ایسکانیوز: گروه تروریستی داعش فیلمی را از تخریب آثار تاریخی موزه موصل که قدمت برخی از آنها به 800 سال پیش از میلاد برمی‌گردد، منتشر کرد.

alalam_635605662747947386_25f_4x3

به گزارش شبکه خبری العالم، در این فیلم عناصرداعش آثار بسیار باارزش و تاریخی موزه شهر "موصل" را به وسیله پتک و ابزار دیگر نابود می کنند.این اقدام با واکنش جهانی مواجه شده و یونسکو برگزاری نشست فوق‌العاده شورای امنیت را خواستار شده است.

مجسمه های موجود در این موزه از آثار بسیار قدیمی تمدن کهن عراق بود، به صورتیکه تاریخ یکی از مجسمه ها به قرن نهم قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد.

alalam_635605662951797769_25f_4x3

پایگاه خبری الجزیره نیز به نقل از یکی از اعضای داعش این اقدام وحشیانه را اینگونه توجیه می‌کند: "این بت‌ها متعلق به اقوامی در سالیان گذشته است که خداوند را نمی‌پرستیدند. آشوری‌ها و اکدی‌ها و دیگر اقوام موجود در بین‌النهرین خدای باران، کشت و کار، جنگ و دیگر خدایان مختلف داشتند و به وسیله آنها به خدا شرک می‌ورزیدند."

در این فیلم ویدئویی اعضای داعش مجسمه‌های ارزشمند باستانی را از بالای ساختمان به پایین پرتاب می‌کنند و قطعه‌های ارزشمند تاریخی را با پتک و دریل از بین می‌برد. در پای این مجسمه‌های ارزشمند نوشته‌های مربوط به آثار به چشم می‌خورد که در آنها تاریخ برخی از مجسمه‌ها به قرن هشتم پیش از میلاد برمی‌گردد.

همچنین "اسامه النجیفی" معاون رئیس جمهوری عراق در واکنش به این اقدام وحشیانه و به دور از تمدن اعلام کرد: "داعش با تخریب موزه موصل مرگ خود را رقم زد و تا اعلام نبرد آزاد کننده فرصتی نمانده است"

او در ادامه گفت :"داعش پایان خود را اعلام کرد و تا اعلام نهایی زمان زیادی نمانده است. موصل با همه تاریخ و تمدن و مقبره انبیاء و اولیاء اسیر قفس داعش شده است".

النجیفی تاکید کرد:" چاره ای جز به کار بستن همه تلاش ها و توان برای حمله به جنایتکاران و بیرون کردن آنها از شهر انبیاء و قدیسین باقی نمانده است.باید اقدامی در حد آنچه انسانیت از آن رنج می برد و در سطح ویرانی و تخریب صورت گیرد".

معاون رئیس جمهوری عراق در ادامه اظهار داشت:" آنچه درحق موزه موصل صورت گرفت فاجعه بار و اقدامی بسیار شنیع بود".

حزب اسلامی عراق نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد:" ویرانی آثار تاریخی نینوا در راستای اقدام برنامه ریزی شده برای محور تمدن عراق و نابودی آن است.این اقدامات در راستای تسویه حساب های تاریخی کینه توزان است".

در این بیانیه آمده است: "طرح های داعش امروز همه را هدف قرار داده است.داعش در حال حاضر شکنجه می کند، می کُشد، می سوزاند و آثار تاریخی گرانبها را تخریب می کند.این اقدامات ضرورت تسریع در آزاد سازی مناطق اشغال شده از داعش را ضروری می کند به ویژه که ساکنان این مناطق از بربریت و انحراف فکری داعش رنج می برند".

"سلیم الجبوری" رئیس پارلمان عراق، نیز با کوردلانه توصیف کردن نابودی آثار تاریخی موصل از سوی داعش افزود: "این گروه های کور دل همه روزه دشمنی خود با گذشته،حال حاضر و آینده عراق را نشان می دهند. تاریخ درخشان موصل با این اقدامات از بین نمی رود.این شهر منتظر آزاد سازی است".

"عادل شرشاب" وزیر گردشگری عراق نیز گفت: "تخریب موزه موصل از سوی داعش یکی از بزرگترین جنایت عصر کنونی است. موزه موصل حاوی کهن ترین تمدن های روز زمین بود".

او در ادامه اظهار داشت: "آنچه بر سر موزه موصل آمد در واقع فاجعه و خسران بزرگ برای عراق به تنهایی نیست بلکه برای کل انسانیت است.وزارت گردشگری هماهنگی خود را با اینترپل و یونسکو برای ممانعت از قاچاق آثار تاریخی عراق به کار خواهد بست و قوی تر از قبل عمل خواهد کرد تا مانع از قاچاق این آثار از سوی داعش شود".

در همین راستا، "ایرینا بوکووا" مدیر یونسکو در بیانیه‌ای اعلام کرد: "این تجاوز بسیار گسترده‌ تر از یک بحران فرهنگی است. آن را می‌توان یک موضوع امنیتی تعریف کرد که بر آتش فرقه‌گرایی، افراط‌ گرایی خشونت‌آمیز و درگیری‌ها در عراق دامن می‌زند. به همین دلیل، من با رئیس شورای امنیت تماس گرفتم و از وی خواستم اعضای شورا را برای برگزاری یک نشست فوق‌العاده جهت بررسی راه‌های محافظت از میراث فرهنگی و باستانی عراق فراخواند".

مدیر یونسکو با ابراز "شوک عمیق" خود از این جنایت داعشی‌ها، این جنایت عمدی علیه تاریخ و میرات هزاران ساله عراق را به شدت محکوم کرد.

او خاطرنشان کرد این فرآیند تخریب آثار باستانی شهر موصل قطعنامه شماره 2199 شورای امنیت سازمان ملل متحد را که دو سال پیش به تصویب رسید، نقض می‌کند.

موزه موصل به دلیل وجود آثار باستانی ارزشمند، یکی از مهمترین موزه‌ها در جهان به شمار می‌آید و هزاران قطعه باستانی و مجسمه‌های گوناگون که بیشتر متعلق به تمدن‌های آشوری و اکدی هستند، در آن نگهداری می‌شود. این دو تمدن هزاره اول و دوم پیش از میلاد بر بین‌النهرین حکومت می‌کردند.

 
کد خبر: 230755

وب گردی

وب گردی