تهران- ایسکانیوز: مراسم رونمایی از انیمیشن رئال «مبارك» با حضور محمدرضا نجفی امامی كارگردان، علی نجفی امامی تهیه‌كننده، ابوالقاسم صفریزدی جانشین تولید و تورج نصر بازیگر در آخرین روز از برنامه «یك فیلم یك سلام» در گالری پردیس ملت برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز، در ابتدای این مراسم، محمدرضا نجفی امامی با اشاره به الهام گرفتن از شخصیت سعدی افشار برای ساخت این انیمیشن گفت: پس از فوت آقای افشار به این فكر افتادم كه شادی و نشاط وجود او را در قالب یك انیمیشن به تصویر بكشم. منوچهر آذر در این فیلم به نوعی نقش سعدی افشار را بازی می‌كند.

وی ادامه داد: سال 92 ایده اولیه ساخت «مبارك» به ذهنم رسید و همان سال پیش تولید را شروع  و سال 93 هم فیلم‌برداری را آغاز كردیم.

در ادامه علی نجفی امامی درباره همكاری با برادرش به عنوان كارگردان و سختی‌های ساخت چنین انیمیشنی عنوان كرد‌: دغدغه برادرم ساخت این انیمیشن بود. من هم سعی كرده‌ام صرفاً برای این‌كه او برادرم است و به توانایی‌هایش در ساخت انیمیشن ایمان دارم، به هر نحوی از این كار پشتیبانی كنم. حدود دو سال به طور شبانه روزی بر سر این پروژه كار كردیم.

این تهیه كننده افزود: صادقانه بگویم اگر هركس دیگری بود این كار را نمی‌پذیرفتم چراكه این فیلم با توجه به بودجه شخصی تعلق گرفته به آن، از نظر مالی ما را بسیار در تنگنا قرار می‌داد. تا جایی كه متاسفانه در بسیاری از لوكیشن‌ها از دكو‌رهای مناسب و خوب بی‌بهره ماندیم. سختی این فیلم به اندازه 5 فیلم رئال بود كه در حال حاضر ساخته می‌شود به ویژه آن كه كامپوزیت كردن تصاویر با بخش رئال بسیار مشكل بود.

صفریزدی هم در خصوص همكاری با این پروژه تصریح كرد‌: «مبارك» یكی از خاطره‌انگیزترین فیلم‌هایی است كه تا به حال در آن حضور داشته‌ام. با وجود مشكلات مالی فراوان به همت برادران نجفی تمام سختی‌ها به آسانی حل شد و در نهایت انیمیشنی برخوردار از تازگی، به نحوی احسن در جمعی صمیمانه ساخته شد كه نتیجه‌اش هم اكنون پیش روی ماست.

تورج نصر نیز با ابراز خرسندی از بازی و تجربه دوبله در انیمیشن رئال «مبارك» بیان كرد: از اینكه سهم كوچكی در این پروژه داشتم، بسیار خوشحالم. امیدوارم این فیلم با موفقیت اكران شود تا تمایل به ساخت انیمیشن كه در حق آن تا به حال بسیار كوتاهی شده است، افزایش پیدا كند.

دوبلور پیشكسوت سینما و تلویزیون ادامه داد: من در انیمیشن‌ «مبارك»‌ نقش یك روزنامه نگار را ایفا می‌كنم و كار دوبله هم در آن انجام داده‌ام.

در ادامه این مراسم كارگردان «مبارك» با تاكید بر بهره‌گیری از تلفیق مدرنیزه و سنت در این فیلم، آن را قابل مقایسه با نمونه‌های هالیوودی معرفی كرد و افزود‌: از ابتدای شكل گیری ساخت آن دوست داشتم «مبارك» در حد انیمیشن های در خور توجه هالیوود، از استانداردهای لازم برخوردار و با آنها قابل قیاس باشد. این در حالی است كه به كارگیری اسطوره های ایرانی در آن برایم بسیار حائز اهیمت بود به همین دلیل این ویژگی‌ها را در فیلمنامه مدنظر قرار دادم و بر آنها تاكید كردم.

نجفی امامی ادامه داد: كودكان و حتی بزرگترها در كشورمان كاراكترهای انیمشن كشورهای خارجی را به خوبی می‌شناسند اما اساطیر ایرانی به علت عدم نمایش درست در انیمیشن‌ها هیچگاه باورپذیر به تصویر كشیده نشده اند اما من در «مبارك» از شخصیت هایی چون رستم، كاوه، فریدون، ضحاك ماربه دوش، مبارك، تهمینه، رخش و ... بهره گرفتم و به خوبی به آنها پرداخته‌ام.

وی تاكید كرد: برخلاف روش مرسوم در ساخت انیمیشن ابتدا عروسك‌ها توسط كامران خلج ساخته شد و بعد طرح كامپیوتری آن ساخته شد.

كارگردان «مبارك» درباره چرایی انتخاب الناز شاكردوست برای بازی در بخش رئال این انیمیشن عنوان كرد: در فیلمنامه اولیه شخصیت اصلی یك پسر بود اما پس از حضور خانم شاكردوست در دفترم و مشاهده بازی درخور توجه او با كسی كه اصلاً وجود خارجی نداشت، سریعاً تصمیم گرفتم كه شخصیت پسر را به یك دختر تبدیل كنم و نقش را به او بسپارم.

وی ادامه داد: همیشه برایم پیش‌تولید اهمیت زیادی دارد ابتدا كل فیلم را به صورت تصویری در آوردیم و سختی كار این بود كه دكوپاژها تصویری بود و چیزی نبود كه در ذهنم باشد. همین امر وقت و انرژی زیادی از ما گرفت كه البته سبب شد پیش‌تولید خوبی داشته باشیم.

در ادامه تورج نصر در پاسخ به پرسش احسان كرمی مجری برنامه مبنی بر پیش‌بینی او از اكران و موفقیت این انیمیشن در ارتباط برقرار كردن با كودكان و نوجوانان، با اشاره به تجربه سال‌ها فعالیت خود در زمینه دوبلاژ كارتون،‌ «مبارك» را جذاب‌ترین انیمیشنی معرفی كرد كه تا به حال دیده است و افزود‌: مطمئنم این انیمیشن بسیار مورد توجه كودكان، نوجوانان و حتی بزرگسالان قرار می‌گیرد.

پس از درخواست احسان كرمی برای بیان جمله تبلیغاتی این فیلم از سوی عوامل آن صفریزدی درباره انیمیشن رئال «مبارك» گفت‌: مهم‌ترین موهبت این فیلم آن است كه تازگی دارد.

علی نجفی امامی نیز درباره «مبارك» عنوان كرد: این انیمیشن تجربه نویی در سینما است. با وجود آن كه خیلی برای ساخت آن هزینه نكرده ایم و دكورهای آنچنانی ندارد با این وجود فیلم خوبی از آب در آمده است.

محمدرضا نجفی امامی نیز با تاكید بر فروش جهانی این فیلم گفت: دوست دارم این فیلم سبب شود تا از این پس كارگردانان و تهیه‌كنندگان به سمت دیجیتال روی بیاورند. هدف اصلی من از ساخت این انیمیشن از ابتدا بازار جهانی آن بود.

تورج نصر هم اظهار كرد: امیدوارم این فیلم فراتر از مرزهای ایران برود، فروش بین‌المللی داشته باشد و مورد توجه همگان قرار گیرد.

شعار تبلیغاتی «تحقق یك رویا، اسطوره‌ها باز ‌می‌گردند» توسط علی نجفی امامی تهیه‌كننده انیمیشن رئال «مبارك» مطرح شد و تورج نصر از پوستر طراحی شده توسط سید قاسم هاشمی رونمایی كرد.

 
کد خبر: 198252

وب گردی

وب گردی