ایسکانیوز: دادگاهی در ترکیه دستور فیلترینگ سایت‌های اینترنتی را داده که روی جلد شماره جدید مجله طنز شارلی ابدو را به نمایش می‌گذارند. این دستور درحالی صادر شده که روزنامه جمهوریت ترکیه چندین کاریکاتور شارلی ابدو را چاپ کرده است.
روزنامه جمهوریت ترکیه به نشان همبستگی با مجله شارلی ابدو چهار صفحه خود را به انتشار شماری از کاریکاتورهای شماره جدید این مجله اختصاص داده است. این درحالی است که هم در ترکیه و هم در برخی کشورهای اسلامی دیگر واکنش تندی نسبت به شماره جدید شارلی ابدو نشان داده شده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی ترکیه آنادولو، دادگاهی در ترکیه دستور فیلترینگ سایت‌هایی را داده که روی جلد شارلی ابدو را به نمایش گذاشته‌اند. بر جلد این شماره تصویری موهنی از پیامبر اسلام نقش بسته است که در حال گریه است و در برگه‌ای که در دست نگه داشته، این جمله به چشم می‌خورد: «من شارلی هستم.»

روی جلد شماره جدید شارلی ابدو با واکنش بسیاری از مسلمانان روبرو شد. بسیاری کشورهای مسلمان یا مسلمانان بسیاری کشورهای دیگر هم این اقدام مجله را محکوم کردند.
انجمن جهانی فقهای اسلامی نیز روی جلد این شماره را «بی‌خردی» دانست. و گفت «کسانی که ترورهای پاریس را انجام دادند اقلیتی هستند که نه نماینده اسلام و نه نماینده مسلمانان‌اند. اما روی سخن این کاریکاتورها (شماره جدید) نه با این اقلیت که با پیامبر یک میلیارد و نیم دیگر جمعیت مسلمان است.» آن‌ها اضافه کرده‌اند که این گونه کاریکاتورها به نفرت دامن می‌زند و این تصور که غرب با اسلام دشمنی دارد.

دانشگاه اسلامی الازهر در قاهره از مسلمانان خواسته است که بر این کاریکاتورها چشم بربندند. انجمن‌ها و اتحادیه‌های اسلامی فرانسه چاپ کاریکاتور پیامبر اسلام را در این شماره محکوم کرده‌اند اما شهروندان مسلمان این کشور را به حفظ آرامش فرخوانده‌اند.

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان هم روز ۴ شنبه (۲۴ دی) در نشست هفتگی با خبرنگاران گفت که جمهوری اسلامی تروریسم را در هر نقطه‌ای از جهان محکوم می‌کند. وی در عین‌حال افزود: « اقدامات تحریک آمیز را نیز تقبیح می‌کنیم و اقدام هفته‌نامه موردنظر توهین‌آمیز است و باعث تحریک احساسات مسلمانان جهان خواهد شد».

در فیلیپین هم ۱۵۰۰ نفر در اعتراض به کاریکاتور شماره جدید شارلی ابدو دست به تظاهرات زدند.
کد خبر: 192433

وب گردی

وب گردی