تهران- ایسکانیوز: بحث پیدایش ریزگردها و علل وقوع این پدیده در جنوب کشور مدت‌هاست توسط محققین مورد مطالعه قرار گرفته است؛ اینکه کدام علت مقدم بوده و تاثیرات بیشتری داشته می‌تواند در پیداکردن راه حلی برای برطرف کردن این مشکل رهگشا باشد.گروه تحقیقاتی واحد اصفهان دانشگاه آزاد اسلامی با مطالعه یکساله بر روی تالاب گاوخونی به این نتیجه رسیده‌اند که اگر اقدامات پیشگیرانه صورت نگیرد و روند خشک شدن گاوخونی ادامه یابد، احتمال تولید ریزگرد از این تالاب هم وجود دارد.


دکتر جلالیان سرپرست گروه تحقیقاتی وابسته به واحد اصفهان دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص تحقیقات درباره خشک شدن تالاب گاوخونی و احتمال تولید ریزگرد گفت: تالاب گاوخونی به وسعت 46 هزار هکتار تقریبا خشک شده است و برای اولین بار از کلیه مناطق تالاب 24 نقطه مطالعاتی تا عمق 8/1 متری سطح خاک نمونه برداری شد. با توجه به باد غالب که از تجزیه و تحلیل گلبادهای منطقه حاصل شد 30 تله در ارتفاع 5/2 متری جهت جمع آوری ذرات ریز و 9 تله در سطح زمین جهت جمع آوری ذرات درشت نصب و در این ارتباط یک سال آمار در فصول مختلف جمع آوری شد.


جلالیان در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز  افزود: بر روی نمونه های تالاب آنالیزهای فیزیکی، شیمیایی و مینرالوژیکی انجام شده است. نتیجه آنالیزها بیانگر این واقعیت بود که فلزات سنگین در تالاب تجمع یافته و غلظت بعضی از آن ها چندین برابر حد مجاز است.


او در ادامه با اشاره به احتمال تولید ریزگرد در تالاب گاوخونی گفت: در حال حاضر به علت رطوبت کمی که در لایه های زیرین تالاب وجود دارد و با نیروی کاپیلاری به لایه های سطحی می رسد تولید ریزگرد زیادی نمی کند. ولی اگر خشک شدن تالاب ادامه پیدا کند پتانسیل این وجود دارد که به چشمه های تولید ریزگرد تبدیل شود. در این شرایط ذرات ریز با سطح ویژه زیاد مقدار قابل توجهی از فلزات سنگین را با خود منتقل می نمایند و شرایط بسیار سخت زیست محیطی به وجود می آورد.


جلالیان در پایان گفت: اکنون موقع احیاء تالاب است پیش از آنکه به چشمه های تولید ریزگرد تبدیل شود که این موضوع را در روز جهانی تالاب ها نیز عنوان کردم.

کد خبر: 229190

وب گردی

وب گردی