ایسکانیوز؛ پلاس+/ با رسیدن فصل سرما و تغییرات آب و هوا، همیشه تغییرات در همه ی جنبه های زندگی مردم، حتی نوع غذا خوردن آنها رخ می دهد. در واقع در این فصل خوردن انواع آش و سوپ در این فصل متداول تر از فصل های دیگر است. ترخینه یکی از غذاهای محلی مناطق دام پرور ایران است که همیشه بر پایه ی بلغور گندم و لبنیات درست می شود و آش بسیار خوشمزه ای می توان از آن درست کرد.

ترخینه را در ماه هایی از سال که لبنیات زیاد است، درست می کنند. ابتدا روی بلغور گندم دوغ می ریزند و صبر می کنند تا آب دوغ جدا شود. این آب را دور میریزند. سپس صبر می کنند تا باز بخشی از آب این دوغ غلیظ شده جدا شود. انقدر این کار را تکرار می کنند تا مخلوطی خمیر طور از گندم و دوغ بسیار غلیظ به جا بماند. این مخلوط را به صورت گلوله های کوچک در می آورند و اجازه می دهند تا خشک شود. برای درست کردن آش ترخینه در ماه های سرد سال، مقداری از این قرص ها را با آب مخلوط می کنند و می جوشانند  که در کمتر از بیست دقیقه به آش بسیار خوشمزه ای تبدیل می شود.

چون پایه ی اصلی این آش بر استفاده از غلات است، این غلات در هنگام پخت حرارت را در خود نگه می دارند و بعد از خورده شدن، منجر به افزایش دمای بدن می شوند. با افزایش دمای مرکزی بدن، حالتی مانند تب پیش می آید که میکروب ها نمی توانند در این دما زندگی و تولید مثل کنند. برای همین خوردن ترخینه برای جلوگیری از سرماخوردگی بسیار مفید است. همچنین چون در درست کردن ترخینه از دوغ استفاده می شود، باکتری های موجود در ماست دستگاه گوارش را تمیز می کنند.

افزودن سبزیجات مثل پیازداغ یا سبزیجات خشک، علاوه بر ایجاد طعم بهتر منجر به افزایش خواص این آش می شود.
کد خبر: 192259

وب گردی

وب گردی