هنوز هیچ کس درک درستی از جمله ما ادراک البورسیه پیدا نکرده است که واقعاً موضوع بورسیه ها از چه قرار بود؟ استیضاح یک وزیر ، دعواها و جنجال های فراوان سیاسی، ادعاهای قابل اثبات و غیرقابل اثبات علیه افراد، آبروی بعضی افراد و.... همه پیامدهای موضوع بورسیه های غیرقانونی ادعایی دولت یازدهم بود.


به گزارش«تابناک»؛ در فاصله کوتاهی پس از استیضاح فرجی دانا در مجلس و جایگزینی آقای نجفی ؛ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با صدور اطلاعیه‌ای نتیجه بررسی وضعیت بورسیه‌های بدون آزمون را اعلام کرد که با واکنش های متعددی روبرو شد.


مخالفان دولت با به مضحکه گرفتن این اعلامیه، آمار متخلفان را نشان از دروغ بودن تخلف سه هزار نفری بورسیه ها قلمداد نمودند.از سوی دیگر معتقدان به تخلف در بورسیه ها با استناد به همین اعلامیه تخلف دولت قبل در اعطای بورسیه ها را اثبات و خواهان اشد مجازات برای متخلفان بودند.


بر طبق اعلامیه وزارت علوم پذیرفته شدگان بدون آزمون بورسیه طی سالهای ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ در مجموع ۳۷۷۲ نفر بوده اند که به چهار گروه تقسیم شده بودند. در این چهار گروه در نهایت 840 نفر از آنها با فرمول های داخلی ارفاقی لغو بورس شدند و در پایان این اطلاعیه تبصره مهمی ذکر شده بود که تکلیف اصلی بورسیه ها را مشخص می کرد.


در این تبصره آمده بود که« ۱۲۴۱ نفر نیز تاکنون نتوانسته اند اعلام نیاز از دانشگاه ها اخذ کنند که در صورت عدم توفیق تا ۱۵ بهمن ماه ۹۳، وضعیت ادامه تحصیل آنان تبدیل به هزینه شخصی خواهد شد.»


در ماه‌های گذشته، فرهادی وزیر جدید علوم ترجیح داده که درباره پرونده بورسیه‌ها اظهارنظری نکند و هر بار در پاسخ به ‌رسانه‌ها گفته است، بررسی ‌این موضوع در زمان مدیریت آقای نجفی تمام شده و من اطلاع دقیقی درباره آن ندارم. اگرچه معاون وزیر علوم در پاسخ به شایعات تعامل بين نماينده‌هاي مخالف مجلس و فرهادی وزیر جدید علوم، اعلام کرد که وزارت علوم از بررسي پرونده بورسيه‌هاي غيرقانوني كوتاه نيامده است.


اما در حالی به پایان سال 1393 نزدیک می شویم که بر اساس تبصره اعلامیه وزارت علوم قرار بود؛ تا 15 بهمن امسال تکلیف بورسیه 1241 نفر مشخص و به اطلاع عموم مردم برسد. اگرچه چندی قبل اعلام شد که سازمان امور دانشجویان اطلاعیه‌ای را منتشر کرده است که طی آن دانشگاه‌ها ظرفیت‌های جدید را برای دوره‌های دکتری اعلام می‌کنند و پس از آن افرادی که برای بورسیه هستند جایابی می‌شوند.اما هنوز مشخص نیست که این فرایند در چه مرحله ای است.


حال سئوال اینجاست که موضوع مهم تخلف و فساد در موضوع بورسیه ها که بر روی آن سرمایه گذاری شد و حتی رئیس جمهور در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری در دانشگاه تهران بیان داشت:« آقای دکتر فرجی دانا رای آوردیم و ایشان شروع به کار کرد که بورسیه و ما ادراک البورسیه» چرا در میان زمین و اسمان باقی مانده است و در مورد آن تصمیم گیری نهایی نمی شود و به اطلاع مردم نمی رسد.


اگر واقعاً در مورد این 1241 نفر نیز تخلفی وجود دارد چرا مسئولین دولتی و قضایی مماشات می کنند و اگر تخلفی وجود ندارد؛ چرا به صراحت بیان نمی شود تا این افراد به راحتی به ادامه تحصیل بپردازند. در واقع روزشمار تخلف وزارت علوم از 15 بهمن امسال آغاز شده است تا اینکه سرانجام تکلیف این افراد در مورد بورسیه قانونی و غیر قانونی مشخص شود که اگر غیر قانونی هستند به هزینه شخصی خود ادامه تحصیل دهند و بیش از این بیت المال تضییع نشود!

کد خبر: 224654

وب گردی

وب گردی