تهران - ایسکانیوز: مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی می‌گوید  احتمال کاهش قیمت برای مزایده دوم وجود دارد اما با بررسی قوانین مصوب خصوصی سازی مشخص است که کاهش قیمت برای مزایده دوم وجود ندارد.

با بررسی قانون مشخص می‌شود که چنین بند یا ماده‌ای وجود ندارد که در مزایده دوم می‌توان قیمت واگذاری به بخش خصوصی را کاهش داد چرا که چنین قیمتی پس از جلسات کارشناسانه بنا نهاده شده است.

اجاره به شرط تملیک
اگر در روش واگذاری از طریق بورس یا مزایده خریداری پیدا نشود، راهکار بعدی اجاره به شرط تملیک است. یعنی اکنون دو بار مزایده برگزار می‌شود و اگر مشتری پیدا نشد، در اجاره به شرط تملیک، قیمت پایه همان 290 میلیارد تومان است که فرد پیروز باید اقساط بلند مدت را طی زمان مشخص شده در روز مزایده بپردازد. تا زمانی که فرد یا ارگان پیروز، اقساط را به طور کامل پرداخت نکرده‌اند تنها می‌توانند از شرایط و امتیازات باشگاه بهره برداری کنند اما به نام فرد پیروز ثبت نمی‌شود. هر زمانی که اقساط به طور کامل پرداخت شد، باشگاه به فرد پیروز تعلق خواهد گرفت و مالک نیز به صورت رسمی ثبت خواهد شد. اگر فرد پیروز نتواند تمامی اقساط را پرداخت کند، باشگاه می‌تواند اجاره را لغو کند.

پیمان مدیریت یا اجاره
اگر اجاره به شرط تملیک هم میسر نشد، بحث مدیریت پیمان یا اجاره باشگاه پیش می‌‌آید.
در ماده 7 آماده است: چنانچه بنا به دلایل موجه، واگذاری مالکیت بنگاه ممکن نباشد، هیأت واگذاری مجاز است در چارچوب گزارش توجیهی سازمان، متضمن دلیل و مزایای انتخاب روش پیمان مدیریت یا اجاره، پیش‌بینی اولیه عواید حاصل از آن، مدت مورد درخواست و هر اطلاع مفید دیگری، نسبت به اعطای مجوز واگذاری مدیریت بنگاه از طریق اجاره یا پیمان مدیریت برای مدت معین موافقت کند.

انحلال دو باشگاه!

آیین‌نامه برای همه شرکت‌های قابل واگذاری در چارچوب قانون سیاست‌های اصل 44 تصویب شده و در ماده 12 آمده در صورت حصول یک یا چند شرط از شرایط زیر، هیأت واگذاری بنا به پیشنهاد سازمان، در مورد انحلال آن تصمیم‌گیری می‌نماید.
1- بازسازی ساختاری بنگاه قابل واگذاری مقدور نباشد.
2- پس از سه نوبت آگهی، واگذاری شرکت ممکن نشود.
3- ارزش خالص دارایی‌های شرکت منفی باشد.
4- بر اثر زیان‌های وارده حداقل نصف سرمایه شرکت از بین رفته باشد.
5- شرکت دو دوره مالی زیان انباشته داشته باشد.

هبه دو باشگاه
هبه و هدیه دادن شرکت‌هایی که خریدار ندارند هم یک راهکار است.هبه‌ی یک شرکت دولتی نمی‌تواند به هر موسسه یا سازمان یا نهادی واگذار شود. هبه باید به نهاد یا موسسه‌ای واگذار شود که در همان راستا فعالیت می‌کنند. به طور مثال باشگاه پرسپولیس باید به موسسه‌ای که فعالیت ورزشی می‌کند واگذار ( هبه ) شود.
کاری که در گذشته سازمان تربیت بدنی وظیفه گرداندن سرخابی‌ها را بر عهده داشت.
ماده 13 در این‌باره آمده است: اتخاذ تصمیم در مورد هبه و یا صلح غیرمعوض شرکت‌های دولتی موضوع گروه دو ماده دو قانون که غیرقابل عرضه در بورس باشند، به مؤسسات عمومی غیردولتی مشروط بر اینکه شرکت مورد واگذاری در چارچوب وظایف مؤسسه مذکور باشد، به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و در چارچوب مجوز‌های قانونی بر‌عهده وزیر امور اقتصادی و دارایی است.
کد خبر: 222719

وب گردی

وب گردی