تهران-ایسکانیوز: اگرچه در سال های اخیر دختران در بسیاری از رشته ها ی تحصیلی گوی سبقت را ربوده اند  ولی با وجود اینکه تعداد داوطلبان دختر در کنکور کارشناسی بیشتر از پسران است اما این تعداد در مقاطع تحصیلی بالاتر، رفته رفته کاهش پیدا می کند و در بازار کار نیز شاهد اشتغال کمتر بانوان هستیم، در همین راستا با دو جامعه شناس گفت و گو کردیم تا از علل کاهش علاقه زنان برای ادامه تجصیل در مقاطع عالی آگاه شویم؛ گفت و گوهایی که علل کاهش گرایش زنان به تحصیلات تکمیلی را ناشی از علل اجتماعی و بی میلی بازار کار به جذب آنان عنوان کرد.

زنان آینده شغلی خوبی برای خود نمی‌بینند

نیره توکلی، جامعه شناس و متخصص در حوزه زنان در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در خصوص علل تمایل زنان به ادامه تحصیل و کمرنگ شدن حضور آنان در مقاطع تحصیلات تکمیلی گفت: به نظر من یکی از این علت ها عدم وجود آینده شغلی خوب و مناسب برای زنان است و آنان دست یابی به مقام های مدیریتی را در افق خود نمی بینند.

این جامعه شناس و متخصص در حوزه زنان افزود: متاسفانه سیاست گذاری ها مبنی بر این است که خانم ها کار در خانه داشته باشند، همچنین مسئولیت خانه داری به نحوی تقسیم نشده است تا باری از دوش زنان برداشته شود و این باعث می شود که حرفه ای بودن زنان در امور کاری جدی گرفته نشود.

download10

توکلی در خصوص راهکار های اجرایی برای بهبود شرایط اشتغال و تحصیل بانوان به خبرنگار ایسکانیوز گفت: یکی از روش های بهبود این شرایط تقسیم مرخصی زایمان بین مرد و زن است تا مردها هم بتوانند در امور خانه داری دخیل شوند، همچنین سیاست گذاری ها نیز باید به نحوی باشد تا زنان بتوانند به کار حرفه ای مشغول شوند.

وی تاکید کرد: از گذشته تاکنون زنان تلاش توان فرسایی کرده اند تا میان دوراهی خانه داری و اشتغال تعادل به وجود بیاورند.

فرزندان مادران شاغل موفق تر از خانه داران هستند

امان الله قرایی مقدم جامعه شناس دیگری در این خصوص به خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: نمی توان منکر شد که تحصیل زنان امتیازی برای اشتغال آنان محسوب می شود ولی  بعد از لیسانس امکان ازدواج و اشتغال در زنان بیشتر است که این امر باعث می شود آنان کمتر به کسب تحصیلات بالاتر بپردازند.

امان الله قرایی مقدم عوامل دیگر ادامه تحصیل بانوان را برشمرد و افزود: از عوامل دیگری که می توان نام برد هزینه تحصیل، خستگی از تحصیل ، عدم جذابیت و اینکه زنان خود را عامل تامین مخارج نمی دانند، است.

وی خاطرنشان کرد: این نکته را نمی توان منکر شد که اگر فردی بخواهد زندگی موفق تری داشته باشد و متکی به کسی نباشد نیاز به تحصیل و کسب شغل دارد.

46855_635420717693153817_l

این جامعه شناس از دیگر فواید تحصیلات را کاهش طلاق بیان کرد و گفت: اگرچه اشتغال و تحصیل خانم ها،  پس از ازدواج آنان را دچار سردرگمی می کند ولی این افراد از نظر موقعیت اجتماعی خود، همسر و فرزندان موفق تر هستند.

قرایی مقدم به امتیازات تحصیل اشاره کرد و افزود: مدرک تحصیلی وجه اجتماعی و موقعیت ایجاد می کند، در یک تحقیقات که در مناطق 12 و 14 انجام دادیم متوجه شدیم که بانوانی که معلم هستند 2.5 درصد فرزندانشان موفق تر از بانوان خانه دار و 1.5 درصد از کارمندان و بانوان کارمند 1 درصد از بانوان خانه دار بودند.

با تمام این اوصاف به نظر می‌رسد با وجود اینکه جامعه و بازار کار چندان روی خوشی به زنان تحصیلکرده اما این قشر در زندگی فردی موفقیت بیشتری دارند.
کد خبر: 213789

وب گردی

وب گردی