تهران- ایسکانیوز: پرونده سی امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر شب گذشته یعنی 30 بهمن ماه به پایان رسید و عصر امروز یکم اسفندماه مراسم اختتامیه آن در تالار وحدت برگزار می شود. جشنواره امسال در دو بخش نسلی دیگر و استعدادهای درخشان خوش درخشید ولی در سایر حوزه ها چیزی برای عرضه نداشت.
به گزارش خبرنگار موسیقی ایسکانیوز، برخی از حواشی و صحبت های جشنواره موسیقی فجر به شرح زیر است:


بنیامین بهادری


***  بنیامین بهادری: «وقتی قطعه «لکنت» منتشر شد آن‌ور‌ آبی‌ها گفتند خواننده کاری نکرده است بلکه چند کلمه را به یک نرم‌افزار داده و سیستم این‌طوری برایش درست کرده است. حالا من دوست دارم همه شما امشب آن خواننده‌ای باشید که می‌گفتند نمی‌تواند بخواند.»
***  بنیامین که در طراحی لباس خود از عینک آفتابی هم استفاده کرده بود، خطاب به مخاطبانش گفت: سلام به تهران عزیز!


4d8d516c-9c17-4d87-bc67-c93bfd889a52
*** این خواننده پاپ در بخش دیگری از سخنانش درباره روز سپندارمزگان سخن گفت: امروز روز عشق ایرانی است؛ روزی که پدربزرگان و نیاکان‌مان رفتار متفاوتی با همسرانشان داشتند؛ به طوری که برای آن‌ها هدیه می‌خریدند یا کارهای خانه را انجام می‌دادند. البته آن روز دیگری هم که با مضمون عشق وجود دارد بزرگداشتش محترم است. امیدوارم همه مردم این سرزمین به عشق‌شان برسند.

آنتونیو پوچه از ایتالیا


***  آنتونیو پوچه آهنگساز و نوازنده ایتالیایی از انتخاب پنج نوازنده ایرانی در طول جشنواره برای همراهی در اجرای بعدی خود در ایتالیا خبر داد.
*** قطعه «اي ايران» توسط آهنگساز ایتالیایی تنظیم شده بود. همچنین پوچه با بيان اينكه من عاشق موسيقي ايراني هستم، اظهار داشت: من در چندين جشنواره موسيقي ايتاليا، هنرمندان ايراني را براي اجرا دعوت كرده‌ام و علاوه بر اينكه آهنگساز هستم به خط بسيار علاقمندم و خطوط ايراني را نيز نقاشي مي كنم.


سیروان خسروی


*** او در بخشی از اجرایش اعلام کرد که می‌خواهد با هوادارانش عکس «سلفی» داشته باشد. این خواننده‌ی پاپ سپس همراه اعضای ارکسترش، پشت به مخاطبان قرار گرفت و عکسی گرفت تا آن‌ها هم در این لحظه ثبت شوند.


18b92681-2421-4f7e-a190-3687b1ee53a7

فریدون آسرایی


*** فریدون در این اجرا جشنواره موسیقی فجر گاهی از سازهای تار و ویلنسل و نیز یک اجرای پلی‌بک نیز استفاده کرد. او که در این اجرا سعی می‌کرد حاضران را به‌ طور متناوب به وجد بیاورد، گفت، با توجه به این‌که خودش هم رفته رفته در حال انرژی گرفتن و تخلیه‌ی انرژی است، یک حرکت مایکل جکسونی کم دارد.
*** این خواننده‌ موسیقی پاپ حتا یک‌بار از حاضران خواست با دست زدن و جیغ کشیدن، میزان رضایت‌شان را از این کنسرت ابراز کنند تا مطمئن شود نانی که به خانه می‌برد، حلال است!


سیگرید کولمان از استونی


سیگرید کولمان، رهبر ارکستر زهی استونی، اجرای  این گروه در ایران را تجربه‌اي متفاوت دانست و از مخاطب ایرانی به عنوان مخاطبی  پرانرژی و خون گرم  یاد کرد.
*** کولمان درباره حضور در ایران گفت: ائودینس اجراهای ما در ایران چه در تهران و چه در شهرستان، خیلی خون گرم و دوست داشتنی بودند. ما پیش از این هم یکبار در کشور شیلی این جنس مخاطب را تجربه کرده بودیم و از اجراهایمان در ایران خیلی خوشحال هستیم.
دنگ شو


*** اجرای گروه «دنگ‌شو» در حالی روی صحنه رفت که علاوه بر برخی رویدادهای جالب، از جانبازان وطن نیز در آن یاد و قطعه‌ای به آن‌ها تقدیم شد.
*** طاها پارسا، از خوانندگان و نوازندگان دنگ‌شو، بین قطعه‌ها بعضا به مدت طولانی صحبت می‌کرد و گاه جمله‌بندی‌ها و ادای برخی کلمات او، با خنده‌ی حاضران و گروه همراه می‌شد.
***  این سخنان با خنده‌ی حاضران همراه شد. اعضای گروه چهارتار نیز در سالن کنسرت حضور داشتند و به نظر می‌رسید با خریدن بلیت، در میان علاقه‌مندان به دنگ‌شو و نه در جایگاه مهمانان قرار گرفته بودند تا کار این گروه همکار را از نزدیک ببینند.


ed5e44f3-821c-40b3-bc12-77f7b8a32015

***طاها پارسا در بخش پایانی این اجرا، با بیان این‌که بخش قابل توجهی از زندگی‌اش با تنهایی و سازش می‌گذرد، گفت: من از تنهایی و سازم نمی‌توانم بگذرم. گاهی به انسان‌هایی فکر می‌کنم که خیلی بزرگ‌تر از من بودند، اما از پا، دست و سرشان گذشتند. از این رو، قطعه‌ی بعدی را تقدیم می‌کنم به آن‌هایی که از قطعه قطعه‌ی وجودشان با آزادگی گذشتند.

***سپس او از «علی زند وکیلی» دعوت کرد که با تشویق بسیار حاضران همراه شد. این خواننده‌ی همکار گروه دنگ شو، قطعه‌ی بعدی را با شعری از سعدی با این مطلع اجرا کرد:
ما ترک سر بگفتیم تا درد سر نباشد/ غیر از خیال جانان در جان و سر نباشد

یوری هونینگ از هلند


*** یوری هونینگ در جشنواره سی ام موسیقی فجر دلیل آمدن به ایران فرهنگ و تاریخ جذاب ایران دانست. وی گفت: عموم مردم اروپا درک درستی از خاورمیانه و تاریخ و تمدن کشوری مثل ایران ندارند.
*** وی درباره آشنایی‌ یا ایران و دلایل آمدنش به جشنواره موسیقی فجر گفت: حدود بیست سال پیش در رویدایی فرهنگی که در خاورمیانه برگزار شده بود افراد زیادی را ملاقات کردم از جمله یک گروه موسیقی از بیروت که دو نوازنده‌  عراقی هم داشتند. نوازندگان عراقی برای من جذاب بودند چون عراق جای خطرناکی شناخته می‌شد .

032359b2-bd16-4b4c-b200-67731820c027
*** در سالگرد یازده سپتامبر توری را با این گروه موسیقی در اروپا آغاز کرده و گفت: یک وحشت عمومی در اروپا بوجود آمده بود  و زمان خوبی برای آغاز یک تور با این گروه بود. مسئله ما  موسیقی و انسانیت بود.  بعد  یکی از اعضای همان گروه مرا با یک هنرمند ایرانی آشنا کرد و اینگونه من با فستیوال سالانه موسیقی ایران آَشنا شدم.
***  مدت زیادی قبل از آن بود که ایران توجه من را به خود جلب کرده بود چون سرزمین پارسی زبان‌ها بود و من چیزهای متفاوتی از تاریخ  آن‌ خوانده بودم.  باید بدانید که در اروپا مردم همه چیز را قاطی می‌کنند برای آن‌ها ترکیه بخشی از اروپا است. آن‌ها متوجه نیستند که خاورمیانه از غرب مصر تا شمال عراق کشیده شده است.

بابک جهانبخش


*** بابک جهانبخش خواننده جوان موسیقی پاپ کشورمان در کنسرت خود که در قالب جشنواره موسیقی فجر برگزار شد، گفت: مدت‌ها بود که در برج میلاد کنسرت پاپ برگزار نمی‌شد؛ از آقای مرادخانی تشکر می‌کنم که اجازه دادند پاپ در ایران جا بیفتد.


محسن یگانه


محسن یگانه خواننده پاپ کشورمان در اجرای کنسرت خود در قالب جشنواره موسیقی فجر، از انتشار آلبوم جدید خود تا ابتدای سال جدید خبر داد. وی عنوان کرد که سلیقه‌اش به سلیقه علاقه‌مندان موسیقی پاپ بسیار نزدیک است.


فرزاد فرزین


***  فرزاد فرزین در حالی در قالب جشنواره سی‌ام موسیقی فجر روی صحنه رفت که دود غلیظی که برای زیباتر و جذاب‌تر شدن محیط کنسرت استفاده می‌شود، این اجرا را به یک کنسرت مه‌آلود تبدیل کرد و همین امر موجب اعتراض فرزین نیز شد.
*** سورپرایز ویژه فرزاد فرزین برای هوادارانش «ماه عسل» بود که قبل از اجرای این قطعه از هواردان خواست تا در اجرای این قطعه با همخوانی به او کمک کنند که هواداران نیز این خواسته فرزین را بی پاسخ نگذاشتند و او را همراهی کردند.


شهرام شکوهی


*** شهرام شکوهی خواننده پاپ کشورمان در حین اجرای خود در جشنواره موسیقی فجر با یادآوری مشکلاتی که این روزها برای مردم جنوب کشورمان پیش آمده از مردم خواست برای خوزستانی‌ها دعای باران بخوانند.
*** اجراهای این خواننده پاپ با آهنگ‌های «از تو بعیده» و «وای از هوس» آغاز شد اما کم شور بودن این اجراها باعث شد تا خود شکوهی خطاب به مردم بگوید که اینجا جشنواره موسیقی فجر است نه فیلم فجر و شما هم در مقام قضاوت ما دراین جشنواره نیستید چرا که بخش پاپ جشنواره ، بدون جایزه و برگزیده است بنابراین ساکت ننشینید!


6685bfd0-8dd3-4c96-b25a-0f141ffec567

احسان خواجه امیری


*** مخاطبان از احسان خواجه‌امیری خواستند ترانه «من یه پرنده‌ام» را اجرا کند که او به مزاح گفت: من دیگر نمی‌خواهم این قطعه را در کنسرت‌هایم بخوانم و  در حال ترک هستم.

کد خبر: 225154

وب گردی

وب گردی