ایسکانیوز : پلاستیک‌ها از منابع تجدید‌ناپذیر تهیه می‌شوند که با احداث کارخانه بازیافت ظروف یکبار مصرف پلی استایرن، می‌توان بخشی از این منابع را که به عنوان یک آلاینده خاک و آب مطرح هستند و تا صدها سال در محیط باقی‌مانده و تجزیه نمی‌شود را در قالب بازیافت به چرخه مصرف باز گرداند.


به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مهندس حسین حسینی مدیر عامل نخستین کارخانه "بازیافت ظروف یکبار مصرف پلی استایرن کشور" در خصوص اهمیت بازیافت منابع تجدیدناپذیر گفت: ظروف یکبار مصرف از جمله ظروفی است که استفاده از آنها در بین شهروندان رو به افزایش است و از طرفی با توجه به اینکه این ظروف خطرات زیادی را برای انسان و محیط زیست به وجود می‌آورد، افزایش استفاده از این ظروف نگرانی‌هایی در خصوص مسایل زیست محیطی و سلامت جامعه به وجود آورده است.
وی در این خصوص ادامه داد: در کنار فرهنگ‌سازی و کاهش استفاده شهروندان از ظروف یکبار مصرف، بازیافت این ظروف یکی از راه‌های کاهش خطرات ناشی از آن است و از طرفی این عمل صرفه‌جویی اقتصادی قابل توجهی نیز دارد .


پیشبینی فعالیت در حوزه صادرات با بالا بردن سرمایه گردش بالا
حسینی در خصوص صادرات محصولات تولید شده با اشاره به وضعیت فعلی کارخانه در کشور گفت: حضور پررنگ در حوزه صادرات نیازمند سرمایه در گردش در حد بالا میباشد که در حال حاضر با توجه به محدودیت های تولید نمیتوانیم در حوزه صادرات حضوری مثبت داشته باشیم.



وی با اشاره به این مهم که مشهد تنها دارنده خوشه صنعتی بازیافت خاورمیانه است، گفت: سازمان مدیریت پسماند مشهد به عنوان بزرگ‌ترین مجتمع صنعتی کشور است که در آن 10 کارخانه بازیافت مشغول فعالیت هستند و همچنین پیشبینی میشود شرکت" بازیافت ظروف یکبار مصرف پلی استایرن کشور" با بالا بردن ظرفیت تولیدی خود در سال بتواند در حوزه صادرات نیز فعالیت داشته باشد.


بازیافت 1.5 تن ظروف یک بار مصرف در روز
این فعال فناور با بیان اینکه کارخانه بازیافت ظروف یکبار مصرف با مشارکت بخش خصوصی احداث شده است، گفت: این کارخانه در مساحتی بالغ بر 8000 مترمربع با بیش از 50 میلیارد ریال سرمایه گذاری احداث شده است که روزانه یک و نیم تن ظروف یکبار مصرف را بازیافت می‌کند که با در نظر گرفتن این میزان سالانه میتواند حدودا 500 تن تولیدات داشته باشد.



وی گفت: این کارخانه‌ها شامل کارخانه بازیافت لاستیک، کاغذ و کارتن، پلاستیک، ضایعات الکترونیک، کود گرانوله، کمپوست، ورمی کمپوست، نیروگاه بیوگاز و کارخانه بازیافت pet است که اصطلاحا به همین ظروف آب معدنی و نوشابه خانواده گفته می‌شود که تبدیل به پرک می‌شود و از آن درتولید الیاف مصنوعی استفاده می‌شود.


مدیرعامل این شرکت ادامه داد: ضایعات پلی‌استایرن شامل ظروف یکبار مصرف غذایی، ظروف بسته بندی لبنیات و فوم (یونولیت) است که دربسته بندی صنایع الکترونیکی ، چینی جات و بلورجات، صنایع ساختمانی و... استفاده می‌شد. اما در حال حاضر این ظروف بعضا در کارگاه‌های غیربهداشتی، غیرمجاز و به شکل سنتی بازیافت می‌شود و خطرات زیادی را برای سلامت افراد جامعه و مباحث زیست محیطی در پی دارد.


هزینه میلیاردی طرح تولیدی بازیافت ظروف یک بار مصرف
حسینی گفت: ماشینآلات ساخته شده در این خط چیزی در حدود 800 میلیون تومان و در کل با ابنیه حدودا 1.5 میلیارد تومان است برآورد شده است و همجنین قیمت محصولات تولید شده در بازار با توجه به نوسانات قیمت پلیمر متغیر است.



وی در خصوص مقایسه این خط تولیدی با نمونه خارجی آن اضافه کرد: نمونه اروپایی این خط تولید چیزی در حدود 1800 میلیون تومان است و این در صورتی است که دستگاههای تولید شده در داخل با قیمت بسیار ارزانتر با نمونه خارجی آن برابری میکند.
این فعال عرصه فناوری اضافه کرد: با توجه به این مساله که 70 تا 80 درصد گرانول پلی استایرن در کشور وارد می شوندمحصول تولیدی ما با ظرفیت تولید خود در سال می تواند از میزان واردات کاسته و تا حدودی در (خروج) ارز ازکشور صرف-جویی به همراه داشته باشد.



حسینی در باره تفاوت عمده خط تولید با نمونه خارجی آن گفت: فرق عمده، استفاده از دو نوع پلیمر در تولید ظروف یکبار مصرف است که لزوم دستگاهی جهت حداسازی 100 درصدی این پلیمرها از یکدیگر را ایجاد می کند که در این خط با استفاده از محلول به ثبت رسیده و دستگاه جداساز این مهم انجام می شود که این شرکت دانشبنیان با توجه به شرایط اقلیمی توانسته است تفکیک 100 درصدی پلی پروپیلن از پلی‌استایرن را با توجه به شرایط اقلیمی کشور به انجام برساند.


 
کد خبر: 220427

وب گردی

وب گردی