تهران-ایسکانیوز: ششمین دور مذاکرات هسته ای ایران با 1+5 بعد از توافقنامه ژنو در اذر ماه اینبار در مونترو سوئیس از امروز دوشنبه آغاز می شود.

محمدجواد ظریف رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان به همراه تیم مذاکره کننده هسته‌ای ظهار وارد ژنو سوئیس شدند.

این دور از مذاکرات هسته ای کشورمان با حضور علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، حسین فریدون دستیار ویژه رئیس جمهوری، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا همچون دور قبل در سوئیس ادامه می یابد.

سخنرانی محمد جواد ظریف  سخنرانی در بیست و هشتمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو برگزار شد.

گفتگو و مذاکره با بسیاری از مقامات شرکت کننده در اجلاس مذکور از جمله برنامه های رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در حاشیه اجلاس است.

وزیر خارجه کشورمان با برت کونداس، وزیر خارجه هلند و زید رعد حسین کمیساریای عالی حقوق بشر در حاشیه نشست حقوق بشر سازمان ملل دیدار کرد.

گفتگوی ظریف با تلویزیون رویترز:


 ظریف: تا جایی که بتوانیم برای به نتیجه رساندن مذاکرات هسته‌ای‌مان تلاش می‌کنیم و آمریکا و دیگران باید بدانند که همه تحریمها باید برداشته شود تا بتوانیم شاهد حصول توافق باشیم و توافق هسته ای به اراده سیاسی مذاکره کنندگان بستگی دارد و ما در دور قبلی مذاکرات پیشرفت داشتیم و اگر اراده سیاسی برای لغو تحریمها وجود داشته باشد ما شاهد حصول توافق در این زمان هستیم.


به گزارش رویترز، وزیران امور خارجه ایران و آمریکا پس از شرکت در نشست شورای حقوق بشر قرار است به منظور دیدار و گفتگو در چارچوب مذاکرات هسته‌ای به مونتروی سوییس سفر کنند.


از دیگر دیدارها و گفتگوهای ظریف در حاشیه بیست و هشتمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل با سرگئی لاوروف همتای روس خود است.

معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا به ریاست عراقچی،‌روانچی و وندی شرمن و با حضور هلگا اشمیت معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ظهر امروز (دوشنبه) در مونترو با یکدیگر گفتگو و رایزنی می کنند.

مذاکره دوجانبه وزرای خارجه ایران و آمریکا امروز عصری در مونترو برگزار می شود.

روز پنج شنبه هفته جاری چهاردهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای میان ایران و 1+5 در مونترو سوئیس برگزار می شود.

مذاکرات هسته ای کشورمان با 1+5 در حالی به صورت فشرده در مونترو سوئیس برگزار می شود که هفته گذشته شاهد برگزاری مذاکرات چهار روزه ای میان ایرانیان با دیگر کشورها بودیم و در آن دور برای اولین بار رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر انرژی آمریکا و همچنین حسین فریدون دستیار ویژه رئیس جمهوری حضور داشتند.

اگرچه از نتایج مذاکرات هفته گذشته موضوعی به بیرون درز پیدا نکرد اما مذاکره کنندگان روند کلی در مثبت ارزیابی کردند و امیدواری ها از سوی کارشناسان و تحلیگران و مقامات رسمی در دنیا برای رسیدن به توافق جامع در موضوع هسته ای ایران به حداکثر ممکن رسیده است.

محمد جواد در حاشیه دیدار با همتای ایتالیایی خود با ابراز امیدواری از به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای و با تاکید بر اینکه مذاکرات به مرحله حساسی رسیده اظهار داشت: ما امیدواریم در طی این هفته بویژه در رفع تحریم ها به پیشرفت برسیم به نوعی که این پیشرفت ها را به شکل توافق جامع با امکان اجرایی شدن  تدوین کنیم و تا زمانی که به  توافق راجع به کل موضوعات نرسیم توافقی وجود ندارد. این موضوعی است که در برنامه اقدام مشترک ژنو بیان شده است. ممکن است پیشرفت هایی داشته باشیم که در هفته گذشته به طور جدی شکل گرفت.
کد خبر: 232664

وب گردی

وب گردی