تهران ایسکانیوز: معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست به مناسبت روز غار در همایش کارگاه آموزشی غار شناسی و حفاظت از آنها گفت : کشور ما غارهای ارزشمندی دارد و به دلیل آنکه بخشی از زیست بوم و تنوع زیستی هستند ارزش حفاظتی دارند.

او با اشاره به اهمیت مطالعاتی  غارها افزود: غارها از نظر تغییرات آب و هوایی به عنوان سنجش وضعیت آب و هوا و تغییرات آب و هوایی مورد توجه هستند.غارشناسان کمک زیادی به شناسایی اقلیم و تغییرات اقلیمی می کنند.

ابتکار ادامه داد: در آستانه تدوین قانون برنامه ششم توسعه هستیم و باید در این برنامه توجه ویژهای به غارشناسیشود.

او با بیان اینکه تاکنون1300 غار در کشور  شناسایی شده است,تصریح کرد :حفاظت از غارها باید مد نظر قرار گیرد چرا که ارزش زمین‌شناسی غارها بسیار زیاد است.

او اظهار داشت: همکاری خوبی با میراث فرهنگی در راستای غارشناسی داریم. محور مهم گردشگری طبیعی غارشناسی است که البته این امر باید با رعایت موازین صورت گیرد تا آسیبی به غار نرسد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: باید همکاری‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در خصوص غارشناسی مدنظر قرار گیرد و نشستی علمی وبین‌المللی در این زمینه داشته باشیم زیرا تبادل نظر در زمینه حفاظت و مدیریت غارها و تدوین راهکارهایی برای بهره برداری از غارها ضروری است.

ابتکار خاطر نشان کرد: در دولت هفتم و هشتم انجمن غارشناسی صورت گرفته و کمیته ملی در این زمینه شکل گرفت که امیدواریم حرکت رو به رشدی را در این زمینه احساس کنیم تا اینده بهتری در بحث حفاظت و مدیریت صحیح غارها داشته باشیم.
کد خبر: 199565

وب گردی

وب گردی