تهران-ایسکانیوز/ خبر در علم رسانه یک کالای فاسد شدنی است؛ برای همین روزنامه‌ی دیروز هیچ ارزشی ندارد و تنها به درد سبزی پاک کردن و یا پاک کردن شیشه‌ها می‌خورد! این قضیه در مورد رادیو و تلویزیون هم صدق می‌کند؛ زیرا خبرنگاران در خبر فقط «امروز» را مد نظر دارند. اما تلاش ما در مطالب «پارسال همین امروز» این است که این زاویه نگاه را تغییر دهیم و خبر را با دید «فرایند محور» مورد بررسی قرار دهیم. به همین دلیل هر روز سراغ خبرهای پارسال می‌رویم تا دریابیم چقدر از وعده‌های مسئولین، قول‌های داده شده و خبرهای منتشر شده تا امسال تحقق یافته است. برخی از خبرها در روز انتشار، بسیار دور از ذهن بود اما امروز دست یافتنی است؛ برخی از اخبار پارسال در تاریک خانه‌ی ادارات و اذهان حاک می‌خورد و برخی دیگر در حال طی کردن روند اجرایی هستند. ما در صفحه‌ی گزارش‌های «پارسال همین امروز» تلاش داریم به پرونده‌های پارسال سرک بکشیم تا دریابیم در طول یک سال گذشته دنیا چقدر تغییر کرده است. برای بررسی تحقق خبرهای پارسال با مسئولین و کسانی که خبر به آنها مربوط بوده تماس خواهیم گرفت تا تحقق یافتن وعده‌ها و دستورهای سال گذشته را مورد سئوال قرار دهیم.

توقف توزیع سبد کالا در یکسال گذشته

پارسال همین امروز بود که محمدباقر نوبخت در مورد معیشت مردم و اختصاص سبد کالا به مردم گفته بود: گر قرار باشد حقوق ثابت و تورم افزایش یابد، آنگاه معیشتی وجود ندارد یا این که اگر بیکاری افزایش یابد آنگاه نه تنها امکان استفاده از ظرفیت نیروی انسانی مهیا نمی‌شود، بلکه جویندگان کار حتی نمی‌توانند به زندگی شخصی خود رسیدگی کنند. وی تاکید کرده بود: با وجود این که رشد تورم اندکی مهار شده اما به هیچ عنوان برای ما قابل قبول نیست پس باید تلاش کرد تا مهار تورم با سرعت بیشتری انجام شود. او همچنین در مورد سبد کالا گفته بود: ما در بودجه سال آینده نیز اعتباراتی را تخصیص داده‌ایم تا در هر فصل بتوان سبد کالایی را به گروه‌های هدف تقدیم کنیم.

129844_244

حالا یکسال از این سخنان نوبخت گذشته است به نظر می رسد طرح دولت برای جایگزینی یارانه کالایی به جای یارانه ی نقدی همچنان عملی نشده است، دولت قرار بود با شناسایی اقشار کم درآمد و ضعیف یارانه ها ی کالایی را تنها در اختیار آن ها قرار دهد که به نظر می رسد این طرح هم با شکست روبرو شده است. البته این همه ی ماجرا نیست به نظر می رسد دولت بعد از توزیع سبدکالا و هجوم برای دریافت این سبد کالا از اجرای این طرح پشیمان شده است و بعد از توزیع دو سبد کالا، از توزیع آن صرف نظر کرده است. حال باید دید سرانجام دولت می تواند مسئله یارانه ها را حل کند یا خیر به نظر می رسد دولت با چالش جدی روبرو است و حالا هم تصمیم گرفته است فاز دوم یارانه ها را به سال آینده موکول کند. باید منتظر ماند ودید سرانجام این یارانه ها چه خواهد شد.

برنامه ششم توسعه در حال تکمیل شدن است

پارسال همین امروز بود که محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت پیرامون تدوین برنامه ششم توسعه گفته بود: به زودی روی برنامه ششم توسعه کار می کنیم. معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور از در اختیار بودن 20 میلیارد دلار اعتبار ارزی و 10 هزار میلیارد تومان اعتبار ریالی از صندوق توسعه ملی برای تقویت بخش خصوصی و طرح‌های نیازمند به تسهیلات خبر داد.

حالا یکسال از ین سخنان نوبخت گذشته است به نظر می رسد دولت برنامه ششم توسعه را برای پیشرفت کشور نوشته است. نوبخت سخنگوی دولت، امسال در مورد برنامه ششم توسعه گفت:  با پایان یافتن برنامه پنجم توسعه در سال آینده نیمی از مسیر 20 ساله سند چشم‌انداز را پشت سر گذاشته‌ایم، در حالی که نیمی از اهداف را به دست نیاورده‌ایم. او ادامه داد: نهاد تعامل جایی برای تعامل بین دولت با بخش غیردولتی با هدف تبادل نظر و شنیدن خواست‌ها و نظرات دو طرف است. در همین راستا علیرضا همدانیان معاون استاندار اصفهان در مورد برنامه ششم گفت: سال 94 برنامه پنجم توسعه به پایان می رسد و دولت موظف است که پیش نویس برنامه ششم توسعه را تهیه و تنظیم کند و آن را برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه دهد. او افزود: در حال حاضر سیاست های کلی برنامه ششم از سوی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ارائه شده است.

developement

به نظر می رسد دولت عزم خود را برای کاهش نابرابری ها در برنامه ششم جزم کرده است و همه ی استان ها را در اجرای برنامه دخیل کرده است تا توسعه پایدار در کشور شکل بگیرد. حال باید دید دولت تدبیر و امید تا چه اندازه موفق خواهد شد به اهداف برنامه ششم که خود نگاشته است پایبند بماند؟ به ویژه در این وضعیت که هر روز  با سرعت هر چه بیشتر به سال 1404 که سال مورد نظر سند چشم انداز بیست ساله می باشد نزدیک تر می شویم و باید هر چه زودتر به به اهداف این سند نزدیک شد تا شاهد کشوری آباد و توسعه یافته باشیم.

 
کد خبر: 194611

وب گردی

وب گردی