تهران - ایسکانیوز : نخست اتفاق بود. غیرمنتظره اش خواندیم.  اما ... نه. ضرباهنگ گام هایش گویای بوطیقای ترنماتش بود. موج  بود که تیز خرامیدن آغازید و گفت: نه خاموشم و خسته. . هر اهل هنر و غیر اهل هنری دیگر می داند که سونامی لغو کنسرتها ریشه در خاکی دارد بسی عمیق تر از باغچه سوتفاهمات اداری. داستان لغو کنسرت ها که از دولت قبل آغاز شده گویا  تمام شدنی نیست.


به گزارش خبرنگار موسیقی ایسکانیوز، لغو کنسرت در دولت حسن روحانی به بیخ گوش حوزه  وزارت فرهنگ و ارشاد یعنی تالار وحدت نیز رسیده است،چیزی که در گذشته سابقه نداشته است و این یعنی زنگ خطر برای این وزارت خانه.معلوم نیست داستان گروکشی نهادهای دیگر با این وزارت خانه کی می خواهد تمام شود و تا چه زمان هنرمندان باید تاوان این گروکشی را بپزدازند!تعداد کنسرت های لغو شده در این یک سال و اندی، بیشتر از تعداد کنسرت های لغو شده در هشت سال دوره احمدی نژاد است.


آیا می توان تمام این حوادث را اتفاق قلمداد کرد؟آیا دولت تلاشی برای بهبود اوضاع فرهنگی ندارد و تمام قدرت خود را برای ساماندهی روابط خارجی به کار گرفته است؟ آیا محتوای موسیقی ما در یک سال اخیر اینقدر تغییر کرده است که از شنیدن آن توسط مردم هراس داریم؟ آیا هنرمندان موسیقی ما همان ها نبودند که در گذشته به صحنه می آمدند و می رفتند و هیچ اتفاقی هم نمی افتاد؟ واقعیت اما چیز دیگری است .....


در دولت نهم و دهم کنسرت ها برای چه لغو می شد؟


در دوره ای دلیل تمام این لغو برنامه ها را می شد از زبان مقامات مسول در وزارت خانه شنید. به عنوان مثال دلیل لغو كنسرت «دبو» به فاصله دو ساعت مانده به اجرا، که در نوع خود  يكي از مهم‌ترين و پرحاشيه‌ترين این موارد بود،  دستور مستقیم  وزرات ارشاد دولت بود. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامي وقت، دلیل لغو این کنسرت را اینگونه شرح داد: « مشخصات اولیه‌ای که داده بودند درباره یک گروه اندونزیايي بود، ولی هنگام اجرا، بیشتر نوازندگان آمریکایی بودند و در کل مشخصات ثانویه با مشخصات اولیه‌ای که داده شده بود، تطبیق نداشت. .»
کریس دی برگ دلیل سیاسی داشت
علت لغو کنسرت مشترك كريس‌دی‌برگ با گروه آريان که در دولت نهم رخ داد هم علتی سیاسی داشت. علت لغو کنسرت مشترک گروه آریان با این خواننده تقریبا بازنشسته، اجرای کنسرت این موسیقیدان ایرلندی تبار به  نفع یک گروه تروریستی معاند با نظام مقدس جمهوری اسلامی بود. تا آنجا که لغو این برنامه ها در راستای حفظ اقتدار فرهنگی نظام مقدس ما باشد باید از آن حمایت کرد و به مجریانش دست مریزاد گفت.


     احسان خواجه امیری


حمایت از یک نامزد انتخاباتی جرم لغو کنسرت حسام الدین سراج!
اما در بسیاری از موارد،در جریان  لغو کنسرت ها عملا وزارت ارشاد هیچگونه دخالت و تاثیری نداشته و در مواردی  حتی توان قدرت دفاع از اجرایی شدن مصوبات خود را هم نداشته است. به عنوان مثال قرار بود در روزهای 18، 19 و 20 تیرماه 89 مردم کرمانشاه مخاطبان موسیقی حسام الدین سراج باشند. در رابطه  با لغو این برنامه  حسام الدین سراج گفته بود:  در شب اجرای این کنسرت، عده‌اي جلوي در سالن «انتظار» را زنجير بستند و به مردمي كه براي ديدن كنسرت آمده بودند، اجازه ورود به سالن ندادند. گفتنی است حتی گروه موسیقی حسام الدین سراج هم در هنگام ورود به سالن با ممانعت روبرو شده بود.
البته در مواردی هم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستانها و با توجه به صدور مجوز برگزاری کنسرت توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزاری برخی از کنسرتها جلوگیری کرده ست.


گروه های تندرو قانون نمی شناسند!
مثلا شاهد بودیم که  کنسرت محسن یگانه  که قرار بود در روزهای  22 و 23 مهر 91 در سینما نفت آبادان به نفع کودکان بی‌سرپرست برگزارشود، با وجود دریافت مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با مخالفت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آبادان مواجه و لغو شد
سوال اینجاست چگونه  اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی یک استان می تواند با برگزاری یک کنسرت موسیقی دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مخالفت کند. چگونه است که مقامی قدرت مخالفت با دستور مقامات مافوق خود را می یابد. شاید پاسخ این پرسش در سخنان سخنگوی وزارت ارشاد  نهفته باشد.
نوش آبادی در آخرین نسشت خبری خود در 23 دی ماه سال جاری در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران  در این رابطه گفته بود: برخی گروه‌ها و جریان‌های تندرو از سر دلسوزی یا بی‌اطلاعی هنجارشکنی می‌کنند و بدون در نظر گرفتن مصالح و منافع کشور دست به اقدامات اخلال‌گرانه می‌زنند که مسولان ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی برای جلوگیری از حوادث و اتفاقات ناگوار در برخی از موارد با اینکه مجوز برگزاری کنسرت ها را در دست دارند بالاجبار تصمیم به لغو این برنامه ها می گیرند.
وی با اشاره به این نکته که این‌گونه اتفاقات به استمرار برنامه‌های هنری لطمه جدی می‌زند،  تاکید کرده بود که  اگر کسی در این مورد حرفی دارد، باید از مجرای قانونی وارد شود و جامعه را نباید دچار هرج و مرج کرد.


لغو زنجیر وار کنسرت ها؛بزرگ و کوچک هم هیچ!


این داستان آغازی مشخص داشته اما انجامش برای کسی روشن نیست. اما می توان بروشنی دید که زمان تقریبی آغاز این موج از اوایل سال 1391 بوده است و تا به امروز لغو کنسرت ها داستانی و روندی رو به رشد داشته است.جدای موارد ذکر شده در این رابطه می توان به موارد دیگری هم اشاره کرد.
گروه " آهنگ اشتیاق"  به سرپرستی علی قمصری و به خوانندگی علیرضا قربانی در دانشگاه فردوسی مشهد تنها ساعاتی قبل از اجرا، با خبر شد که برنامه اش لغو شده است. قمصری در این باره گفته بود: «متاسفانه نیم ساعت قبل از پرواز خبری به ما رسید که طبق آن، با وجود طی شدن تمام مراحل قانونی و کسب مجوز گروه ما و دانشجویان به طور حضوری تهدید و مسئولین دانشگاه از برگزاری این کنسرت منع شدند.


اجرای کنسرت آبادان گروه موسیقی «رستاک» به سرپرستی سیامک سپهری  هم در 15 بهمن 91،به دلیل  مخالفت امام جمعه آبادان لغو شده بود.
گفتنی است که کنسرت احسان خواجه امیری در دزفول هم با وجود گرفتن تمامی مجوزهای رسمی و لازم، لغو شد. بگفته  تاج رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دزفول مخالفت های عده ای از افراد در دزفول باعث لغو این برنامه بوده است . در حالیکه هم مجوز اجرای کنسرت صادر شده بود وهم این برنامه از حمایت های رئیس شورای شهر و فرماندار شهر دزفول برخوردار بود.
محمد رضا لطفی هنرمند فقید کشورمان نیز از گزند این جریان در امان نبود. در برخی از شهرستان ها کنسرت او با وجود دریافت مجوزها لغو شده بود. و در مورد دیگری هم در شب دوم اجرا از ملاقات لطفی با هوادارانش ممانعت شده بود. بعنوان مثال تور موسیقی این هنرمند كه 25 شهريور 91 از شهر ساري آغاز شده بود به دليل نگرفتن مجوز در شهر بابلسر لغو شد.
این هنرمند فقید در این باره به رسانه ها گفته بود: «متاسفانه مدير اداره ارشاد بابلسر در آخرين روزهای مانده به كنسرت، از دادن مجوز خودداری كرد و ديگر نهادهای شهری را مقصر دانست: در حالي كه با بقيه نهادهای ذی ربط مانند فرماندار و غيره تماس گرفته شد و همه اعلام كردند كه ما با اجرای كنسرت مخالفتی نكرده ايم.


لغو کنسرت در دولت روحانی


گمان می رفت با روی کار آمدن دولت یازدهم و تغییرات اساسی در سطوح مختلف مدیریتی وزارت ارشاد، تا حد زیادی از شدت  و میزان این رویدادها کاسته شود. اما گویا تغییر دولت آغاز بهار لغو کنسرت ها بود.
در گذشته برخی از موارد تخلف تهیه کنندگان از انجام وظایف قانونی شان باعث این رویداد بود که لغو کنسرت محمد اصفهانی که قرار بود هفته پایانی بهمن ماه 1392 در بندرعباس برنامه اجرا کند بعلت این تخلفات بود.
اقدامات خودسرانه ای که به لغو کنسرت ها می انجامد در دوران کاری دولت یازدهم به طرز چشمگیری افزایش یافته است. تا حدی که بسیاری از مقامات مسول در شهرستان ها برای جلوگیری از حوادث ناگوار احتمالی این گونه دخالت ها بهتر دیده اند تا برای حفظ امنیت مردم و هنرمندان، کنسرت ها را لغو کنند
گاهی وزیر هم ناتوان است
علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سال گذشته در گفت‌و‌گو با روزنامه اعتماد، نظرش را درباره لغو کنسرت ها گفته بود: « به كرات اعلام كرده‌ام وقتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براي فيلم، كنسرت يا تئاتر مجوز صادر مي‌كند بايد از مجوزش حمايت كند به‌خصوص هنگامي كه خسارتي به هنرمندان وارد مي‌شود. به‌طور مثال سرمايه‌گذاران فيلم‌هايي كه به‌خاطر فشار گروه‌هاي خاص از اكران برداشته مي‌شود متحمل خسارت مالي زيادي مي‌شود. بايد پاي اعطاي مجوز بايستيم. درعين حال بايد توجه داشت كه گاهي برخي از جريانات براساس ديدگاه‌هاي خاص مذهبي خود با انتشار كتاب يا نمايش فيلمي مخالفت كرده و بر اساس احساسات ديني برخورد مي‌كنند كه از حوزه توانايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي خارج است و گاه نيروي انتظامي يا ساير نهادها ورود مي‌كنند. اينكه در برخي شهرها اين جريانات بسيار قوي است و مانع مي‌شوند را بايد از راه ديگر حل كرد.


گروه لیان


گروه لیان در شهر خود غریب است
قرار بود کنسرت «لیان» در روز جهانی نی‌انبان، 18 و 19 اسفندماه 92، در بوشهر برگزار شود اما این کنسرت به دلیل اقدامات خودسرانه برگزار نشد. شریفیان دلایل لغو این اجرا را این طور شرح داد: « نی‌انبان در شهر تاریخی بوشهر، به عنوان یکی از مهم‌ترین خاستگاه‌های خود، از حال و روز خوشی برخوردار نیست و در زندان تاریک کج‌سلیقگی و تنگ ‌نظری عده‌ای انگشت‌شمار از تندروهای مذهبی، گرفتار است و سال‌هاست که مردم بوشهر، به خاطر برخورد دور از آگاهی و متعصبانه‌ این جمع محدود، از رفتن به کنسرت‌های موسیقی محلی و لذت بردن از نوای نی‌انبان محروم هستند.»


ورود ائمه جمعه به داستان لغو کنسرت
کنسرت احسان خواجه‌امیری نیز که قرار بود، هفتم و هشتم اسفندماه 92 در منطقه آزاد اروند برگزار شود، لغو شد.
خبرگزاری حوزه در اهواز نیز دلایل لغو این کنسرت را این طور بیان کرد:«در پی تبلیغات گسترده برای اجرای برنامه کنسرت موسیقی یکی از خوانندگان، جمع کثیری از طلاب و روحانیان اقدام به انتشار بیانیه هایی مبنی بر اعتراض به اجرای این برنامه، خواستار لغو آن شدند، اما مسئولان برگزاری این برنامه زیر بار نرفته و کماکان پافشاری می کردند باید در تاریخ مقرر برگزار شود... جمعی از روحانیان با حضور در سازمان منطقه آزاد اروند، خواستار جلوگیری از برگزار شدن این کنسرت بودند، اما چون جواب قانع کننده ای از مسؤولان مربوطه دریافت نکردند، اقدام به انتشار پیامک هایی با مضمون «فوری، فوری، خروش امت حزب الله در اعتراض به برگزاری کنسرت های ساختار شکن لطفا شما هم با ارسال این پیامک به سایر آشنایان، این اقدام ناشایست را محکوم کنید»، منتشر کرده بودند.


وحید تاج
در همین راستا، جمع کثیری از طلاب و روحانیان مدارس علمیه آبادان، در راستای لغو کردن این مراسم، با امام جمعه این شهرستان با حجت الاسلام ابراهیمی پور دیدار کردند.حجت الاسلام ابراهیمی پور، امام جمعه آبادان، در مصاحبه تلفنی با این سایت، با اشاره به برگزاری جلسات مستمر با مسئولان منطقه آزاد اروند، گفت: بلافاصله پس از دیداری که با طلاب مدارس علمیه و سایر جوانان حزب اللهی شهرستان داشتم، به دفتر ریاست منطقه آزاد اروند رفته و جزئیات و عواقب مسأله را برای آنها بیان کردم و خوشبختانه پس از صحبت‌های مکرری که به بیش از دو ساعت به طول انجامید، مصوب شد برگزاری کنسرت «احسان خواجه امیری» در منطقه آزاد اروند لغو شود.»
وقتی خواننده اجازه به صحنه رفتن نداشت!
کنسرت موسیقی ایرانی با صدای وحید تاج که قرار بود، 18 و 19 اردیبهشت‌ماه 93 در یزد برگزار شود در یزد با اقدام نیروهای خودسر مواجه شد جالب اینجاست که  در حالی که نوازندگان روی صحنه می‌نواختند، این خواننده اجازه رفتن روی صحنه را پیدا نکرد.
کنسرت سیروان خسروی شهریورماه 1393در سنندج لغو شد. رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سنندج خبر لغو کنسرت سیروان خسروی در این شهر را به طور رسمی تایید کرد و گفت: «در تماس با برگزارکننده این کنسرت مشخص شد که خسروی سنندج را به قصد تهران ترک کرده است و آنها نیز نتوانسته اند وی را برای برگزاری کنسرت راضی کنند. پیروز ارجمند مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با وجود یک ساعت و نیم گفت و گو با این خواننده سنندجی موفق به راضی کردن وی برای برگزاری کنسرت نشده است.»


صلاحیت یا عدم صلاحیت یک هنرمند
کنسرت مجید خراطها و امید جهان دو خواننده پاپ کشور که قرار بود اردیبهشت ماه به مناسبت مبعث پیامبر اعظم(ص) در یاسوج برگزار شود، به تعویق افتاد.
دلیل لغو این کنسرت این طور بیان شده بود: در روزهای  اخیر برخی افراد با تجمع در مقابل استانداری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهکیلویه و بویراحمد خواستار لغو اجرای این کنسرت شده بودند. این افراد برگزاری این کنسرت را بر خلاف شئون اسلامی و دینی و در راستای ترویج فرهنگ غرب دانستند.
اما سوال اینجاست که وزارت ارشاد مگر بدون بررسی تمام جوانب اجرای یک برنامه  ، بدون در نظر گرفتن شئونات اسلامی و دینی مگر می تواند مجوز اجرا برای کنسرتی را صادر کند. پس این همه راه پر پیچ و خم بررسی صلاحیت هنرمندان و تمام مراحل اخذ مجوز که عموما با اخذ مجوز از نهاد های انتظامی هم همراه است برای چیست؟ هرچند که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهکیلویه و بویراحمد علت لغو این کنسرت را پاره ای مسائل فنی عنوان کرد و گفت: «لغو این کنسرت، هیچ ارتباطی با فشارهای وارده و تجمع های برگزار شده برای لغو این کنسرت ندارد.»
لغو کنسرت محمد علیزاده،مازیار فلاحی توسط روابط عمومی برج میلاد از دیگر کنسرت لغو شده دولت یازدهم به شمار می آید.کنسرت همایون شجریان در تهران و کرمان نیز تا آستانه لغو شدن پیش رفت که خوشبختانه با رایزنی های مختلف این اتفاق صورت نگرفت.


سونامی "چهار تار را هم در بر گرفت
کنسرت گروه «چارتار» نیز در شهر اهواز که قرار بود طی روزهای 18 و19 اردیبهشت ماه 93 برگزار شود با وجود آغاز بلیت فروشی، به دلیل عدم اطلاع رسانی صحیح از سوی برگزارکنندگان با ، سردرگمی هوادارن آغاز نشده به انجام رسید.
محمدحسین مقدس تفرشی تهیه‌کننده کنسرت‌های موسیقی گروه «چارتار»،  دلیل لغو این کنسرت را ناهماهنگی در دریافت مجوز دانست و گفت: هیچ مساله حاشیه‌ای در میان نبوده است و دلیل لغو این برنامه عدم رعایت سیکل اداری جهت اخذ مجوز و عدم دریافت تاییدیه دفتر موسیقی و حراست دفتر موسیقی تهران توسط مجری اهوازی کنسرت بوده است.
به گفته تهیه کننده این برنامه: گروه به اجبار از اجرای این برنامه چشم پوشید. زیرا روی صحنه رفتن آنهم در شرایطی که مجوز نهایی این برنامه توسط دفتر موسیقی صادر نشده است عملا غیر قانونی تلقی می شد..
کنسرت گروه موسیقی تلفیقی «عقیق» به سرپرستی بهنام خدا رحمی، خوانندگی کامران صفاری فر و همراهی استاد حسین خواجه امیری (ایرج) پیشکسوت مطرح موسیقی ایران که قرار بود 8 اسفندماه برگزار شود، لغو شد.


گروه چارتار
در این رابطه مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد گفت: «کنسرت قرار بود روز پنجشنبه هشتم اسفند ماه در دو نوبت در تالار اندیشه حوزه هنری به خوانندگی کامران صفاری پور و آهنگسازی و سرپرستی بهنام خدارحمی برگزار شود که ما هم مجوز را براساس این برنامه صادر کردیم... اما در اواسط راه، گروه پیشنهادی مبنی بر بزرگداشت حسین خواجه امیری در چارچوب این کنسرت به ما ارائه داد که ما هم بر اساس سابقه و کسوت این خواننده موسیقی ایرانی با برگزاری مراسم بزرگداشت در چارچوب برگزاری کنسرت موافقت کردیم اما متاسفانه بعد از مدتی شاهد این بودیم که گروه «عقیق» از حسین خواجه امیری به عنوان یکی از خوانندگان کنسرت نام بردند و این شبهه را ایجاد کردند که برنامه، کنسرت حسین خواجه امیری است. جریانی که مورد توافق ما نبود و دوستان به واقع خلاف قوانین موجود عمل کردند...قرار بر این بود که در این کنسرت موسیقایی فقط از آقای خواجه امیری تجلیل شود و اگر قرار بود برای اجرای این خواننده موسیقی ایرانی برنامه ای وجود داشته باشد حتما باید در زمینه صدور مجوز حتی یک قطعه اقدامات لازم صورت گیرد.»
دلایل لغو کنسرت های در دولت روحانی چیست؟
نگاهی به دلایل لغو مهم ترین کنسرت ها، در دولت نهم و دهم، بیانگر آن است که کنسرت‌های موسیقی بیشتر به بهانۀ تصمیم گیری‌های سلیقه ای مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تعطیل می شدند. لغو مهم ترین کنسرت ها در دولت یازدهم، نشان می دهد که بخش زیادی از این کنسرت‌ها به سبب دخالت نیروهای خودسر، نتوانسته اند به روی صحنه بروند و در حالی که نظر مسئولان بخش موسیقی، نسبت به برگزاری کنسرت ها، مساعد است، فشار بر بخش موسیقی، روز به روز افزوده می شود.
وزیر گفت پس از صدور مجوز، حمایت می کنیم اما ...
شاید در همین راستا علی جنتی با  انتقادی تلویحی از آنچه در گذشته روی داده بود در گفتگوی خود با روزنامه اعتماد گفته بود: با گذشته كاري ندارم كه چگونه عمل شده است اما نسبت به آينده اعتقادم اين است كه ابتدا در صدور مجوز دقت كنيم، پس از صدور از آن مجوز حمايت كنيم و افراد را نسبت به مسائل توجيه كنيم، چراكه كالاي فرهنگي توليد شده از طرف دولت جمهوري اسلامي به رسميت شناخته شده است و معنا ندارد كه گروهي بخواهند جلوي آن را بگيرند به‌ويژه گروه‌هاي خودسري كه احيانا خودشان اطلاعاتي ندارند و اغلب به تحريك ديگران راه مي‌افتند.»
اوضاع بهتر شده است ،پس مشکل کجاست؟
به گفته مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد در یکی از مصاحبه هایش از روزی که او  به دفتر موسیقی آمده بالای 100 کنسرت در حال لغو بود که با هماهنگی با نیروهی انتظامی این کنسرت‌ها برگزار شد.


سیروان خسروی
حالاديگر ممانعت از برگزاري يک کنسرت از سوي يک گروه يا خواننده در يکي از شهرستان هاي کشور به يکي از خبرهاي تکراري تبديل شده و زنجيره اي را به وجود آورده است که هرازگاهي به سراغ يکي از شهرها مي رود. روزی در این شهر و روز دیگر در شهر دیگری.
نکته جالب توجه اینجاست که مصوبات و مجوزهای رسمی عالی ترین نهاد تصمیم گیری فرهنگی در کشور مورد بی مهری و کم توجهی مقامات مسول در شهرها واقع شده است. گویا این روزها تصمیمات وزارت ارشاد محلی از اعراب ندارند.


فرماندار شیراز چگونه در یک شهر فرهنگی مدیریت می کند؟
مصطفي اميري، فرماندار شيراز در باره لغو یکی از کنسرتهای رسمی در این شهر گفته: در هيچ شرايطي اجازه برگزاري برنامه هايي که امنيت و نظم عمومي شيراز را تهديد کند، نمي دهيم. برنامه هاي فرهنگي بايد متناسب با شان سومين حرم اهل بيت(ع) باشند. همان گونه که به مديرکل ارشاد فارس اعلام شده نظر قطعي ما عدم برگزاري کنسرت گروه ليان است و قطعا با هر مجموعه اي که براي اجراي اين برنامه و مخدوش کردن مصالح اصولي نظام اقدام کند، برخورد مي کنيم.»


حریر شریعت زاده
ناگفته نماند که اجراي کنسرت این گروه در سال گذشته با حواشي زيادي روبه رو بود و تشکل هاي دانشجويي شيراز طي نامه اي به بهزاد مريدي، مديرکل ارشاد فارس اعلام کردند با توجه به پيشينه محسن شريفيان، رييس اين گروه کنسرت و حوادث پيش آمده در قبل و حين برگزاري اين کنسرت در بوشهر، خواهان لغو برگزاري اين کنسرت در شيراز هستند.
مخالفان با محصولات سالم و شاد مشکل دارند
به گفته پیروز ارجمند در مصاحبه خود با یکی از خبرگزاری ها در رابطه لغو کنسرتهای گروه لیان  کساني که مشکل شخصي با گروه یا گروه هایی دارند باید به مراجع قضايي مراجعه کنند.
او رفتارهاي صورت گرفته از سوي مخالفان برگزاری کنسرت گروه لیان را  غيرقانوني دانسته و معتقد است: اگر مخالفین مشکلي با موسيقي محلي يا ملي دارند، مي توانند اين مساله را بيان کنند هرچند که در اين صورت هم مي توان اينطور برداشت کرد که آنها با يک محصول سالم و شاد براي جوانان ايراني مخالف هستند.
ارجمند در مورد برخورد افرادي که با عنوان دلواپس به مخالفت با اجراي گروه هايي مانند ليان پرداخته اند، می گوید: «خود من دلواپس دلواپسان هستم چون آنها بيشتر از آنکه به فکر جوانان باشند، کاري مي کنند که جوانان ما براي تماشاي يک کنسرت موسيقي به خارج از کشور بروند و در صورت هر نوع اتفاق نامتناسب يا رفتار ناهنجار در خارج از ايران، گناه بر گردن آنها خواهد بود. آنها بايد در محکمه مردم جوابگو باشند و اقتدار نيروي انتظامي و نظام آنقدر هست که هر فردي نتواند مانع فعاليت هاي فرهنگي رسمي شود. ما اجازه نمي دهيم اين رفتارها تکرار شود
سونامی به تهران رسید
درست در شامگاه 23 دی ماه ، در روزی که نوش آبادی(سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد) در آخرین نشست خبری خود از چنین برخوردی با هنرمندانی که برای برگزاری کنسرت ها تمام مراحل قانونی اخذ مجوز را طی کرده و موفق به دریافت مجوز رسمی از وزارت ارشاد شدند گلایه کرد و وعده داد به زودی زود با امضای تفاهم نامه ای با نیروی انتظامی ضمن ایجاد امنیت برای هنرمندان و مخاطبانشان تمام این مشکلات برطرف خواهد شد، کنسرت ارکستر سازهای بادی با خوانندگی عالیم قاسیم اف و فرغانه قاسیم اوا در سومین شب خود تا پای لغو کامل پیشرفت.
در حالیکه این کنسرت در دو شب قبل بدون کوچکترین حاشیه و مساله ای برگزار شده بود. از حضور فرغانه قاسیم آوا بروی صحنه ممانعت بعمل آمد تا حاشیه ها و تبعات اینگونه اقدامات به خارج از مرزهای ایران هم گسترش یابد.
عالیم قاسیم اف و دخترش فرغانه قاسیم آوا از چهره های بین المللی و شناخته شده هنر موسیقی در دنیا هستند و بدون شک چنین اقداماتی هم با برد رسانه ای بین المللی هم روبرو خواهد شد.
... و فقط چند سوال
سوال اینجاست . در شرایطی که همه باید تا سر حد توان در اعتلای فرهنگ کشورمان بکوشیم و اقتدار فرهنگی کشور را هر روز بیش از روز قبل در عرصه بین المللی تقویت کنیم، چنین اقدامات و چنان رویدادهایی را باید در راستای پاسداری از اقتدار فرهنگی ایران دانست؟
آیا چنین رویدادهایی جز به تخریب چهره عالی ترین دستگاه اجرایی و تصمیم گیری فرهنگی خواهد انجامید.؟ ایا تضعیف چهره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نتیجه ای جز تخریب وجهه دولتی خواهد داشت که از بدو روی کار آمدنش با تمام قوا در عرصه بین المللی کوشیده است؟
بی شک لغو کنسرت ها، اتلاف سرمایه و زمان را برای تهیه کنندگان، از بین بردن روحیه و انگیزه را در گروه های موسیقی و نهایتا سوق دادن مخاطبان به سوی محصولات نه چندان مناسب فرهنگی در کشورهای همسایه را در پی خواهد داشت.

کد خبر: 197063

وب گردی

وب گردی