تهران-ایسکانیوز: مذاکرات عمومی ایران و 1+5  در گام پنجم در ژنو درحالی برگزار می شود که از روز چهارشنبه هفته گذشته تاکنون طرف ها با یکدیگر در سطوح مختلف گفت و گوهای متعددی را برگزار کرده اند. امروز هم معاونین وزرای خارجه پای میز مذاکره می روند تا در خصوص موانع رسیدن به توافق جامع گفت و گو کنند.

این در حالیست که هلگا اشمیت معاون خانوم موگرینی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در روند مذاکرات حضور دارد. اشمیت دیروز با عراقچی دیدار کرد. سرگئی ریابکوف معاون وزیرخارجه روسیه نیز به ژنو رفت و دیداری دوجانبه با عراقچی داشت. این نشست ساعت 11 به وقت محلی برگزار می شود.

طی این مذاکرات جان کری و ظریف با یکدیگر بارها گفت و گو کردند. در این خصوص ظریف تاکید دارد که مذاکره و فشار با یکدیگر قابل جمع نیست و اگر کشورهای غربی به دنبال مذاکره با جمهوری اسلامی ایران هستند، باید تصمیم سیاسی بگیرند.

این در حالیست که سناتورهای جمهوریخواه کنگره آمریکا بدنبال تصویب طرحی برای افزایش تحریم ها علیه ایران هستند. ظریف پیش از ترک ژنو تاکید کرد که در بسیاری موارد موضوعات روشن است و ما احساس می کنیم که مذاکرات صرفا نیاز به تصمیم سیاسی دارد.کشورهای غربی و 1+5 باید به این برداشت جدی برسند که موضوع هسته ای ایران فقط از مسیر مذاکره قابل حل است.

به گفته ظریف بحث های چند روز گذشته جدی، دقیق و صریح برای رسیدن به نکاتی بود که هنوز حل نشده است، هم اکنون گفتگوها در سطح معاونین وزرا ادامه دارد، مذاکرات دوجانبه با امریکا نیز  برگزار می شود. امروز هم جلسه محتوایی ایران و1+5 از صبح آغاز خواهد شد. ما کار را با جدیت دنبال می کنیم و معتقدیم که راه حل در دسترس است. این ملاقات ها در راستای پیشبرد مذاکرات هسته ای انجام می شود. البته ملاقات ظریف و کری در پاریس به درخواست وزیرخارجه امریکا انجام شد و دو طرف در خصوص موانع رسیدن به تفاهم بحث و تبادل نظر کردند.

 


 



کد خبر: 194671

وب گردی

وب گردی