تهران_ایسکانیوز: محمدقلی یوسفی،اقتصاددان و استاد دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی، با انتقاد از اینکه کارفرمایان کارگران خارجی مالیات و بیمه نمی پردازند، گفت: بیشترمهاجران وارد فعالیت های کم بازده شده و حقوق بسیارکمی دارند،بنابراین مشکل عمده بیکاری جامعه کارگران افغانی و عراقی نیستند.

محمدقلی یوسفی، درخصوص تاثیر ورود غیرقانونی کارگرهای خارجی براقتصاد داخلی و آمار اشتغال کشور،به ایسکانیوز گفت:مهاجرت یک پدیده طبیعی است که در بیشتر کشورهای دنیا اتفاق می افتد.

این اقتصاددان،تصریح کرد: همانطور که بخش وسیعی از ایرانیان برای تحصیل و اشتغال به کشورهای خارجی سفر می کنند، بسیاری از مردم کشورهای جهان سوم هم که شرایط اقتصادی نامطلوب تری نسبت به ایران دارند، برای اشتغال به ایران سفر می کنند.

این استاددانشکده اقتصاد علامه طباطبایی،با بیان اینکه بی شک اگرشرایط اشتغال این مهاجران درکشورشان بهتربود،هرگز به ایران سفر نمی کردند،افزود: بیشترمهاجران افغانی،عراقی،هندی و پاکستانی از روی ناچاری به ایران سفرکرده و به دنبال کار هستند، بنابراین فکرنمی کنم که هیچ انسانی مشکل اقتصادی ایران را به گردن مهاجران بیاندازد.

یوسفی،باانتقاد از اینکه کارفرمایان کارگران خارجی مالیات و بیمه نمی پردازند، اظهارداشت: بیشتر مهاجران وارد فعالیت های کم بازده شده و حقوق بسیارکمی دارند،بنابراین مشکل عمده بیکاری جامعه این مهاجران نیستند.

وی،با بیان اینکه درحق کارگران خارجی اجحاف می شود،ادامه داد: کارگران خارجی بسیاری از مشاغل طاقت فرسایی را تقبل می کنند که یک کارگر ایرانی توان یا تمایل به انجام آن کار را ندارد، بنابراین کارگران خارجی عامل اصلی نرخ بالای بیکاری در کشور نیستند.

این اقتصاددان،با بیان اینکه مهاجران براساس حجم عرضه و تقاضا کارمی کنند،گفت: حقوق کارگران خارجی براساس حجم عرضه و تقاضا تعیین می شود به طوری که کارفرمایان به دلیل نبود کارگر ایرانی و ارزان قیمت به دنبال کارگران خارجی هستند .

 
کد خبر: 216439

وب گردی

وب گردی