون ممکن است شاهدی هم باشد. در غیر این صورت برای کتک خوردن با دست و اینها زنان معمولا شکایت نمی کنند و خشونت تکرار می شود.
این وکیل دادگستری درادامه به خلاهای قانونی اشاره کرد و گفت: ابزارهای حمایتی در قانون ما وجود ندارد و با خشونت کننده کمتر برخورد قاطع صورت می گیرد مگر آن که مرد خودش اعتراف کنند که کمتر اتفاق می افتد. در یکی از پرونده هایی که داشتم مرد اقرار کرد که فقط زنش را هل داده و بعد خودش به دیوار خورده است. اما این اقراراز سوی مردان کمتر صورت می گیرد.
مینویی افزود: وقتی که زنی کتک می خورد و به 110 زنگ می زند، پلیس داخل منزل نمی آید چرا که دعوا خانوادگی است. من از یکی از موکلانم این مسئله را شنیدم و اگر این گونه باشد باز مسئله فرهنگ است که در دعوای خانوادگی بین زن و شوهر نباید دخالت کرد.
این وکیل تاکید کرد: در کنار تغییر قانون برای کاهش خشونت به فرهنگ سازی نیاز است این که زنان بدانند نباید مورد خشونت قرار بگیرند .
کد خبر: 187307

وب گردی

وب گردی