تهران-ایسکانیوز: یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: شتاب معنادار و هدفمند باید در مسیر مذاکرات مورد توجه قرار بگیرد و ساختارهای قدرت در دو طرف میز مذاکره تلاش بسیار شایسته ای را در حل و فصل این پرونده در چارچوب احترام متقابل دارند وگرنه شکست دور کنونی مذاکرات بازی پرونده را به بازی خطرناکی تبدیل خواهد کرد.

علی مطهرنیا در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز درباره روند مذاکرات هسته ای ایران با 1+5 اشاره داشت: مذاکرات هسته ای ثقیل ترین ابعاد دیپلماسی را به نمایش گذاشت و در حال حاضر 50 درصد قدرت های جهانی در گروه 1+5 مجتمع شده اند و تلاش بر این است که در چارچوب دیپلماسی هسته ای در بافت موقعیتی ناشی از گذار جهانی زمینه ساز دستیابی به یک الگویی معنادار برای حل و فصل بحران هایی همچون بحران هسته ای ایران شوند.

وی ادامه داد: گذاره جدی دیگر این است که حل و فصل یا عدم حل دیپلماتیک این پرونده تنها در ارتباط با این 50 درصد قدرت جهانی با کشوری به نام ایران موثر نخواهد بود بلکه انعکاس های گسترده و عمیقی را در حل بحران های دیگر یا در ایجاد منازعات پرگستره و پرهزینه در گذار نظام بین الملل از وضع موجود به وضعیت مطلوبی در آینده در پی خواهد داشت.

مطهرنیا به مصاحبه اخیر مشترک میان رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر انگلیس اشاره و تصریح کرد: تاکید آنها بر این امر نشان دهنده اهمیت کلیدی پرونده هسته ای ایران در حل و فصل منازعات منطقه ای و بین اللمللی و رسیدن به وضع مطلوب است به گونه ای که اوباما به عنوان تصمیم گیرنده نهایی در عرصه سیاست خارجی، سنای جمهوری خواه آمریکا را با تهدید وتو پیش از هر اقدامی روبرو کرد لذا در این بافت موقعیتی اهمیت مذاکرات هسته ای بسیار بالا و موثر در ابعاد و لایه های گوناگون تحرک بین المللی نه تنها در سیاست خارجی 1+5 با ایران بلکه در روابط خارجی این کشورها در نظام و سیاست های بین المللی است.

کارشناس مسائل بین الملل بیان داشت: هر کدام از این کشورها می دانند در بازی 1+5 با ایران باید جایگاه خود را در نظم بین المللی مورد توجه قرار دهند و در این میان فرانسه در اردوگاه غرب از جایگاه نامطمئنی برخوردار است و خواهان رهبری نظامی جنوب ناتو در اروپا و بخشی از  آسیا و خاورمیانه است. نتیجه این حرکت را در موضع گیری های این کشور بارها مشاهده کردیم و نزدیکترین و بارزترین نگرش ها شگرد فابینی فابیوس در مذاکرات ژنو دو بود.

مطهرنیا بیان داشت: فابین اسطوره یونانی در هنگام بازی کشتی، حریف خود را به منظور اتلاف وقت بر زمین قرار می داد و در اولین فرصت طرف را ضربه فنی می کرد.

وی گفت: با نزدیک شدن ایران و گروه 1+5 به یک تنگنا و عبور از یک تنگنای دیگر در پرونده هسته ای، فرانسوی ها و برخی از گرایش های سیاسی انگلیس و روسیه در پشت صحنه، زمینه ساز ایجاد تحرکاتی شدند که می تواند به عنوان نوعی اصطکاک درون گروهی 1+5 برای دستیابی به امتیازات بیشتر برای نظم بین المللی برای پرونده هسته ای باشد و نتایج آن را در معادلات بین المللی در آینده شاهد باشیم.

مطهرنیا ابراز داشت: طرفین مذاکره کننده باید مرزهای شفافی را میان هم در حداقل حداکثرهای خود و و حداکثر حداقل های خود بکشند بدین معنا بازیگران باید وارد بازی مینی مکس شوند و به حدکثر حداقل های خود در این دور از مذاکرات بسنده کرده و تا رسیدن به طرح جامع هسته ای هر کدام زمینه های اساسی برای دستیابی به حداکثرهای خود در آینده در غالب این تفاهم فراهم کنند. اگر در این بازی سیاسی طرفین ارزیابی دقیقی از امتیازات یکدیگر و خود نداشته باشند و احترام متقابل را نشان ندهند این بازی به یک بازی خطرناکی تبدیل می شود لذا برای گریز از هزینه های گزاف آینده باید به بازی مینی ماکس اندیشید لذا باید این خطوط به طور شفاف مشخص شود.

وی گفت: احترام به امتیازات یکدیگر می تواند زمینه ساز بازی برد- برد  و طرح جامع شود  و این می تواند دنیا را از خستگی مذاکرات نجات و موجب ایجاد یک الگوی عملیاتی برای حل و فصل دیگر موضوعات و منازعات موجود در خاورمیانه و نظام بین الملل شده و تاثیر مثبت بر شکل گیری نظم نوین آینده جهانی از خود به  جای بگذارد در غیر اینصورت  شکست مذاکرات در دور کنونی بازی را از حالت فعلی که توانسته با مهندسی معکوس پرونده هسته ای را از وضعیت سیاسی، امنیتی به حقوقی-سیاسی بازگرداند دوباره تشدید و تا درگیری های شدید نظامی پیش ببرد.

کارشناس مسائل بین الملل به عملکرد جمهوری خواهان در کنگره علیه سیاست های امریکا در قبال ایران اشاره و تصریح کرد: همراه کردن بسیاری از سناتورهای دموکرات از سوی جمهوری خواهان با خود در قبال ایران در موضوع تشدید و اعمال تحریم ها غیرممکن نیست اما بسیار سخت و دشوار است.

مطهرنیا افزود: رسیدن به مرز 67 سناتور یعنی دوسوم اعضا سنا ایالات متحده آمریکا موجب می شود حق وتو رئیس جمهور عملیاتی نشود و این امر برای جمهوری خواهان غیرممکن نیست اما بسیار سخت خواهد بود چراکه دموکرات ها در نهایت باید به این نکته بیاندیشند که شکست اوباما شکست آنها در انتخابات آینده ریاست جمهوری و از دست دادن کرسی های قدرت خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: ابرهای سیاهی که از پایتخت ها به سمت و سوی مذاکرات می آید، مذاکره کنندگان آمریکایی را تحت فشار قرار می دهد و همچنین تحرکات موجود نو محافظه کاران ایران که به دلواپسان مشهور شدند از سوی دیگر این زمینه را به وجود می آورد که مذاکره کنندگان ایرانی تحت فشار جدی قرار گیرد لذا شتاب معنادار و هدفمند باید در این مسیر مورد توجه قرار بگیرد و ساختارهای قدرت در دو طرف میز مذاکره تلاش بسیار شایسته ای را در حل و فصل این پرونده در چارچوب احترام متقابل دارند وگرنه شکست دور کنونی مذاکرات بازی پرونده را به بازی خطرناکی تبدیل خواهد کرد.
کد خبر: 196368

وب گردی

وب گردی