تهران- ایسکانیوز: مراسم اختتامیه سی و سومین جشنواره فیلم فجر که قرار بود ساعت 18:30 در برج میلاد آغاز شود، با یک ساعت تاخیر آغاز شد. در این مراسم سیمرغ بهترین کاگردانی به ابوالحسن داوودی برای فیلم "رخ دیوانه" داده شد.همچنین سمیرغ بهترین بازیگر به باران کوثری برای فیلم "کوچه بی نام" و سعید آقاخانی برای فیلم"خداحافظی طولانی" اهدا شد.سیمرغ زرین بهترین فیلم نیز به "رخ دیوانه" تعلق گرفت.
به گزارش خبرنگار سینمایی ایسکانیوز، این مراسم  با پخش سرود جمهوری اسلامی و تلاوت آیات قران مجید آغاز شد. ورود کودکان و افرادی نامربوط به سالن همایش های برج میلاد باعث شد تا خبرنگاران برخی از رسانه ها در بدترین جای سالن به سختی بتوانند مستقر شوند.
گروه موسیقی وصف یار به صحنه آمد و قطعاتی را اجرا کرد و پس از اجرای این گروه محمدرضا شهیدی فر، مجری برنامه اختتامیه به صحنه آمد و از مردم اهواز که این روزها هوای آلود تنفس می کنند، یادی کرد.
سپس غلامرضا رضا داد به صحنه رود و از راه دشوار سینمای ایران گفت. رضاداد: خیر مقدم گفت. مفتخریم در سالروز انقلاب در آیین فجر میزبان شما هستیم. مفتخریم جشنواره را با نام رسول الله آغاز کردیم و فردا با اکران فیلم محمد خاتمه می دهیم. امیدوارم سالی پر برکت برای سینما داشته باشیم. ما به حکم وظیفه ناملایمات را به جان خریدیم که آرامش نصیب سینمای ما باشد. خدا را شکر کع ثمره ی این آرامش جشنواره ای با شکوه بود اگر چه نه در حد و اندازه سینمای ایران که سینمای ایران در آستانه تحول است.


236a953c-4512-4bfa-8d64-9f7ee8a25ef9

وی ادامه داد: سپاسگزارم از تمام شرکت کنندگان و فیلم سازان و علی الخصوص برادرم محید مجیدی که عطر مبارک رسول الله را به جشنواره آورد. برای ادامه راه جز همکاری و تحمل ناملایمات چاره ای نیست که سینمای انقلاب به مدد همین صبوری تا کنون راه را طی کرده  است.


بخش مستند‎


اولین بخش جوایز جشنواره فیلم فجر به بخش فیلم های مستند تعلق داشت.حبیب احمدزاده، مهرداد اسکویی، محمدرضا اصلانی، محمدعلی فارسی و مانی میرصادقی اعضای هیات داوران بخش سینمای حقیقت سی و سومین جشنواره فیلم فجر را تشکیل دادند.


در این بخش آخوندی، وزیر مسکن و شهرسازی و سلطانی فر(رئیس سازمان و گردشگری) به همراه داوران برای اهدای جوایز به صحنه آمدند.


محسن خان جهانی برای پژوهش فیلم مستند آزادراه ، آریا شفائی‌پور برای پژوهش فیلم مستند سفر به آمادای و محمدعلی شعبانی برای پژوهش فیلم مستند سمفونی استیضاح کاندید شده بودند که جایزه بهترین پژهش به مستند سمفونی استیضاح  تعلق گرفت.محمد علی شعبانی، کارگردان مستند «سمفونی استیضاح» برگزیده بهترین پژوهش و متن مستند بخش سینما حقیقت، پس از دریافت جایزه خود، جایزه‌اش را به سردار صلح، حاج قاسم سلیمانی اهدا کرد.


01

همچنین معین کریم‌الدینی برای فیلم آتلان، محمد کارت برای فیلم بختک و مهدی گنجی برای فیلم من می‌خوام شاه بشم نامزد بهترین کارگردانی شده بوند که دو جایزه و دیپلم افتخار بهترین کارگردانی به محمد کارت به فیلم آتلان تعلق گرفت.


همچنین تندیس بلورین بهترین کارگردانی به مهدی گنجی برای فیلم "من می خوام شاه بشم" تعلق گرفت.


جایزه ویژه هیات داوران ، تندیس بلورین بخش سینما حقیقت به فرشاد افشین پور برای تصویربرداری آمادای تعلق گرفت که افشین پور جایزه خود به رئیس سازمان صدا و سیما داد.


معین کریم‌‎الدینی تهیه کننده فیلم آتلان ، محسن خانجهانی تهیه کننده فیلم آزادراه و فرشاد افشین‌پور تهیه کننده فیلم سفر به آمادای نیز نامزد جایزه بهترین فیلم شدند که در میان آنها جایزه بهترین فیلم به معین کریم‌‎الدینی تهیه کننده فیلم آتلان تعلق گرفت.


مهرداد اسکویی در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر از ناخوش احوالی "زاوان قوکاسیان(دردانه سینما) خبر داد و از مسئولان تقاضا مساعدت کرد و از مردم خواست برای سلامتی وی دعا کنند.


بخش نگاه نو


*** نامزدهای بهترین فیلم‌نامه:
۱ – مریم مقدم و بهتاش صناعی‌ها  برای فیلم احتمال باران اسیدی
۲ – امیرحسین عسگری برای فیلم بدون مرز
۳ – حمیدرضا قطبی و ناهید طباطبایی برای فیلم جامه‌دران
۴ – علی زرنگار، وحید جلیلوند و حسین مهکام برای فیلم چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت
۵ – آیدا پناهنده و ارسلان امیری  برای فیلم ناهید


دیپلم افتخار فیلنامه اصلی به مریم مقدم و بهتاش صناعی‌ها  برای فیلم احتمال باران اسیدی تعلق گرفت.همچنین دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه اقتباسی به  حمیدرضا قطبی و ناهید طباطبایی برای فیلم جامه‌دران اهدا شد.


در این بخش بهتاش صناعی ها از جعفر پناهی تشکر کرد.


270f1100-e540-4d94-bcd0-219b487aee96

*** نامزدهای بهترین کارگردانی:
۱ – امیرحسین عسگری برای فیلم بدون مرز
۲ – حمیدرضا قطبی برای فیلم جامه‌دران
۳ – وحید جلیلوند برای فیلم چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت
۴ – مصطفی احمدی برای فیلم نزدیکتر


تندیس بلورین بهترین کارگردانی به وحید جلیلوند برای فیلم چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت تعلق گرفت.


*** نامزدهای بهترین فیلم:
۱ – مجتبی امینی  تهیه کننده فیلم بدون مرز
۲ – سیدجمال ساداتیان  تهیه کننده فیلم جامه دران
۳ – محمدحسین لطیفی تهیه کننده فیلم چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت


که تندیس بلورین بهترین فیلم به محمدحسین لطیفی تهیه کننده فیلم چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت تعلق گرفت.
فرشته طایر پور که برای اهدا جوایز رو سن آمده بود اما بعد از اهدا جوایز چند کلمه ای خطاب با روحانی گفت: این سینمای محبوب و مفتخر را متعلق به سینمای ایران بدانید و هفته ای یک بار به سینما بیایید. من می دانم گرفتارید اما فیلم ها بهترین آیینه است تا هم روحتان تازه شود و هم با مشکلات آشنا شوید و ما را حمایت کنید.
در ادامه مهران مدیری با تشویق فروان حاضران به صحنه آمد.وی گفت: به آقایان ردیف اول سلام می کنم.
مدیری در بخش دیگری از حرفهای خود گفت: من نمیخوانم و فقط آمدم که سالن را آتش بزنم؛ در همین راستا از دوستانم دعوتم می کنم که بیایند و سه قطعه موسیقی را اجرا کنند.بعدا خود می ایم و پنج سمیرغ بلورین اصلی را اعلام می کنم.


بخش هنر و تجربه جشنواره فیلم فجر


اسامی نامزدهای دریافت جوایز بخش هنر و تجربه جشنواره فجر سی و سوم به شرح زیر اعلام شد:
۱ – امیرحسین ثقفی برای فیلم مردی که اسب شد
۲ – یلدا جبلی برای فیلم داره صبح میشه
۳ – بهتاش صناعی ها برای فیلم احتمال باران اسیدی
۴ – فائزه عزیزخانی برای فیلم روز مبادا
۵ – صفی یزدانیان برای فیلم در دنیای تو ساعت چند است؟
بخش هنر و تجربه که به عنوان بخش ثابت در جشنواره فیلم فجر از این پس حضور خواهد داشت؛ دکتر ایوبی، هوشنگ گلمکانی، حسین علم الهدی برای اهدا جوایز به روی سن آمدند.
تندیس ویژه این بخش رسید به امیرحسین ثقفی برای فیلم مردی که اسب شد. همچنین تندیس بهترین فیلم این بخش به فائزه عزیزخانی برای فیلم روز مبادا تعلق گرفت.
در این بخش ایوبی، رئیس سازمان سینمایی گفت:  به قول مهران مدیری این بخش خسته کننده است اما من ثابت می کنم این چنین نخواهد بود. هنر وتجربه بخشی است که در جشنواره جای خوذش را باز کرد. قرار بود عباس کیارستمی هم این جا باشد اما نتوانست حضور یابد. برای تشکر از فیلم های این بخش سالن شماره دو سینما فرهنگ را در اختیار سینمای هنر و تجربه قرار می دهیم.


b7a6e47f-edb5-45c9-8625-b8177e48b7d7
همچنین وی گفت: از  تمام مدیران و سینماگران و اصحاب رسانه هم بسیار سپاسگزارم. وی ادامه داد: بعضی گفته اند که من استعفا داده ام. این طور نیست. من باید به شما عرض کنم که اگر من صد بار هم استعفا بدهم آقای جنتی قبول نمی کند. من هنوز با سینمای ایران کار دارم.

***سیمرغ  بلورین جلوه های ویژه میدانی و جلوه های بصری


دو جایزه؛دیپلم افتخار به امیررضا معتمدی برای فیلم مزار شریف. همچنین برای جلوه های میدانی هیات داوران برنده ای نداشت.
سیمرغ بلورین بهترین جلوه های بصری رسید به وحید قطبی زاده برای فیلم رخ دیوانه.
***سیمرغ بهترین چهره پردازی
در بخش بهترین چهره پردازی: رویا تبموریان و عبدالله کوثری برای اهدا جوایز به روی سن آمدند و جواد طوسی را در این بهش همراهی کردند.
سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی اهدا می شود به مهین نویدی برای فیلم ایران برگر‎.
***سیمرغ جایزه بهترین طراحی لباس و صحنه
در بخش بهترین طراحی صحنه محمد بزرگ نیا و پروین سفری به روی سن دعوت شدند در حالیکه جواد طوسی و عبدالله اسکندری بر روی صندلی های قرار گرفته روی سن نشسته بودند.‎
سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس جهانگیر میرزاخانی برای خداحافظی طولانی اهدا شد.
سیمرغ بهترین طراحی صحنه اهدا شد به محسن نصراللهی برای فیلم اعترافات ذهن خطرناک من
*** سیمرغ بهترین صدا‎
برای اهدا جایزه بهترین صدا مهتاب نصیرپور و نیکی کریمی به روی سن دعوت شدند
سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری اهدا شد به محمود سماک باشی برای فیلم من دیه گو مارادونا هستم‎
سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری تقدیم شد به بهمن اردلان برای فیلم رخ دیوانه
*** سیمرغ بهترین موسیقی
برای اهدا جایزه بهترین موسیقی متن از علیرضا شجاع نوری و رضا عطاران دعوت شد به  روی سن بیایند که سالن با حضور رضا عطاران منفجر شد.رضا عطاران از روی سن با تماشاچیان عکس سلفی گرفت .
سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن فیلم اهدا شد به بهزاد عبدی برای فیلم مزار شریف.
سیمرغ  بهترین فیلمبرداری
برای بهترین جایزه فیلم برداری از عزیز ساعتی و محمود کلاری دعوت شد به روی سن بیایند. در حالیکه اعضا هیات داوران یکی یکی روی صندلی هایشان بر روی سن می نشستند.
سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری با احترام تقدیر. از علیرضا زرین دست برای فیلم مزار شریف به علیرضا برازنده برای فیلم دوران عاشقی تعلق گرفت.
سیمرغ بهترین تدوین
برای بهترین تدوین مجید مجیدی و مسعود رایگان به روی سن دعوت شدند.
سیمرغ بلورین بهترین تدوین اهدا شد به نیما جعفری جوزانی برای فیلم عصر یخبندان
سیمرغ بهترین نقش مکمل زن
برای اهدا جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن هانیه توسلی به روی سن آمد.
با تقدیر از مینا ساداتی برای عصر یخبندان سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل زن رسید به سحر دولتشاهی برای فیلم عصر یخبندان.
سیمرغ بهترین نقش مکمل مرد
برای اهدا جایزه نقش مکمل مرد میلاد کی مرام به روی صحنه آمد و در کنارش علیرضا شجاع نوری و مجید مجیدی از هیات داوران قرار گرفتند.
دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد اهدا شد به بهمن زرین پور برای فیلم حکایت عاشقی
و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد اهدا شد به هومن سیدی برای فیلم من دیه گو مارادونا هستم
در میانه مراسم پس از تقدیر از خانواده شهدا تمام سالن به پا خواستند
مهران مدیری باری دیگر به روی صحنه آمد و از بامداد سامان احتشامی و علی زند وکیل دعوت کرد برای اجرای ترانه ای به روی صحنه بیایند. این گروه ترانه "وای من اگر نیایی"  را اجرا کردند.


96cb2b1a-1fbc-4aad-b119-772f6833d051
سیمرغ بهترین بازیگر زن
مهران مدیری از هیات داوران دعوت کرد به روی سن بیایند .دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن  به لیلا زارع برای فیلم شیفت شب رسید و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن اهدا شد به باران کوثری برای فیلم کوچه بی نام.
سیمرغ بهترین بازیگر مرد
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد اهدا شد به سعید آقاخانی برای فیلم خداحافظی طولانی
سیمرغ بهترین فیلمنامه
دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه اهدا شد به اصغر عبداللهی برای فیلم خداحافظی طولانی
سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه رسید به رویا محقق برای فیلم دوران عاشقی
سیمرغ بهترین کارگردانی
دیپلم افتخار بهترین کارگردانی اهدا شد به بهرام توکلی
سیمرغ بلورین بهترین کارکردانی اهدا شد به ابوالحسن داوودی برای رخ دیوانه
سیمرغ زرین بهترین فیلم
سیمرغ زرین بهترین فیلم بیتا منصوری برای فیلم رخ دیوانه
جایزه ویژه هیات داوران
جایزه ویژه هیات داوران. دیپلم افتخار اهدا شد به نیکی کریمی به خاطر حضور موثرش در بازیگری و کارگردانی و به نمایندگی از بانوان کارگردان سینمای ایران
سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران
سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران به جواد نوروزبیگی برای تهیه کنندگی فیلم های بهمن، من دیه گو مارادونا هستم و اعترافات ذهن خطرناک من
دکتر ربیعی وزیر کار و رفاه، جنتی، رضاداد، صدری مدیر عامل رایتل برای اهدا جوایز بهترین فیلم ملی و بهترین فیلم از نگاه مردمی به روی سن آمدند
سیمرغ بلورین آراء مردمی ‎
سیمرغ بلورین جایزه آراء مردمی به خانم منصوری برای فیلم رخ دیوانه
سیمرغ بلورین نگاه ملی ‎
نگاه ملی هم انتخابی وجود نداشت
کد خبر: 218019

وب گردی

وب گردی