تهران- ایسکانیوز: یکی از داوران بخش گرافیک و تصویرسازی هفدهمین جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان معتقد است تصویرگری ایران که طی سال‌های اخیر در جامعه‌ی جهانی سربلند بوده، از برخی از آثار استانداردهای جهانی برخوردار است.
کوروش پارسانژاد طراح گرافیک، مدرس دانشگاه و داور این دوره از جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان کانون معتقد است که رسیدن به حرفی تازه یا نوآوری در مقوله‌ی هنر زمانی اتفاق می‌افتد که هنرمند بتواند قواعد موجود را برهم بریزد، از میان واکنش‌های منفی عبور کند و بدین وسیله قواعد جدیدی را به وجود بیاورد.
این مدیر هنری نشر کتاب و مجله می‌گوید: وقتی قاعده‌ای بر هم می‌ریزد همکاران و مخاطبان هم آن هنرمند را به نقد می‌کشند. این بدان معناست که تعاریف استاندارد‌ها و قواعد تغییر کرده است. وقتی برخی از قواعد قبلی دچار تغییر می‌شود، هنر یک قدم به جلو برمی‌دارد یا استاندارد‌ها و قوانین جدیدی پیدا می‌کند.
وی در توضیح این سخن خود می‌افزاید: تغییر استانداردها، درست شبیه به واکنش‌های منفی‌ای است که نسبت به امپرسیونیست‌ها در شروع کارشان صورت گرفت، اما حالا آنان را پایه‌گذاران هنر مدرن قرن بیستم می‌دانیم. برای کیفیت‌بخشی و اعتلای هنر آن‌چه باید رخ دهد یک واکنش درونی است همانند تجربه‌ای که ما در مورد آقای فرشید مثقالی داریم و موفقیت‌های داخلی و بین‌المللی ایشان حاصل تعریف و تاویل ایشان در قواعد بوده است. این اتفاق در تصویرگری ما نیز رخ داده است و ما توانایی حرکت به جلو را داریم. اگرچه در این میان برچسب جشنواره‌ای بودن یا دور بودن از مخاطب به این آثار می‌خورد اما آن‌چه اثبات شده، سربلندی ایران در حطیه‌ی تصویرسازی معاصر است.
پارسانژاد در پاسخ به این سوال که نقش ناشران در کیفیت‌بخشی بصری کتاب‌های کودک و نوجوان چیست، می‌گوید: آن‌چه که مدیران هنری به آن نیاز دارند هویت مستقل حرفه‌ای‌ها است. ناشران، مدیران هنری، طراحان گرافیک و تصویرگران را بنابر اعتقادی که به کار آن‌ها دارند انتخاب می‌کنند، اما اعتماد کافی را به ‌آن‌ها ندارند. یک مدیر هنری نقش یک تصمیم‌گیرنده را دارد چراکه تجربه و درک بصری او قطعا از یک نویسنده یا از بسیاری از ناشران بیشتر است، لذا ضروری است ناشران قادر باشند تصمیمات این بخش را به آنان بسپارند.
مدیر هنری انتشارات کانون پس از بررسی گرافیک و تصویرسازی بسیاری از آثار منتشر شده در دوسال اخیر، مهم‌ترین آسیبی را که گریبان برخی تصویرگران و طراحان را گرفته، اپیدمی شدن نوع یا انواع خاصی از زیبایی‌شناسی تصویری می‌داند. او معتقد است که یک اثر اگرچه نیازمند است تا ویژگی‌های شخصی یک هنرمند را دارا باشد اما آن‌چه ضروری‌تر است این است که مخاطب را به یاد اثر هنرمند دیگری نیندازد.
او در ادامه به زیاد شدن بازار کار و افزایش ناشران و تصویرگران اشاره دارد: با زیادشدن تعداد ناشران و تصویرگران درصد آزمون و خطا بالا می‌رود. یک هنرمند بایست مراقب این باشد که به یک مقصود سالم برسد و ویژگی‌های منحصر به فرد در اثرش را از دست ندهد و طبیعتا به مخاطب توجه داشته باشد.
این گرافیست در حاشیه‌‌ی هفدهمین جشنواره و نمایشگاه تخصصی کودک و نوجوان در سخنانی تاکید دارد که توجه به استفاده از مدیر هنری و به‌خصوص طراح گرافیک در چندسال اخیر مورد توجه بسیاری از ناشران حرفه‌ای قرار گرفته است. سال‌های پیش به این مسایل توجه زیادی نمی‌شد بنابراین می‌توانم بگویم که وضعیت
طراحی گرافیک (BOOK DESIGN) کتاب‌های حوزه‌ی کودک و نوجوان نسبت به سال‌های قبل بسیار بهتر شده است.
هفدهمین جشنواره و نمایشگاه کتاب کودک و نوجوان از 18 تا 24 بهمن در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود. این برنامه امسال در قالب یکی از برنامه‌های کمیته‌ی کودک و نوجوان ستاد گرامی‌داشت دهه‌ی فجر طراحی و اجرا شده است.
دسترسي به اين خبر به همراه تصوير و خبرهاي ديگر در پايگاه اطلاع‌رساني كانون با نشاني www.kanoonnews.ir  امكان‎پذير است.

کد خبر: 218916

وب گردی

وب گردی