تهران-ایسکانیوز،پلاس +/ ازدواج همواره یکی از مهمترین مسائل اجتماعی در کشور بوده و خواهد بود. هر ساله و شاید هر ماه آمارهایی از بالا رفتن سن ازدواج و شرایط نامناسب آن در کشور منتشر می شود، و در  پی آن انتشار سخنانی از افراد مختلف از مسئولین گرفته تا کارشناسان فرهنگی و اجتماعی که راهکارهایی برای کاهش سن ازدواج و بهبود شرایط آن مطرح می شود. ولی مسئله آنجاست که همه راهکارهای ارائه شده موقتی است و تنها درمان لحظه ای دارد. برای کاهش سن ازدواج و بهبود شرایط اقتصاد باید برنامه ای بلند مدتی داشت که همه وجوه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور را در نظر بگیرد و با توجه به آن حرکت کرد.

سن ازدواج و ایجاد شرایط آن امروزه بیش از هر زمان دیگر به مسائل اقتصادی پیوند خورده است. به طوری که بسیاری از مسئولین و کارشناسان بر این بارورند که هزینه های بالای ازدواج باعث شده است تا جوانان میلی به انجام این کار نداشته باشند. آمارها نشان از آن دارد که هزینه یک ازدواج در تهران حداقل 30 میلیون تومان هزینه دارد. هزینه ای که از تهیه ی جهیزیه شروع می شود تا خود مراسم عروسی ادامه دارد. همین هزینه ها است که امروز اجازه نمی دهد جوانان به سوی ازدواج بروند و مهمترین عامل افزایش سن ازدواج در کشور هست.

نگاهی به آمار نشان می دهد که سن ازدواج در مردان در سال 1355 ، 24.1 سال بوده است که این آمار در سال 1390 به 26.7 درصد رسیده است و در زنان این آمار از 19.7 در سال 1355 به 23.4 درصد در سال 1390 رسیده است.


















جنسیت سال 1355 سال 1390
زنان 24.1 سال 26.7 سال
مردان 19.7 سال 23.4 سال

 

همچنین میزان آمار ازدواج و طلاق در 3 سال گذشته نشان از آن دارد که میزان ازدواج رو به کاهش و میزان طلاق رو به افزایش است به طوری که ازدواج در سال 92 با رشد منفی رو به رو بوده است ولی طلاق به رشد صعودی خود همچنان ادامه می دهد.























سال میزان ازدواج میزان طلاق
1390 874792 142841
1391 791656 121001
1392 774513 155369


مدیرکل دفتر اطلاعات آمار ، جمعیت و مهاجرت سازمان ثبت احوال در مهر ماه امسال از افزایش سن ازدواج زنان و مردان طی 10 سال گذشته خبر داده و گفته بود: بالا رفتن میانگین سن ازدواج زنان در استانهای تهران، البرز و سمنان و همچنین افزایش سن ازدواج مردان نیز در استانهای تهران و البرز و ایلام در مقایسه با استانهای دیگر بیشتر است. او افزوده بود: میانگین سن ازدواج در حال حاضر در کشور برای مردان 27.8 و برای زنان 23.1 است. وی با اشاره به اینکه میانگین سن ازدواج برای زنان در استانهای تهران ، البرز و سمنان بیش از استانهای دیگر در کشور است ، گفت: سن ازدواج برای زنان در این استانها 25.1، 24.6 و 24.5 به ثبت رسیده است .به گفته وی ،همچنین سن ازدواج مردان نیز در استان تهران 29.2 و بیشتر از استانهای دیگر است و بعد از تهران استانهای البرز با 28.8 و ایلام با  28.4 در رتبه های دیگر قرار دارند.

download

 





























   جنسیت



     سال



سن ازدواج کل کشور



سن ازدواج استان تهران



سن ازدواج استان البرز



 سن ازدواج   استان ایلام



     زن



1393



23.1



25.1



24.6



24.5



     مرد



1393



27.8



29.2



28.8



28.4



 

دولت طی سالیان گذشته سعی کرده است وام های ازدواج را در اختیار جوانان قرار دهد تا آن ها به انجام ازدواج راغب شوندو یکی از راهکارهای دولت آن بوده که زمان دسترسی به وام را کوتاه کرده است و متقاضیان وام ازدواج می توانند 10 روزه به وام خود دست پیدا کنند. مبلغ وام 5 میلیون تومان است که 36 ماه اقساط نیز دارد. در همین راستا دانشگاه آزاد اسلامی برای دانشجویان این دانشگاه 10 میلیون تومان وام ازدواج در نظر گرفته است یعنی هر دانشجوی دانشگاه آزاد که ازدواج کرده و عقدنامه نیز داشته باشد می تواند از این وام بهره جوید.

یکی دیگر از راهکارهای دولت طی سالیان اخیر برگزاری ازدواجهای دانشجوئی بوده است، این مراسم در راستای ازدواج پایدار و برای علاقه مند کردن جوانان به ازدواج صورت گرفته است. در همین راستا محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان روز گذشته از همکاری این وزارت خانه با وزارت علوم برای همکاری در زمینه ازدواج های دانشجوئی خبر داده بود و گفته بود: شرایطی فراهم شده است که در حوزه جوانان تفاهم نامه هایی با وزارتخانه های مربوط تدوین شود. او همچنین افزود: در مورد بحث ازدواج دانشجویی هنوز تفاهم نامه ای امضا نشده اما شرایطی فراهم شده است که در حوزه جوانان و و ازدواج های دانشجویی همکاری صورت گیرد. هفته گذشته نیز مدیر نهاد فرهنگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در خصوص آمار موفقیت ازدواج های دانشجویی گفته بود: با توجه به اینکه این ازدواج ها در سال های پیش با برگزاری کارگاه های آموزشی صورت گرفته است و با توجه به آمار و برآوردی که از سازمان ثبت احوال اخذ کرده ایم به صورت قطعی می توان گفت2 درصد ازدواج دانشجویی منجر به طلاق شده است.

9449

البته بالا رفتن سن ازدواج در کشور را نمی توان تنها به شرایط اقتصادی در کشور مربوط دانست طی سالیان گذشته و با افزایش سطح آگاهی های جوانان، ان ها دیگر در سنین پائین تن ازدواج نمی دهد و سعی می کنند در سنین بالاتر و در مرز پختگی دست به ازدواج بزنند. همچنین افزایش آگاهی در بین زنان نیز را می توان از عوامل بالارفتن سن ازدواج دانست. به طوری که زنان و دختران ترجیح می دهند که ابتدا تحصیلات خود را به سرانجام برسانند و بعد به ازدواج فکر بکنند. البته شکل گیری گونه های دیگری از ازدواج نیز در بالارفتن سن آن موثر بوده است، در سالیان اخیر شاهد رشد ازدواج موقت و ازدواج سفید در کشور بوده ایم. به طوری که حالا افزایش این گونه ازدواج ها و آسیب های ناشی از آن  صدای کارشناسان مسائل اجتماعی را درآورده است و مدام از دولت درخواست دارند که شرایط ازدواج را بهبود ببخشد و گرنه در سال های آینده ازدواج پایدار عملا از بین خواهد رفت و ازدواج سفید و موقت جای آن را خواهد گرفت.

باید دید دولت می تواند برنامه ای جامع و کامل برای ازدواج و پائین آوردن سن آن در کشور ایجاد کند یا شرایط بحرانی امروز همچنان ادامه دار خواهد بود. چیزی که قابل مشاهده است ان است که تا بهبود شرایط اقتصادی کشور و در راس آن کاهش تورم و میزان بیکاری و همچنین عدم بهبود شرایط اجتماعی و فرهنگی کشور نمی توان انتظار داشت وضع ازدواج به همین زودی ها بهبود بخشد و به شرایط ایده آل رسد.
کد خبر: 209009

وب گردی

وب گردی