تهران-ایسکانیوز:  تجمع دانشجویان مقابل سفارت فرانسه درحالی صورت میگیرد که این دانشجویان در برخورد با چنین مسائلی باید با تدبیر عمل کنند. نگاهی به گذشته  (آذر ماه 90) تجمع شان مقابل سفارت انگلیس حرکتی را نشان می دهد که نه تنها از روی تدبیر و بر اساس منافع ملی نبوده، بلکه تبعات نامطلوبی را نیز برای کشور در پی داشته است.
سفارت انگلیس2
24 دی ماه بود که شماره جدید نشریه فکاهی "شارلی ابدو" تصویری موهن از پیامبر گرامی اسلام(ص) بر روی جلد منتشر شد.اقدامی تنفر آمیز که واکنش بسیاری از گروه‌ها و چهره‌های مختلف هنری، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و ورزشی حتی رهبران مذهبی دنیا را بر انگیخت.
اقدام شنیع نشریه شارلی توهین به اعتقادات بیش از یک میلیارد و سیصد میلیون انسان بود که در بیان دولتمردان و مسئولان کشوری امری در راستای افزایش تروریسم و اسلام هراسی تعبیرمی شود.
سفارت انگلیس1
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان که برای انجام دوازدهمین دور از مذاکرات هسته ای به ژنو سفر کرده بود هم این اقدام را محکوم کرد و گفت: ما بر این باوریم که مقدسات باید مورد احترام قرار گیرند. چون احترام به مقدسات داشتن روابط احترام‌آمیز را راحت‌تر می‌کند.
وی همچنین گفته است: درصورتی که یاد نگیریم به یکدیگر احترام بگذاریم زندگی کردن در جهانی که پر از دیدگاه‌های متفاوت، فرهنگ‌ها و تمدن‌های متفاوت ‌است بسیار سخت خواهد بود. اگر دست به بی‌احترامی به ارزش‌ها و مقدسات یکدیگر بزنیم قادر نخواهیم بود وارد یک گفت‌وگوی جدی شویم.
اما اعتراض ها به این توهین به این جا ختم نشده است و حالا دانشجویان در قالب تشکل هایی چون بسیج دانشجویی و اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل و...قرار است فردا دوشنبه ساعت 15 در نوفل لوشاتو، مقابل سفارت فرانسه، تجمعی در محکومیت این اقدام انجام دهند. بنا بر اعلام سازمان بسیج دانشجویی مجوز برگزاری این تجمع  از سوی وزارت کشور صادر شده است.
سفارت انگلیس 3
گروهی که سازمان دهندگان اصلی تجمع فردا نیز هستند، در آذر ماه ۹۰ وارد ساختمان سفارت شده و  پرچم این کشور را پایین آوردند. برخی از مدارک را از داخل ساختمان به بیرون پرتاب کردند و در اقدامی نمادین به درب سفارت انگلیس قفل و زنجیر زدند و تابلویی که تصویر ملکه انگلستان روی آن نقش بسته بود  از دیوار سفارت پایین کشیدند.
پس از این اقدام که از نظر تجمع کنندگان اقدامی در جهت رفتارهای استعماری دولت انگلیس در تمامی این سالها قلمداد می شد، مقام معظم رهبری در یک دیدار دانشجویی رفتار آن ها را مورد انتقاد قرار داده و فرمودند: در قضیه اخیر اشغال آن سفارت خبیث، احساسات جوانان درست بود، ولی رفتنشان درست نبود.
ایشان برای نمونه و نیز روشن شدن مرز آرمان‌گرایی و احساسات با اشاره به مخالفت بنیانی نظام با مجموعه‌های استبدادی منطقه خاطرنشان کردند: با وجود مواضع کاملاً روشن نظام در این زمینه، نباید با کار دیپلماسی سنتی و متعارف مخالفت شود.
سفارت انگلیس 4
حمله به سفارت انگلیس و اشغال سه ساعته آن واکنش نخست وزیر انگلیس را در برداشت. وی در بیانیه ای اظهار داشت:« این یک اتفاق عصبانی کننده و غیر قابل دفاع است و دولت ایران باید مسببین را تحت پیگرد قرار دهد.» واکنش ها به همین حد محدود نشد و واکنش منفی دیگر کشورهای اروپایی را نیز به دنبال داشت و کار به جایی رسید که وزیر وقت خارجه – علی اکبر صالحی – نتوانست به مجارستان سفر کند چون دولت هلند اجازه عبور هواپیما از آسمان این کشور را نداد!
حال این تجمع  در حالی صورت می گیرد که تیم مذاکره کننده کشورمان در ژنو نشست هایی رسمی و جدی را با گروه 1+5 برقرار کرده اند. تکرار دیدار های دوجانبه دو طرف ایران و آمریکا، ایران و فرانسه در سطح وزرا نشان از جدیت مسیر مذاکرات و خطیر بودن آن دارد حال آنکه در داخل ممکن است این اقدام منافعی را برای دشمنان قسم خورده ایران اسلامی تامین کند بنابراین تجمع کنندگان فردا باید مراقب نفوذیهای دشمن باشند تا اعتراض به این نشریه موهن و دولت فرانسه از اعتراض قانونی خود خارج نشود
احساسات و شعور دینی در اعتراض به اهانت به ساحت مقدس پیامبر عظیم الشان اسلام و سایر پیامبران الهی قابل تحسین است اما باید مراقب بود تا منافع ملی و ارزش های اسلامی مان را هم تامین کند تا بازی در زمین دشمنان کشور و اسلام عزیز قلمداد نشود
تجمع

 
کد خبر: 195612

وب گردی

وب گردی