ایسکانیوز:موزه ملی تاریخ پزشکی ایران، پنجشنبه 30 بهمن ماه میزبان رویداد تداکس تامز (TEDxTUMS) بود. در این رویداد که با حضور 99 شرکت کننده - که عمده ی ایشان را دانشجویان شهرهای مختلف کشور تشکیل می دادند - برگزار شد، 7 سخنران ایده های نوین خود را در زمینه های مختلف از هنر گرفته تا جامعه شناسی و مهندسی و پزشکی در سخنرانی های کوتاه 18 دقیقه ای بیان کردند. زمان های استراحت در فاصله ی میان سخنرانی ها فرصتی بود تا شرکت کنندگان درباره ی سخنان عنوان شده به بحث و چالش با سخنرانان مدعو بپردازند.

گفتنی ست رویداد  تداکس تامز ((TEDxTUMS از سری رویداد های بین المللی TEDx است که طبق مقررات سازمان جهانی TED برای اولین بار در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار گردید. جناب آقای مرتضی اسلامی دهکردی (مدیرعامل انجمن یوزپلنگ ایران)، دکتر شروین وکیلی (جامعه شناس و استاد دانشگاه تهران)، دکتر امیرمسعود سوداگر (دانشیار دانشگاه خواجه نصیر)، سرکار خانم پوران درخشنده (کارگردان برجسته ی سینمای ایران)، دکتر محمدرضا ظفرقندی (رئیس مرکز تحقیقات ترومای بیمارستان سینا)، دکتر علیرضا میرباقری (از موسسان انجمن روباتیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران) و دکتر حسین بهاروند (رئیس دپارتمان سلول های بنیادی پژوهشگاه رویان) سخنرانان این رویداد بودند.

رویداد تداکس تامز (TEDxTUMS) روز 5شنبه، 30 بهمن 1393 در موزه ی علوم پزشکی تهران برگزار شد. جمعی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران مکلف برگزاری این مراسم بودند. برنامه ی مذکور کلام شاعر بزرگ، سعدی شیرازی را بر پیشانی خود داشت. سخنرانان این برنامه هر یک از منظر تخصصی خود به این بیت سعدی بنی آدم اعضای یکدیگرند/ که در آفرینش ز یک گوهرند تجسم بخشیدند.
نخستین سخنران، آقای مرتضی اسلامی دهکردی، مدیر عامل و یکی از سه موسس انجمن یوزپلنگ ایرانی بود. وی سخنرانی خود را با این پرسش آغاز کرد که آیا می توان روزی جهان را بدون خشکسالی، بدون انقراض، بدون قحطی و مشکلات آلودگی تجربه کرد؟ به عقیده ی او دادن آزادی به کودکان برای تجربه ی بی واسطه ی طبیعت راه دستیابی به چنین جهانی است. نیاز نیست همه ی فرزندان را محیط بان و محافظ طبیعت تربیت کرد؛ اما لازم است نسل آینده برای طبیعت و محیط زیست اهمییت قائل باشد.
سخنران بعدی دکتر شروین وکیلی، دکترای جامعه شناسی وبنیان گذار موسسه ی فرهنگی کانون خورشید؛ به پرسشی کهن با دیدگاهی نو پرداخت. "من چیست و من چه باید باشد؟ " اما پرسش وی به همین جا ختم نمی شد. " من پارسی چه جایگاهی داشته و دارد؟"
در سخنرانی دکتر امیر مسعود سوداگر،دانشیار مهندسی الکترونیک و مهندسی پزشکی دانشگاه خواجه نصیر تهران و هیئت علمی وابسته ی دانشگاه پلی تکنیک مونترال کانادا دنیایی جدید پیش روی مخاطبان برنامه قرار گرفت. دنیایی که در آن مهندسی و پزشکی در هم می آمیزند و دست به دست هم می دهند تا مغزانسان را، بهتر و بیشتر بشناسند و مشکلات پیش رو را اصلاح کنند.

unnamed (3)
پوران درخشنده، کارگردان، نویسنده و پژوهشگر ایرانی، در یک سخنرانی برانگیزنده، با متنی شاعرانه مروری بر آثار خود و به خصوص فراز و نشیب ساختن فیلم "هیس! دخترها فریاد نمی زنند" پرداخت. او همچنین خاطره ی نخستین اکران این فیلم و واکنش عاطفی مخاطبان در قبال دیدن فیلم را با حاضران در جلسه در میان گذاشت. در لا به لای سخنرانی داستان گونه ی ایشان از "علی" بچه¬های ابدی تا "شیرین" هیس همه حاضر بودند.
دکتر محمدرضا ظفرقندی، فوق تخصص جراحی عروق و تروما، رئیس مرکز تحقیقات ترومای بیمارستان سینا، در سخنرانی خود به دورانی بازگشت که عضو تیمی بود که آن روزها به نام "تیم ساک به دست" شناخته می شد؛ تیم امدادی همیشه حاضر که در بزنگاه های دوران دفاع مقدس به خدمت می پرداخت. وی بعد از شرحی جزئی از وقایع آن دوران، به مسائل امروزاشاره ای کرد و لزوم توجه به تحقیقات حوزه ی سلامت جانبازان و مجروحان شیمیایی را با مطرح ساختن پژوهش خود در این حوزه یادآور شد.


unnamed (4)
دکتر علیرضا میرباقری ، دکترای مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی شریف و استاد دپارتمان فیزیک و مهندسی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران سخنران بعدی این مراسم بود که با ورود به حوزه ی حقیقت مجازی سخنرانی خود را آغاز کرد و در مورد لزوم طراحی فضایی مجازی برای تمرین جراحان پیش از مواجهه با انسان زنده و امکان هایی که جهان مجازی در این خصوص برای پزشکان امروز فراهم آورده است، پرداخت.
امید هایی برای درمان بیماری های قلبی و تحقیقات در حوزه ترمیم بافتی توسط دکتر حسین بهاروند، دکترای زیست شناسی تکوینی و رئیس دپارتمان سلول های بنیادی پژوهشگاه رویان نوید داده شد. سخنران آخر این نشست، به دست آورد های دپارتمان سلول های بنیادی رویان پرداخت و شمایی از آینده را برای حاضران در مراسم ترسیم نمود.
در حاشیه ی این مراسم، حاضران که عمده ی ایشان را دانشجویان رشته های مختلف از دانشگاه های سراسر کشور به خود اختصاص می دادند، فرصت داشتند تا با یکدیگر و با سخنرانان مدعو به بحث و چالش بپردازند. هم چنین شبکه ای مجازی برای گفت گوی حاضرین از طریق اینترنت و ارائه ی بازخوردهای خود به سخنران در طول مراسم طراحی و به کار برده شد.
سخنرانی های این رویداد به زودی در پایگاه اینترنتی TED به طور رایگان در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.
کد خبر: 228219

وب گردی

وب گردی