تهران-ایسکانیوز:منشأ ریزگردها در کشور فقط مربوط به مرزهای غرب و جنوب غرب کشور نیست.بلکه بی توجهی نسبت به خشکیدگی تالابها,جنگلها و تغییرات اکوسیستمی در داخل کشور طی سالیان گذشته در ایجاد و تشدید آنها بی تأثیر نبوده است.

شیرین ابوالقاسمی مدیر ملی طرح حفاظت از تنوع زیستی زاگرس مرکزی سازمان حفاظت از محیط زیست در گفت وگو با خبرنگارمحیط زیست ایسکانیوز گفت:پدیده خشکسالی از سالهای بسیار دور شروع شده و کشور ما تا به امروز با پیامدهای ناشی از آن دست و پنجه نرم می کند.

او با اشاره به اینکه روند خشکسالی در کشور تا 30 سال آینده ادامه خواهد داشت و باید خود را با این شرایط سازگار کنیم,افزود: طی 150 سال گذشته توجهی به حفظ جنگلهای زاگرس و نقش حیاتی آنها در حفظ حیات نداشتیم و اکنون با وقوع اتفاقاتی چون پدیده ریزگردها و خشکسالی به فکر حل بحران افتاده ایم.

او ادامه داد:عوامل متعددی در ایجاد فرسایش خاک در منطقه زاگرس مؤثرند که یکی از آنها بهره برداری نادرست از اراضی و مراتع است.چرای بی رویه دام اثرات جبران ناپذیری بر خاک در این منطقه گذاشته است.در زاگرس 4 برابر ظرفیت مراتع دام وارد عرصه های طبیعی می شود که باید متعادل شود و دام کوچرو حذف شود.

ابوالقاسمی تصریح کرد:خشکیدگی تالابها,جنگلها,حوضه های آبریز بالادست و تغییرات اکوسیستمی و چرای بی رویه دام در بروز پدیده ریزگردها در کشور مؤثر است و طوفانهای خاک و نمک را افزایش می دهد.

او با اشاره به افزایش مهاجرت از مناطقی که با بحران ریزگرد روبرو هستند و پیامدهای اجتماعی منفی آن,اظهار داشت:بهترین راهکار برای مقابله با ریزگردها تثبیت خاک,جمع آوری خاک پشت سدها,حفظ خاک در مناطق کوهستانی,جلوگیری از فرسایش خاک,جلوگیری از ورود دام کوچنده به مراتع و اجرای طرحهای آبخیزداری است و خوشبختانه نگاه دولت و مجلس نسبت به مدیریت حوضه آبخیز در ارتفاعات زاگرس و حفظ این عرصه مثبت است.

او با اشاره به لایحه قانون برنامه حفاظت و توسعه پایدار کوهستان زاگرس در برنامه ششم توسعه گفت: همکاری دستگاه‌های اجرائی به ویژه وزارت کشور برای تأمین به موقع بودجه ملی و استقرار سیستم مدیریت کوهستان زاگرس مرکزی شامل فعال سازی ساختارهای مدیریت کوهستان زاگرس مرکزی در سطوح ملی, استانی و مناطق آبخیز مدیریتی, استقرار و فعالیت مستمر دبیرخانه های اجرایی ملی و استانی مدیریت کوهستان زاگرس مرکزی ضرورت دارد.

مدیر ملی طرح حفاظت از تنوع زیستی زاگرس مرکزی با اشاره به فعالسازی کمیته‌های مدیریت در سطوح ملی در چهار استان محدوده طرح زاگرس خاطر نشان کرد: با ارائه لایحه تنظیمی قانون برنامه حفاظت و توسعه پایدار زاگرس مرکزی ضروری است که برای تصویب آن از سوی مجلس شورای اسلامی در برنامه ششم توسعه کشور برنامه ریزی و اقدام شود و وزارت کشور برای فعالسازی کمیته های مدیریت آبخیز داری در سطح فرمانداری های 4 استان درمحدوده طرح زاگرس اقدام کند.

 

 

 

 

 
کد خبر: 222310

وب گردی

وب گردی