تهران - ایسکانیوز: تعداد 100 اثر از آثار هنرمند آلمانی اتو پینه با عنوان "رنگین کمان"  سه شنبه 5 اسفند ماه در محل موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش در می آید.


به گزارش خبرنگار تجسمی ایسکانیوز، مجید ملا نوروزی رییس موزه هنرهای معاصر تهران گفت: این موزه در راستای اهداف و معرفی هنرمندان ، تکنیک و سبک های جریانات هنری معاصر فعالیت می کند.


1424166996996_436152_566


وی با اشاره به نمایش آثار اتو پینه گفت: تا کنون آثار 2 نفر از هنرمندان گروه zero  در این موزه به نمایش در آمده است و این نمایشگاه در برگیرنده کارهای عضو سوم این گروه میباشد. دو نمایشگاه ها سابق نیز با همکاری گالری برکنر برگزار شده و این نمایشگاه هم یا همکاری این گالری برپا میشود.


رییس موزه هنرهای معاصر تهران افزود: بیشتر کارهایی که به نمایش در از بعضی مجموعه داران خصوصی و گالریها به کمک گالری برکنر جمع اوری از کشور آلمان ، سویس و آمریکا و ... جمع آوری شده و توسط شرکت DHLبه ایران آورهه شد.


ملا نوروزی گفت: مرحوم اتو پینه از برگزاری نمایشگاه در ایران استقبال کرده بود و یک اثر با الهام از رنگ کاشی های مسجد امام اصفهان برای این نمایشگاه ساخته بود که متاسفانه در تابستان سال جاری از دنیا رفته و خود شاهد به نمایش در آمدن اثرش در ایران نمی باشد.


سفیر آلمان : روابط فرهنگی ایران و آلمان بسیار مهم است


میشاییل فرایهر فون اونگرن - اشترنبگ  سفیر جمهوری فدرال آلمان در ایران در خصوص برپایی نمایش آثار اتو پینه گفت : همیشه ایران و آلمان شرکاء اقتصادی معرفی میشوند اما در زمینه فرهنگی نیز این روابط وجود دارد و بسیار هم مهم است.


وی با اشاره به جشنواره های موسیقی فجر گفت: یکی از نوازندگان  معروف آلمانی در این جشنواره حضور داشت و  در حال حاظر نیز در شیراز برنامه ی اجرای موسیقی دارد.


unnamed


سفیر آلمان با اشاره به حضور توریستهای این کشور در ایران گفت: روابط فرهنگی بین ایران و آلمان برای ما بسیار مهم است .


وی با تشکر از گالری برکنر گفت: جمع آوری آثار کار آسانی نبود و این کارها از صاحبان مجموعه های خصوصی کشورهای مختلف جمع آوری شد.


 آثار پینه به عنوان سفیر صلح در ایران 


در  ادامه این نشست تیل برکنر ،مدیر گالری برکنر در دوسلدورف آلمان چند کلمه با زبان فارسی صحبت و خوش آمد گویی کرد و گفت : که تحت تاثیر میهمان نوازی ایرانی ها قرار گرفتم.


وی افزورد:وقتی دعوت نامه موزه به دست آقای اتو پینه رسید بسیار خوشحال شد ولی متاسفانه در جولای سال 2014 اتو پینه از دنیا رفت. با این وجود خانواده اش تصمیم به سرانجام رساندن این پروژه را گرفتند.


19


وی با طرح این سوال که به چه دلیل اعتقاد داریم که باید آثار اتو پینه در ایران هم دیده شود ؟» گفت: اتو پینه در سن 14 سالگی به عنوان سرباز در جنگ جهانی دوم حضور داشته است و در سن 15 سالگی اسیر و زندانی می شود. برکنر گفت: او در کودکی به علت بمباران و جنگ بیشتر در تاریکی زندگی می کرد و با پایان جنگ و شروع صلح می توانست در چراغ ها را روشن کند و در نور زندگی کند؛ بنابراین نور برای اتو پینه نماد صلح بود.


مدیر گالری برکنر گفت: پس از جنگ جهانی هنرمندان به این فکر افتادند که آیا می توانند کارهایی شبیه پیکاسو تولید کنند؟که بعضی معتقد بودند که دیگر نمی توانند کار کنند ولی "ماک ، پینه و اوکر " گفتند که ما باید از اول و به عبارتی از صفر شروع کنیم و اینگونه بود که این گروه zero  نام گرفت.


وی افزود: برای این افراد مهم بود که دیوارهای بی اعتمادی در اروپا برداشته شود و مردم بتوانند با هم گفتگو کنند و اکنون پینه با آثارش به عنوان سفیر صلح در ایران حضور دارد. پینه گفته است: بله ،من رویای جهان بهتری را دارم ، آیا باید روزی جهان بهتری داشته باشم ؟ بله ، آرزوی جهان شگفت آوری را دارم ." برای همین نور را به عنوان سمبل و نشانه کارهایش انتخاب کرده است. نور برای او سمبل آزادی ، زندگی و معنویت است  و اگر بخواهیم راجع به هنر او صحبت کنیم باید از زاویه شاعرانگی و فلسفه اتو پینه به کارهای او نگاه کنیم.


تیل برکنر گفت: پینه ابتدا به کارهای آبستره روی آورد ؛ او که رویا پرداز بود به این فکر می کرد چگونه می تواند کارهایش را از قاب رها کند؛ بنابرا ین تصمیم گرفت تا با تصاویر سه بعدی به وسیله شکست نور و سایه  کارهای جدید انجام دهد. بعد از این مرحله تصمیم گرفت تا فضا را نیز برای بیان دیدگاه در آثار خود مورد استفاده قرار دهد. بنابراین در سالهای دهه 50 از سیستم پروجکشن استفاده می کرد و راههای برای نمایش تصاویر بر روی دیوار استفاده میکرد ، به عنوان نمونه از بیرون بر روی آنها نور منعکس می کرد. در دهه 50 روی این کارها آزمایش میکرد و از شمع و سپس دوده شمع برای خلق آثارش کمک می گرفت و اینگونه بود که تصاویر "آتشین " خود را خلق کرد.


وی با اشاره به آثار اتو پینه گفت: بزرگ ترین اثر هنری او در سال 1972 به ابعاد 400 متر  با نام " رنگین کمان المپیک "شکل گرفت .


 رنگین کمان یک پرفورمنس در آسمان است


هاینس گونتر تورن که به همراه تیل برکنر در این نشست حضور داشت ، درباره انتخاب آثار اتو پینه گفت: سعی در انتخاب متنوع آثار با همکاری اتو پینه برای این نمایشگاه داشتیم برای همین آثاری در بخش های گرافیک ، فضای نوری ، بادکنکی و سرامیک انتخاب کردیم.


وی با اشاره به نام " رنگین کمان " برای این نمایشکاه  گفت: اگر بخواهیم از منظر فیزیکی برای رنگین کمان کتابی نوشته شود کتابی کوچک خواهد بود  و اگر از منظر فلسفه نگاه کنیم کتابی قطور میشودولی با دیدن رنگین کمان میتوان این دو کتاب را کنار گذاشت و با نگاهی شاعرانه آنرا توصیف کرد. هر چند شکل گیری رنگین کمان کوتاه و برای چند دقیقه است ولی یک "پرفور منس "در آسمان شکل گرفته است.هرچند که رنگین کمان فرم ثابت و رنگ ثابت دارد ولی برای هنرمند ان یکی از خالص ترین رنگهاست  که بوسیله شکست نو ر صورت گرفته است.


گونتر تورن درباره آثار ی که به نمایش  در می آید گفت: " اتاق نور پراگ "که در سال 2002 در پراگ به نمایش در آمده بود ، به صورت اصلی آن در این نمایشگاه نیز نمایش در می آید.


وی به علاقه مند بودن  اتو پینه برای ساخت کاری برای ایران گفت : یکی دیگر از آثاری که به نمایش در خواهدآمد به نام " رنگ های نور" است که بر اسا کاشی های مسجد امام ساخته شده است.


در ادامه این نشست ملا نوروز درباره بیمه آثار گفت: هزینه بیمه این آثار برعهده گالری برکنر و گوته است. وی با اشاره به برپایی این نمایشگاه افزود: گالری داران برای تبلیغ هنرمندان خود مایل به ادامه همکاری با موزه هستند و برپایی این نمایشگاه به همت گالری برکنر بوده است.


133


 مجید ملانوروزی؛  مدیر کل هنرهای تجسمی ورییس موزه هنرهای معاصر تهران در ابتدای این نشست گفت: موزه هنرهای معاصر تهران در راستای اهداف خود در کنار نمایش آثارگنجینه برنامه هایی را برای معرفی هنرمندان بزرگ وتاثیرگذار خارجی وجریان ها و سبک های هنری برگزار می کند ونمایشگاه اتوپینه از هنرمندان تاثیرگذار وبنیانگذار گروه ( صفر( در همین راستا برگزار می شود.


ملانوروزی ادامه داد: شیوه ها وسبک های هنری و برگزاری نمایشگاه هایی برای معرفی وارائه آثار آنها از موضوعات مورد توجه موزه هنرهای معاصر تهران است آثار اتوپینه به عنوان هنرمندی با نگاه فلسفی که از شرق نیز متاثر است در موزه هنرهای معاصر تهران نمایش داده می شود.

در پایان این نشست مدیر گالری برکنر از علاقه مندی اش برای برپایی آثار هنرمندان ایرانی در آلمان گفت و افزود: شروع کننده این اتفاق باید از طرف ایران باشد.

در این نمایشگاه تعداد 100 اثر از آثار هنرمند آلمانی اتو پینه  از روز سه شنبه 5 اسفند ماه تا 28 فروردین ماه درموزه هنرهای معاصر به نمایش در می آید.

کد خبر: 222745

وب گردی

وب گردی