دبیر شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به تصویب ۴۷ طرح کلان ملی در این شورا گفت: تاکنون ۲۳ طرح کلان ملی موفق شده‌اند حمایت ۵۰ درصدی دستگاه‌های اجرایی را به دست آورند.

وحید احمدی در حاشیه صد و‌ بیستمین جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) گفت: در این جلسه موضوع پیگیری طرح‌های کلان ملی مطرح شد و طی آن کارگروه‌های ارزیابی طرح‌ها، گزارش‌های خود را ارائه کردند.

وی با بیان این‌که حدود 80 درصد از کارگروه‌های ارزیابی طرح‌های کلان ملی، ارزیابی‌شان به اتمام رسیده است، افزود: تنها ارزیابی دو گروه باقی مانده که پس از ارزیابی آنها گزارش مربوطه به شورای عالی عتف می‌رود.

احمدی همچنین با بیان این‌که از47 طرح کلان ملی 23 طرح مورد حمایت دستگاه‌های اجرایی قرار گرفته است، اظهار امیدواری کرد: برای سایر طرح‌ها نیز حمایت 50 درصدی دستگاه‌های مربوطه صورت گیرد.

وی افزود: بر این اساس 23 طرح کلان ملی مورد حمایت دستگاه‌های اجرایی چون وزارت نفت، صنعت و معدن، بهداشت، دفاع و وزارت نیرو قرار گرفتند.

به گفته معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری موضوع دیگری که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت، قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان و تجاری‌سازی آنها بود که براساس ماده 4 این قانون، همه پژوهشگاه‌ها باید فهرست خود را در این راستا به وزارت اقتصاد اعلام کنند و در واقع پژوهشگاه‌هایی که حاکمیتی هستند تایید و مابقی برای خصوصی‌سازی به وزارت اقتصاد ارسال شدند.

وی خاطر نشان کرد: در این جلسه اکثر اعضای کمیسیون نظرشان این بود که پژوهشگاه‌ها جزو ضرورت‌های نظام علمی کشور هستند و فضای کشور برای خصوصی‌سازی آنها آمادگی ندارد، اما با توجه به این‌که این امر یک تکلیف قانونی است قرار شد که فهرست دستگاه‌ها و نظرات دستگاه‌های اجرایی در کمیسیون دائمی شورا مورد ارزیابی مجدد قرار گیرد تا شورای عالی عتف بتواند تصمیم‌گیری کند که چه پژوهشگاه‌هایی به بخش خصوصی واگذار شوند یا در سطح حاکمیتی دولتی باقی بمانند.

احمدی همچنین یکی‌دیگر از موضوعاتی را که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت ، مربوط به سیاست‌ها و اولویت‌های پژوهشی شورای عالی عتف برای سال 93 با رویکرد اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: براساس تکلیف قانونی ما باید سیاست‌ها و اولویت‌های پژوهشی را به دستگاه‌ها ابلاغ کنیم تا دستگاه‌های اجرایی و پژوهشی بتوانند در قالب آن به تدوین برنامه‌های خود برای سال 93 بپردازند.
کد خبر: 23083

وب گردی

وب گردی