ایسکانیوز: در بازدید مدیرکل نظارت بر طرح های عمرانی وزارت علوم و هیئت همراه از دانشگاه یزد و ملاقات وی با مسئولان و اعضای هیئت علمی این دانشگاه زمینه های اجرایی پروژه ملی زمین گرمایی و ساختمان خورشیدی و قنات در این دانشگاه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

دکتر مهرالله رخشانی مهر ، مدیرکل نظارت بر طرح های عمرانی وزارت علوم در نخستین نشست خود با معاون پژوهش و فنآوری دانشگاه یزد گفت: مطالعات اولیه برای اجرای پروژه باید انجام شود و محاسبات ساختمانی آن نیازمند دوره زمانی سه تا شش ماه است.

وی افزود: ما باید این مباحث را در قالب مطالعات مشاهده ای در دو بخش اطلاعات اولیه و اجرای آن پی گیری کنیم که بحث توانمندی علمی و بحث اجرایی آن در توان دانشگاه است که یک تیم دانشگاهی ایجاد کند و این مطلب می تواند یک موضوع مهم برای پایان نامه دانشجویان باشد.

مدیرکل طرح های عمرانی وزارت علوم در ادامه گفت: در این سفر درخصوص پروژه زمین گرمایی و مباحث معماری به نتایج خوبی رسیدیم.

دکتر رخشانی مهر افزود: اعضای دفتر فنی دانشگاه یزد بسیار با انگیزه مسایل را دنبال می کنند و این اتفاق که در دانشگاه یزد افتاده است در کمتر دانشگاهی دیده شده همچنین تعامل بین حوزه معاونت پژوهش و فنآوری و دفتر فنی دانشگاه که کارها را به شکل کاملاً هماهنگ پیش می برند بسیار خوب است.

وی از معاون پژوهش و فناوری دانشگاه یزد خواست تا تجربیات خود را در زمینه های فعالیت های پژوهشی مشترک با حوزه طرح های عمرانی بیان کنند که این خود باعث می شود دانشگاه های دیگر هم وارد بحث شوند.

دکتر رخشانی مهر با اشاره به اهمیت بحث معماری گفت: در حوزه معماری در برخی دانشگاه ها بعضی از طرح های معماری اجرا شده در برخی دانشگاه ها در شأن دانشگاه نیست. مشاورانی در بحث طرح های عمرانی دانشگاه ها وارد شدند که عملاً تخصصی در حوزه دانشگاه ها ندارند.

دکتراکبر شعبانی کیا مسئول اجرایی ستاد انرژی های تجدید پذیر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه این نشست گفت: صرفه جویی در انرژی باید مبتنی بر یک مطالعه درست باشد و یزد می تواند در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی الگو باشد.

وی افزود: ما ابتدا باید در خصوص نیروی خورشیدی و زمین گرمایی تحقیقات را انجام دهیم و در نهایت با انتخاب ساختمان مناسب پروژه مورد نظر را اجرایی کنیم .

وی در توضیح همایشی که قرار است در سال آینده برگزارشود گفت: این همایش اولین همایشی است که باید پایه های آن محکم باشد به همین دلیل موضوع همایش و دستور کار و زمان آن خیلی مهم است.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم ،دکتر المدرسی ، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه یزد نیز در این نشست با اشاره به اجرای این پروژه در دانشگاه یزد گفت: امیدواریم این نشست خروجی خوبی داشته باشد و در نهایت این پروژه ملی درتعامل با پژوهشگران به مرحله اجرایی برسد.

وی گفت: این پروژه یک کار پژوهشی است و بخش عمرانی آن یک بخش مهم است که باید تحت الشعاع کار قرار بگیرد.

 
کد خبر: 237068

وب گردی

وب گردی