تهران- ایسکانیوز:  ساعت 5 عصر جمعه هشتم اسفند، شبکه افق با آغاز پخش برنامه زنده ویژه روز افتتاح، فعالیت رسمی خود را آغاز کرد. گفتگو با محمد سرافراز، رئیس سازمان صدا و سیما، بخشی از این برنامه بود.
به گزارش ایسکانیوز، محمد سرافراز به مناسبت افتتاح رسمي شبكه افق با ذكر اين نكته كه انقلاب اسلامي از 36 سال پيش تاكنون هر روز ابعاد گسترده‌تري پيدا مي‌كند، افزود: امروز انقلاب ملت ايران گفتماني را در سطح بين‌المللي به‌وجود آورده است كه كاركردهاي فراواني دارد، به همين علت اگر شبكه‌اي داشته باشيم كه هدف اصلي آن سرگرم كردن مردم نباشد و با اين هدف خاص، يعني ترويج گفتمان انقلاب برنامه‌سازي كند ، كار بزرگي صورت گرفته است.
وي افزود: انقلاب اسلامي حركتي ضدسلطه و استبداد بوده است و گفتمان جديدي به اين وسيله در داخل جمهوري اسلامي و در سطح منطقه و جهان به‌وجود آورده است؛ اسلام به معناي درست كلمه و خارج از افراط و تفريط و تحريف در جمهوري اسلامي تجلي يافته است.
رئيس سازمان صداوسيما با بيان اين‌كه امروز همه جهانيان دغدغه اين را دارند كه اسلام درست را بشناسند، گفت: سوال اينجاست كه آيات اسلامي داعشي يا انحرافي و فرقه‌اي صحيح است؟ يا آن نوع اسلامي كه اديان الهي را مي‌پذيرد، با ملت‌هاي ديگر مراوده دارد و از سوي ديگر، مي‌خواهد به عنوان ديني الهي، ارتباط مردم با خدا را تنظيم كند و پيامبرش نيز رسول مهرباني و رحمت است؟ وي ادامه داد: شبكه افق عمدتاً از قالب‌هاي مستند استفاده كرده و با توجه به اين‌كه بيشتر به كارهاي توليدي توجه دارد، امتياز ويژه‌اي را هم مي‌توان براي آن متصور بود. شبكه افق به اتكاي كارهاي ديگران يا اقدامات مشابه فعاليت خود را شروع نكرده بلكه با استفاده از ظرفيت داخلي، به توليد برنامه پرداخته و مي‌توان گفت حركتي جديد شروع شده ولي براي اين‌كه در داخل كشور بتواند راه خويش را ادامه دهد، لازم است از قالب‌هاي ديگري هم استفاده كند تا جذابيت برنامه‌ها بيشتر شود؛ زيرا در كنار هدفمندي در برنامه‌سازي، لازم است مخاطبان را هم جذب كرد.


سرافراز با بيان اين‌كه نگاه رو به جلو در شبكه پرس‌تي‌وي به نوعي ديگر بايد در شبكه افق به كار گرفته شود، خاطرنشان كرد: «افق» براي مخاطب بزرگ ايراني طراحي شده است، زيرا وقتي نگاه مخاطبان عمق بيشتري پيدا كند، در داخل كشور باقي نمي‌ماند، بلكه تاثيرات خود را در سطح منطقه و بين‌المللي هم خواهد گذاشت؛ گفتمان انقلاب اسلامي موضوع بسيار مهمي است و بايد در اين شبكه به حفظ انقلاب و دستاوردهاي آن و آسيب‌شناسي‌ها در قالب‌هاي گوناگون توجه شود.
رئيس رسانه ملي تصريح كرد: افق نبايد به مسائل روزمره توجه چنداني كند، بلكه رويكرد خود را به‌گونه‌اي تنظيم كند كه گفتمان انقلاب در ابعاد مختلف براي مخاطب تبيين شود؛ برا نمونه، مي‌تواند در زمينه اقتصاد مقاومتي، تمام زواياي آن را به دور از شعار دادن و براساس حقايق موجود، به مخاطب منتقل كند.
وي فرهنگ، سياست و مسائل اجتماعي را از ديگر موضوعاتي دانست كه شبكه افق مي‌تواند وارد آنها شود.
سرافراز به زمان راه‌اندازي شبكه افق اشاره كرد و گفت: به نظر من در دوره تعيين‌كننده‌اي قرار داريم، زيرا برآيندي از مسائل بين‌المللي را شاهد هستيم، به اين ترتيب كه نظام جمعي در عرصه جهاني به هم ريخته است و ديگر نظامي مبتني بر سازمان ملل و شوراي امنيت را شاهد نيستيم و عملاً روس‌ها به دنبال ايجاد هويت جديد و مستقلي از غرب هستند كه تاثيرات خاص خود را در صحنه بين‌المللي دارد و در صحنه منطقه‌اي هم جمهوري اسلامي نقش برجسته و مستحكمي يافته است.
رئيس سازمان صداوسيما تصريح كرد: زماني آمريكا در عراق و افغانستان حضور يافت و سياست بلندمدتي را دنبال ‌كرد تا بتواند بر منطقه تسلط يابد، ولي به دليل رفتار جمهوري اسلامي اين روند شكست خورد و اكنون تروريسم در منطقه كه در قالب جريان‌هاي تكفيري رواج‌يافته و جنگ مذهبي و داخلي را به راه‌انداخته است با راهبردي كه نظام اسلامي در پيش گرفت، در آستانه شكست قرار دارد و امروز هيچ دولتي جرات ندارد از تكفيري‌ها حمايت كند، زيرا اين امر آبروي آنها را مي‌برد و اگر هم پشتيباني از آنها صورت مي‌گيرد مخفيانه است و حتي برخي كشورها كه با افتخار از تكفيري‌ها حمايت مي‌كردند امروز با آبروريزي و در صحنه تبليغاتي شروع به مخالفت با آنها كرده‌اند.
سرافراز بيان كرد: تفكر شيطاني تكفيري‌ها نبرد ميان شيطان و رحمان را دامن مي‌زند و صحنه چنين نبردي ترسيم شده است و دولت‌ها بايد نقش خود را در چنين صحنه‌اي مشخص كنند. امروز برخي دولت‌هاي منطقه مانند تركيه دچار چالش‌هاي فراواني شدند، زيرا بيشترين حمايت نظامي و اقتصادي را از داعش و ساير گروه‌هاي تكفيري مي كرده است، زيرا روياي احياي دولت عثماني را در سر مي‌پرورانند، ولي مي‌بينند كه در ساختمان شيشه‌اي به‌سر مي‌برند و رويايشان به حقيقت تبديل نمي‌شود به همين علت در آينده نزديك شاهد تحولات زيادي خواهيم بود.
رئيس سازمان صداوسيما به ويژگي‌هاي شبكه افق اشاره كرد و گفت: ابزار رسانه هر روز متحول مي‌شود و هر چند اين تحول در اختيار ما نيست، ولي  هنر آن است كه با سرعت زيادي از اين فناوري‌ها در ابعاد مختلف و همچنين تاثيراتي بهره ببريم كه رسانه بر مخاطبان مي‌گذارد. وي تصريح كرد: براي تاثيرگذاري صحيح و عميق روي ابعاد وجودي مخاطبان نيازمند شناخت صحيح از رسانه و ابزارهاي موجود هستيم؛ استفاده از فناوري‌هاي روز متناسب با سرعت پيشرفت در سطح جهاني اهميت زيادي دارد و شامل ابعاد مختلفي مي‌شود.
شبكه افق از سوم خرداد امسال پخش آزمايشي خود را در تهران آغاز كرد و از سوم دي ماه نيز سراسري شد. اين شبكه جمعه ساعت 17 با اجراي نادر طالب زاده پخش رسمي خود را شروع كرد. طالب زاده در ابتدا گفت: شبكه‌اي مانند افق آرزوي ديرينه شهيد مرتضي آويني بود؛ شبكه اي كه محور آن گفتمان انقلاب اسلامي است. در ويژه‌برنامه افتتاحيه شبكه افق سرودهايي مانند رهپويان ولايت، ايران، مرگ بر آمريكا و ارباب تشنه لب پخش شد.
برنامه‌‌هاي شبكه افق در سري اول هر روز از ساعت 17 تا 22 به مخاطبان ارائه مي‌شود و اين برنامه‌ها در دو نوبت تكرار خواهد شد.
کد خبر: 231092

وب گردی

وب گردی