تهران-ایسکانیوز: سفیر اسبق ایران در عربستان سعودی گفت: کاهش قیمت نفت بیش از اینکه برای ایران ضرر داشته باشد کشور عربستان را به دلیل تولید انبوه نفت متوجه ضرر خواهد کرد و این نوعی خودزنی برای آنها به حساب می آید.

حجت الاسلام رضا نوری شاهرودی در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز درباره روابط ایران و عربستان در شرایط کنونی اظهار داشت: این دو کشور وزنه بسیار مهمی در منطقه به حساب می آیند و تجربه نشان داده که از عدم همکاری و وجود رقابت های بی نتیجه،  ثمری برای طرفین بدست نخواهد آمد و هیچ چیزی را عاید دو کشور نخواهد کرد.

وی با اشاره به مشترکات میان ایران و عربستان بیان داشت: باید به سمتی پیش برویم که تمامی دشمنی هایی را که پایه و اساسی ندارد به دوستی تبدیل کنیم و در صورت نبود رابطه مسالمت آمیز، اثرات منفی برای هر دو کشور بوجود می آید.

سفیر اسبق ایران در عربستان سعودی به کاهش قیمت نفت از سوی عربستان و تاثیرات نامطلوب آن اشاره و تصریح کرد: این مسئله بیش از اینکه برای ایران ضرر داشته باشد کشور عربستان را به دلیل تولید انبوه نفت متوجه ضرر خواهد کرد و این نوعی خودزنی برای آنها به حساب می آید.

حجت الاسلام نوری شاهرودی با بیان اینکه مسائل حاشیه ای نتوانسته دو کشور را بر سر میز مذاکره به منظور حل مشکلات موجود بکشاند گفت: اکنون با توجه به اوضاع منطقه، تهدیدات جدی داعش،کاهش قیمت نفت و عموما تاثیراتی که این کشور در مجامع بین المللی و روند مذاکرات هسته ای ایران می گذارد این دو کشور  می توانند به یکدیگر نزدیک شوند و باید مقدمات و تمهیدات جدیدی برای مذاکره و مصاحبه میان دو کشور فراهم شود.

حجت الاسلام نوری شاهرودی به درخواست های مکرر مقامات سعودی از آیت الله هاشمی رفسنجانی برای حضور در عربستان اشاره و تصریح کرد: تاکنون دعوت های آنها اجابت نشده و پاسخی به دعوت های آنها ارائه نشد.

وی افزود: آیت الله هاشمی رفسنجانی چهره ای مقبول در کشورهای اسلامی است و بر وعده ها و سخنان ایشان حساب های ویژه ای باز می کنند و اکنون فرصت خوبی است که با توجه به کاهش قیمت نفت و مشکلات عدیده منطقه و رقابت هایی که میان برخی کشورها حاصلی  ندارد شرایطی فراهم شود و بتوانیم اوضاع را به همکاری های مشترک تبدیل کنیم که با توجه به ظرفیت، توانایی و سابقه درخشانی که آیت الله دارند این کار شدنی است.

سفیر اسبق ایران در عربستان سعودی به کاهش قیمت نفت در سال های ابتدایی انقلاب به 10 دلار اشاره و تصریح کرد: رایزنی های آیت الله هاشمی رفسنجانی و پیش بینی های ایشان موجب شد که ایران و عربستان در زمینه نفت توافقاتی را به انجام برسانند و قیمت نفت پس از مدتی به 100 دلار رسید.

وی افزود: گفتگوها میان حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی با امیر نائف وزیر کشور عربستان با ارائه توضیحات مناسب موجب بهبود وضعیت وقت شد که در آن زمان امیر نائف به شدت از رایزنی مقامات ایرانی ابراز خرسندی و رضایت کرد و این اقدام باعث شد که فصل جدیدی از روابط برقرار شود.

حجت الاسلام نوری شاهرودی با بیان اینکه نقش بی بدیل آیت الله هاشمی رفسنجانی در حل مشکلات میان ایران و عربستان کاملا واضح بوده گفت: باید از ایشان خواسته شود که با  انجام سفر و ارسال پیام در جهت برطرف کردن تنش ها و روابط سرد دو کشور کمک خواسته شود.

وی درباره علت عدم سفر آیت الله هاشمی به عربستان گفت: برای هر سفری باید شرایط، مقدمات و اختیارات وجود داشته باشد تا یک سفر پرباری شود و اگر چنین مسئله ای بوجود آید قطعا به نفع کشورهای اسلامی خواهد بود چرا که آیت الله هاشمی برای کمک کردن به روابط فی مابین ایران و عربستان هیچ دریغی ندارد و روابط می تواند همچون گذشته به همکاری های سازنده تبدیل شود.

حجت الاسلام نوری شاهرودی به تاثیر روابط ایران و عربستان در روند مذاکرات هسته ای اشاره و خاطرنشان کرد: تنظیم روابط دیپلماتیک با کشورهای منطقه در مذاکرات تاثیرگذار است و بهانه جویی های برخی در این میان کاسته خواهد شد و توافقات هرچه زودتر به نتیجه خواهد رسید.

وی ادامه داد: طرفین برای تنظیم روابط نباید اظهارات خود را از طریق مطبوعات مطرح کنند چرا که این امر منجر به افزایش تنش ها خواهد شد و اینگونه اقدامات به روابط، خدمت نمی کند لذا باید از پراکنده گویی و مسائل تنش زا و بحران زا در این مسیر جلوگیری کنیم.

سفیر اسبق ایران در عربستان بهترین راه برای بهبود روابط ایران با این کشور را مذاکره دانست و خاطر نشان کرد: راه های متعددی برای این امر وجود دارد و ما با آنها می توانیم در حداقل هایی که منافع مشترک را تامین می کند به مذاکره و توافق دست پیدا کنیمر و  در واقع باید آنچه را که طرفین را به یکدیگر نزدیک می کند مورد استفاده قرار دهیم.
کد خبر: 198057

وب گردی

وب گردی