تهران-ایسکانیوز: انتشار خبر بچه‌دار شدن پسری 13 ساله در یکی از شهرستان‌های ایران، تنها بخشی از اخبار رسمی ازدواج کودکان است که گه‌گاه به گوش می‌رسد‌. آمارهایی که از ازدواج کودکان وجود دارد خیلی دقیق نیست و بسیاری از کارشناسان معتقدند شمار این قبیل ازدواج‌ها بیش از آمار رسمی است‌ اما همین شواهد موجود مهر تاییدی بر افزایش ازدواج و طلاق کودکان است‌. چنانچه بنا بر آمارهای اعلام‌شده از سوی سازمان ثبت‌احوال کشور در سال 92 حدود 41 هزار و 439 دختر و 313 مورد پسر زیر 15 سال مورد تایید ثبت‌احوال قرار گرفته است‌.
این آمارها درحالی اعلام شده است که در بسیاری از موارد ازدواج کودکان فقط به صورت شرعی انجام شده و به ثبت نرسیده است‌.

سال 1389 کارشناسان و مشاوران دادگستری‌های کشور در دیدار با وزیر دادگستری خبر از افزایش ازدواج کودکان در برخی استان‌های کشور دادند. در سال 90 نیز اخباری که از هرمزگان می‌‌رسید نشان می‌داد که در سه شهر این استان پنج کودک زیر 10 سال ازدواج کرده‌اند،‌ در سال 90 نیز خبر ثبت ازدواج ۷۵ دختر یا پسر کمتر از 10 سال به گوش رسید. افزایش ازدواج در بین کودکان نگرانی های زیادی بین جامعه شناسانو فعالان حقوق کودکان و زنان را دامن زده است. بیم آن می رود که این ازدواج ها به دلیل آماده نبودن بدن زن برای رابطه جنسی و فرزندآوری و نداشتن مهارت های لازم بین هردو کودک دختر و پسر به آسیب های جسمی ، روانی و اقتصادی در جامعه دامن زند.

دکتر معیدفر جامعه شناس در مورد شیوع ازدواج در بین کودکان به خبرنگارایسکانیوز گفت: این ازدواج ها معمولا در بین خانواده هایی با فرهنگ پایین ، در مناطق حاشیه ای شهر و در جاهایی که کمتر توسعه یافته اند رخ می دهد. با افزایش سطح شهرنیسیتی و تحثیلات این پدیده کمتر می شود.

این جامعه شناس بیان کرد: گسترش فقر و نابرابری های اجتماعی به بالا رفتن نرخ ازدواج در کودکان منجر می شود.

معیدفر گفت: براساس مشاهده ها  در منطقه 12 شهر تهران دختران خانواده های ایرانی معمولا به اتباع کشورهای همسایه مانند عراق یا افغانستان شوهر داده می شوند و گاه حتی به دلیل فقر فروخته می شوند.

این جامعه شناس اظهارکرد: این مسئله باعث افزایش تولد کودکان بدون شناسنامه می شود که قادر به تحصیل در ایران نیستند و این ازدواج ها آسیب های دیگری به دنبال دارد و چرخه فقر و آسیب های اجتماعی را بازتولید می کند. دریک مرکز بهزیستی من کودکان فاقد شناسنامه زیر 12 سال را دیدم که قاعدتا محصول ازدواج های اجباری زیر سن قانونی هستند.

او راهکار مقابله با افزایش چنین ازدواج هایی را کاهش فقر و نابرابری اجتماعی دانست که می تواند جلوی عواقب کالاانگاری کودکان  را در جامعه و تبدیل فرزند به عنوان منبع درآمد خانواده بگیرد.

به جاست دولت تدبیر برای کاهش این ازدواج ها سیاست گذاری های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی انجام دهد و با کمک گرفتن از نفوذ کلام روحانیان در مساجد و جوامع روستایی و شهری خانواده ها را از ازدواج دادن کودکان منع کند تا خانواده های سالم تری در ایران پا بگیرند.
کد خبر: 197060

وب گردی

وب گردی