تهران_ایسکانیوز: براساس مصوبه هیات دولت دربخش تولیدنان صنعتی، تولید‌کنندگان نان‌های حجیم و نیمه حجیم 80 درصدسهمیه آرد دولتی داشتند، اما ازابتدای اسفندماه برخلاف اظهارات وزیرصنعت،معدن و تجارت مبنی برعدم اتخاذ تصمیمی در خصوص حذف آرد یارانه نان های فانتزی، سهمیه آرد یارانه ای نان های صنعتی قطع شده است، به طوری که از این تاریخ واحدهای تولیدی نان های فانتزی آرد مورد نیاز خود را بدون افزایش قیمتی در نرخ نان به صورت آزاد تهیه کرده اند.

اجرای آزادسازی نان صنعتی باعث افزایش 58 تا 60 درصدی قیمت آرد نان های فانتزی شده است که افزایش قیمت آرد به تنهایی باعث افزایش 20 تا 25 درصدی قیمت نان فانتزی می شود. به همین جهت مقرر شده که از فردا - پنجم اسفند - قیمت نان‌های فانتزی به منظور عدم تضررمالی تولیدکنندگان نان های حجیم و نیمه حجیم حداقل20 درصد افزایش پیدا کند.

تولیدکنندگان نان های فانتزی درسطح شهر تهران درخصوص آزاد پزی نان های صنعتی اظهارنظرات متفاوتی دارند به طوری که بیشتر تولیدکنندگان درگفت و گو با ما اظهار می کنند که موافقت یا عدم موافقت ما هیچ گونه تاثیری برتصمیمات اتخاذشده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ندارد به همین دلیل چاره ای جزء پذیرفتن آزادسازی نان صنعتی نداریم و همچنین بی شک تولیدکنندگان نان فانتزی به دلیل عدم آزادسازی نانوایی های سنتی در سال 94 با کسادی بازار مواجه می شوند.

 افزایش صد درصدی قیمت نان فانتزی در سال 94

یکی از تولیدکنندگان نان صنعتی درمنطقه غرب شهر تهران،با بیان اینکه با آزاد پزی نان صنعتی رقابت بین تولیدکنندگان نان فانتزی برای ارتقای کیفیت افزایش پیدا می کند،می گوید: نرخ گذاری درخصوص نان های فانتزی از سوی اتحادیه تولید کنندگان نان های حجیم و نیمه حجیم صورت نگرفته به همین دلیل ممکن است واحدها قیمت های خود را براساس آنالیز کارشناسی خود بیشتر افزایش دهند، زیرا از سال آینده هزینه کارگر، بیمه، مالیات و دیگر هزینه‌های جاری واحدهای تولیدی بسیار افزایش پیدا می کند به همین دلیل  در سال 94 افزایش صد درصدی قیمت ها وجود دارد به طوری که ممکن است قیمت نان باگت به بیش از 3000 تومان برسد.

افزایش فساد با آزاد پزی نان های صنعتی

یکی از تولیدکنندگان صاحب برند در زمینه تولید نان های حجیم و نیمه حجیم،می گوید:وقتی به یک بخش یارانه تخصیص شود و بخش دیگر محروم از دریافت یارانه باشد،بی شک فساد در آن حوزه افزایش پیدا می کند.

وی،با بیان اینکه با آزادپزی نان صنعتی و سنتی میزان ضایعات کاهش و کیفیت افزایش پیدامی کند،ادامه می دهد: به منظور ایجادشرایط رقابتی باید آزاد پزی نان صنعتی و سنتی به یک باره صورت گیرد.

معامله واحدهای تولیدی نان فانتزی با بربری

وی،ادامه می دهد: به شرطی با آزاد‌سازی موافقم که این موضوع در همه واحد‌های نان‌ سنتی و فانتزی اجرا شود،زیرا با توجه به نزدیک بودن ساختار آرد نان بربری به آرد نان فانتزی بسیاری از تولیدکنندگان نان فانتزی از این فرصت سوء استفاده کرده و با تولیدکنندگان نان بربری به منظور دریافت آرد یارانه ای معامله می کنند و در نهایت نان فانتزی را با قیمت آزاد به دست مشتری می دهند.

جدول نرخ انواع نان فانتزی با افزایش 20 درصدی قیمت:




























نوع نان قیمت قدیم قیمت جدید(افزایش 20 درصدی)
بربری صنعتی 1000 تومان 1150 تومان
نان باگت 650 تومان 800 تومان
نان همبرگری 650 تومان 800 تومان
نان شیرمال 1500 تومان 1650 تومان

 
کد خبر: 227853

وب گردی

وب گردی