تهران- ایسکانیوز:  پرویز پرستویی در گفت‌وگویی تلویزیونی به تمجید از مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پرداخت و گفت در انتخاب مسیر خود مدیون این مربیان است.

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز، برنامه‌ پرمخاطب رادیو هفت شبکه‌ آموزش در سلسله گفت‌و‌گوهایی با این چهره‌ی صاحب‌نام عرصه‌ی بازی‌گری سینما و تلویزیون ایران به مرور بخش‌هایی از زندگی و موفقیت‌های هنری او پرداخت و در این میان بخشی از چهارمین قسمت این مصاحبه به موضوع دوران کودکی و نقش کانون در رشد و پرورش استعدادهای این هنرمند شاخص اختصاص داشت.
پرستویی به منصور ضابطیان که با او مصاحبه می‌کرد گفت که در اواخر دهه 40 - مانند اکنون که فرهنگ‌سراهایی در مناطق مختلف وجود دارد - کانون نیز مراکزی را در مناطق مختلف تهران تاسیس کرده بود و در آن‌ها به بچه‌ها فیلم و موسیقی آموزش می‌داد.
وی با بیان این‌که پیشنهاد حضور در مراکز کانون را برای فراگیری تئاتر، یکی از هم‌کلاسی‌هایش مطرح کرد، افزود:  در محله‌ی ما (نازی‌آباد) یک مرکزی بود زیر مجموعه‌ی کانون که در آن‌جا تعدادی از دانشجویان دانشکده‌های مختلف مانند هنرهای دراماتیک و هنرهای زیبا در اوقات فراغت‌شان می‌آمدند و به بچه‌ها تئاتر آموزش می دادند.
پرستویی توضیح داد که هنرمندانی مانند عبدالرضا اکبری، مهدی امیر چوپانی، نقی سیف جمالی، رحمان باقریان و ابوالفضل شاه کرم به این مراکز رفت و آمد می‌کردند و در پاسخ به این سوال که آیا در کانون فقط آموزش بازی‌گری می دیدید یا مربیان کتاب هم دست شما دادند؟ افزود: آن‌ها اول هفته، کتاب را به ما معرفی می کردند و ما را عادت داده بودند که بخوانیم و پنج‌شنبه آخر هفته آن را تجزیه و تحلیل کنیم. این‌جا هم، بحث نقد و هم بحث کتاب‌خوانی بود.
بازیگر نقش حاج کاظم در فیلم «آژانس شیشه‌ای» با بیان این که در کتاب‌خانه‌ی کانون آثار مختلفی از نویسندگان بزرگ کشور را خوانده است در پاسخ به این پرسش مجری که آیا فهم این آثار برای او دشوار نبوده است؟ به نقش مربیان کانون در این زمینه اشاره کرد و گفت: این مساله چون زیر نظر مربی اتفاق می‌افتاد آن‌ها برای ما تحلیل می‌کردند. ما زیر جملات را خط می‌کشیدیم و بحث می‌کردیم. آن موقع من به خوبی حس می‌کردم که خیلی حساب‌شده دارند به ما کتاب می‌دهند و ما می‌خوانیم. این مساله خیلی نظام یافته بود.
مجری برنامه‌ی رادیو هفت وقتی در ادامه از این که چنین اتفاق‌های فرهنگی در محله‌هایی افتاده است که از آن انتظار نمی رفت اظهار تعجب کرد، پرستویی به او گفت: به واقع وقتی به دوران دبستان بر می‌گردم شاید آن موقع چنین چیزی باب نبود و اگر اشتباه نکنم آن مراکز از اواسط دهه چهل ایجاد شد و ما تا یک سنی می‌توانستیم به مرکز کانون برویم.
بازی‌گر نقش اصلی فیلم «لیلی با من است» در ادامه با اظهار خوشحالی از حضورش در کانون افزود: خوشبختانه باید بگویم که آن دورانِ شیطنت‌ها خیلی زود سپری شد و بعد سعی کردیم مسیر را بهتر انتخاب کنیم و آن هم در واقع مدیون همان مربیانی هستم که با ما بودند.
بخش چهارم گفت‌وگوی رادیو هفت با پرویز پرستویی سه شنبه  هفتم بهمن 1393 از شبکه‌ی سراسری آموزش سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد.
کد خبر: 209844

وب گردی

وب گردی