ایسکانیوز؛پلاس+/ایران و ترکیه توافق‌نامه‌ای در رابطه با عوارض و سوخت کامیون‌داران توافق‌نامه امضا کردند. طبق این توافق تریلی‌های ایرانی بدون پرداخت عوارض به ترکیه سفر می‌کنند و هزینه سوخت تریلرهای ترکیه به ایران نیز کاهش می‌یابد.

این توافق "فصل نوین همکاری‌های دو کشور همسایه" خواهد بود. این موافقت‌نامه در پایان مذاکرات فشرده محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران و نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور ترکیه و جودت یلماز، وزیر توسعه و نماینده ویژه ریاست‌جمهوری ترکیه در امور ایران امضا شده است.

این موافقت‌نامه از نخستین ساعت امروز جمعه ۲۶ دی  به وقت تهران و ترکیه اجرایی شده است. طبق این موافقت‌نامه کامیون‌های ایرانی که به مقصد ترکیه در حرکت‌اند، در عبور ترانزیت از قلمروی ترکیه بدون پرداخت عوارض وارد خاک ترکیه خواهند شد.

هزینه سوختی تریلی های ترکیه نیز از این به بعد وقتی وارد ایران میشوند برای هر لیتر از ۱ یورو و ۶۰ سنت به ۳۰ سنت کاهش پیدا خواهد کرد.

جودت ییلماز، نماینده ویژه رئیس‌جمهور ترکیه در امور ایران اعلام کرد که توافق حاصله مشکلی را که سال‌ها بحث بین دو کشور را در پی‌ داشت، تا حد بسیار زیادی حل کرده است. به گفته ییلماز از این پس تریلی‌های ترکیه ظرف دو روز خواهند توانست مرز ترکمنستان- ایران- ترکیه را طی کنند.

وی ابراز امیدواری کرد با حل شدن این موضوع سطح تبادلات تجاری سالانه ایران و ترکیه تا ۳۵ میلیارد دلار افزایش یابد. این مقام دولتی همچنین خبر داد که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در روزهای آینده به ایران سفر خواهد کرد.

 
کد خبر: 193111

وب گردی

وب گردی