تهران_ ایسکانیوز: مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی آبزیان کشور،با بیان اینکه ماهی سالمون در بازار ماهی قزل آلای رنگ شده است،گفت:تاکنون مجوزی از سوی وزارت جهادکشاورزی برای تولیدماهی سالمون درکشور صادرنشده است،به همین دلیل فروش ماهی قزل آلا به جای سالمون در بازار غیرقانونی است.

ارسلان قاسمی، در پاسخ به این سوال که آیا درایران مزرعه پرورش ماهی سالمون وجود دارد؟ به ایسکانیوز،گفت: مزرعه ای که درحال حاضر به تولیدماهی سالمون مشغول باشد،درکشور وجود ندارد.

قاسمی، با بیان اینکه ماهی قزل آلا از خانواده سالمونید است،افزود: در برخی مزارع پرورش ماهی، رنگ سفیدگوشت ماهی های درشت قزل آلا با استفاده از ترکیبات غذایی از جمله بتا کارتن به رنگ نارنجی درآمده و فروشندگان نیز این نوع ماهی را به جای سالمون در بازار می فروشند.

وی، ادامه داد: به هیچ عنوان تولیدماهی سالمون درکشور وجود ندارد و ماهی که به عنوان سالمون در بازار فروخته می شود، ماهی قزل آلا فقط با سایز و وزن درشت تراست.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی آبزیان کشور،در پاسخ به این سوال که آیا ترکیباتی که برای رنگ آمیزی ماهی قزل آلا استفاده می شود، مجاز است؟افزود: این ترکیبات رنگی بتاکارتن،پیش ساز ویتامین آ و مجازخوراکی است که برای سلامتی مصرف کنندگان هیچ خطری به دنبال ندارد.

وی،تصریح کرد: سازمان غذا و دارو با استفاده از آزمایشگاه های مجهز خود استفاده از برخی ترکیبات رنگی را غیرمجاز اعلام کرده اما آنچه که در مزارع پرورش ماهی مشاهده می شود استفاده از بتا کاروتن و ترکیبات گیاهی مجازاست.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی آبزیان کشور،در پاسخ به این سوال که احتمال دارد برخی مزارع پرورش ماهی برای رنگ آمیزی ماهی قزل آلا از بتا کاروتن و ترکیبات گیاهی مجاز استفاده نکنند،در این صورت متولی امر سلامتی مردم چه سازمانی خواهد بود؟افزود: به اعتقاد بنده اقدام فروش ماهی قزل آلای رنگ شده به جای ماهی سالمون،ضعف اطلاع رسانی سازمان شیلات ایران و سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده است،به طوری که سازمان شیلات باید به صورت رسمی اعلام کند که در کشور مزرعه پرورش ماهی سالمون وجود دارد یا ندارد و اگر وجود دارد این مزرعه کجاست و چه میزان تولیددارد؟

وی،ادامه داد: همچنین سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده هم باید به هشدارهای اتحادیه توجه کند،به طوری که وظیفه سازمان حمایت فقط جریمه کردن نیست بلکه باید با بازرسی مدون و جدی به حقوق مصرف کننده و تولیدکننده رسیدگی و آن حقوق را حفظ کند.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی آبزیان کشور،با انتقاد از اینکه دستگاه های متولی عملکردی در راستای انجام وظایف خود ندارند، تصریح کرد: دستگاه های متولی نه تنها وظایف خود را انجام نمی دهند، بلکه حاضر به انتقال وظایف غیر حاکمیتی به اتحادیه نیستند.

قاسمی،در پاسخ به این سوال که درحال حاضر ماهی قزل آلا در بازار کیلویی 12 تا 14 هزار تومان قیمت دارد،اما ماهی سالمون که همان قزل آلای رنگ شده است بیش از 50 هزار تومان درهرکیلو فروخته می شود،مجوز این عملکرد از سوی چه سازمانی داده شده است؟ افزود: تاکنون مجوزی از سوی وزارت جهادکشاورزی برای تولیدماهی سالمون درکشور صادر نشده است،به همین دلیل فروش ماهی قزل آلا به جای سالمون در بازار غیرقانونی است.
کد خبر: 200995

وب گردی

وب گردی