تهران - ایسکانیوز: ایران ماهواره فجر را به عنوان چهارمین ماهواره بومی با موفقیت در مدار زمین قرار داده است، این ماهواره قابلیت تغییر مدار دارد و عمر آن بیشتر از ماهواره‌های قبلی است.


ماهواره فجر از دیگر پروژه های فضایی کشور است که به همت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اجرایی شد. این ماهواره، انرژی مورد نیاز خود را از سلول های خورشیدی تامین می کند و از نوع ماهواره های شناسایی است که ماندگاری و پایداری خوبی دارد و می‌تواند مدت طولانی تری در فضا بماند.
ماهواره فجر ۵۰ كیلوگرم وزن و قابلیت های یك رادار حرفه ای را دارد و از سلول های خورشیدی برای شارژ باتری و تولید توان و قرار گیری در مدارهای بالاتر استفاده می‌کند. (ماهواره فجر به کمک رانشگر گاز سرد می‌تواند ارتفاع خود را افزایش دهد و در مدار بالاتری مستقر شود) مأموریت این ماهواره انتقال مداری، عکسبرداری با قابلیت تفكیك ١٠٠٠ تا ۵۰۰ متر برای نقشه برداری و هواشناسی و ماموریت‌های تحقیقاتی عنوان شده است.

ماهواره فجر را ماهواره‌بر سفیر فجر (۱-ب) در مدار قرار داده که قابلیت حمل ماهواره را تا وزن ۵۰کیلوگرم در مدار بیضوی ۳۰۰-۴۵۰ کیلومتری دارد.
ماهواره فجر در ارتفاع 240 کیلومتری از سطح زمین در مدار قرار گرفت و تا فاصله 470 کیلومتری از سطح زمین اوج می گیرد.


وزیر دفاع در همین رابطه گفت: تمام مراحل طراحی، ساخت، تست و نصب این ماهواره و ماهواره‌بر آن در داخل کشور انجام شده و به این ترتیب زمینه ورود به بازار جهانی خدمات فضایی فراهم شده است.

حمید فاضلی قائم‌مقام سازمان فضایی ایران چندی پیش گفت؛ براساس قوانین و مقررات بین المللی مالکیت در حوزه فضا، مالکیت معنوی مشروط به بهره برداری از نقاط است و به همین دلیل و با توجه به مشکلات ناشی از تحریم ها و عدم امکان تأمین ماهواره مخابراتی، حق بهره برداری ایران از یکی از نقاط مداری توسط ITU سلب شد ولی در نقطه دیگر(26 درجه شرقی)، ماهواره «ایران ست 21» را مشترکاً با «عرب ست» (بدر 5) داریم و در تلاشیم با خرید ماهواره و با طراحی بسیار کاملتر نقطه 34 درجه را هم حفظ کنیم.

آمریکا پرتاب این ماهواره را به برنامه موشکی نظامی ایران مرتبط دانست.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در همین رابطه گفت:  برنامه موشکی ایران و ساخت موشک‌های دارای توانایی حمل کلاهک هسته‌ای در این کشور بخشی از موضوع مذاکره با 1+5 بوده و خواهد ماند.
خانم ساکی بدون اشاره به فاصله 470 کیلومتری ماهواره‌ فجر از زمین، پرتاب این ماهواره را به برنامه موشکی نظامی ایران مرتبط کرد و گفت: برنامه موشکی ایران تهدیدی برای منطقه است.


این در حالی است که عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان گفت:  برنامه موشکی کشورمان ماهیت کاملاً دفاعی دارد و جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان مسائل دفاعی کشور را قابل مذاکره نمی داند و در مورد آن حاضر به گفتگو با هیچ طرف خارجی نیست

اخبار مربوط به پرتاب ماهواره فجر توسط ایران در دیگر رسانه های بین المللی مهم جهان از جمله خبرگزاری آسوشیتدپرس و دیگر پایگاههای خبری نیز پوشش داده شد.
خبرگزاری شینهوا چین نیز در گزارشی اعلام کرد که ایران با موفقیت این ماهواره را در مدار زمین قرار داد.

ایران هشتمین کشور پس از روسیه، آمریکا، فرانسه، ژاپن، چین، بریتانیا و هند است که به صورت مستقل موفق به پرتاب ماهواره می شود

 

 

 
کد خبر: 210888

وب گردی

وب گردی