ایسکانیوز:جمعی از موزه داران ایرانی عصر شنبه 9 اسفندماه با تجمع در موزه ملی ایران انزجار کشورمان را از اقدام ضد فرهنگی داعش در تخریب آثار تاریخی عراق اعلام کردند.

به گزارش مرکزروابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی در این مراسم با تاکید براقدام وحشیانه داعش در تخریب آثار فرهنگی در کشورعراق اعلام کرد: امروز در یک گرد هم آیی با حضور جمعی از موزه داران، اعضای ایکوم و همکاران سازمان میراث فرهنگی وتعدادی از هموطنان دوستدارمیراث فرهنگی اقدام ضد فرهنگی داعش در تخریب آثار تاریخی موزه موصل را به شدت محکوم می کنیم.

طالبیان افزود: طی یک بیانیه مشترک که در این گردهم آیی تنظیم شد عملیات نظام مند داعش در تخریب میراث غنی و متنوع عراق را محکوم کرده و سه نامه با امضای رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به سه مرجع جهانی از جمله رئیس یونسکو (ایرینا بووکوا) و وزیر گردشگری و میراث فرهنگی کشور عراق و موسسه «آیسسکو»( که 57 کشور اسلامی در آن عضویت دارند) ارسال شد.

وی با تاکید بر ابراز مراتب نگرانی معترضان در این بیانیه در مورد تخریب آثار تاریخی کشورعراق توسط داعش خاطرنشان کرد: بر اساس این بیانیه همه حاضران جنایت هولناک اخیر را محکوم کرده و همچنین خواهان کمک جهانی برای نجات آثار ارزشمند تاریخی موزه موصل در کشورعراق هستند.

طالبیان گفت: در این بیانیه همچنین آمادگی ایران برای نگهداری، مرمت و حفاظت از آثار تاریخی عراق در ایران تا آرام شدن اوضاع در این کشور و مرمت آنها و سپس بازگردان به عراق اعلام شده است.

وی در ادامه تاکید کرد: اعلام آمادگی کشورمان برای برای نجات، نگهداری و حفظ این میراث فرهنگی فقط به آثار تاریخی عراق محدود نمی شود بلکه همه آثار تاریخی موجود دراین کشور که جزو آثار مشترک تاریخی در منطقه هستند را نیز در بر می گیرد.

بر اساس این گزارش این بیانیه در این گردهمایی به امضای حاضران رسید تا مراتب نگرانی و کمک خود را در حفظ باقیمانده این آثار اعلام کنند.

در این تجمع علاوه بر موزه‌داران ایرانی، گردشگران خارجی که برای دیدن موزه ملی آمده بودند نیز حاضر شدند و بیانیه موزه‌داران ایرانی را امضاء کردند.
کد خبر: 232057

وب گردی

وب گردی