تهران- ایسکانیوز: رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در گزارش عملکرد یک ساله این کمیسیون با اشاره به تخصیص اعتبار نزدیک به 21 میلیارد تومانی شهرداری تهران و سازمان ها و شرکت های آن از پیگیری ساماندهی پایانه های شرق، غرب و آزادی در سال 94 خبر داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، علیرضا دبیر در نشست خبری امروز دوشنبه که در سالن الغدیر شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به فرایند ارسال لایحه بودجه شهرداری تهران و تصویب آن گفت: در مجموع مبلغ حدود 21 میلیارد تومان برای شهرداری و سازمان ها و شرکت های آن مصوب شد که از این میزان 17 هزار و 900 میلیارد تومان مربوط به شهرداری و 3 هزار و 692 میلیارد تومان مربوط به شرکت ها و سازمان های وابسته به این نهاد است.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت بودجه شهرداری از اقدامات کارشناسی جدی در بررسی این بودجه خبر داد و گفت: در این راستا کلاس های آموزشی برای معاونت های برنامه ریزی مناطق و همچنین معاونت برنامه ریزی و روسای بودجه در این مناطق برگزار شد.

او افزود: در مجموع با تعامل کمیسیون برنامه و بودجه با سایر کمیسیون های شورا به منظور بررسی لایحه بودجه پس از نظرات و پیشنهادات سایر کمیته ها شاهد رشد 9.3 درصدی بودجه طی سال 94 نسبت به سال 93 بودیم.

*در سال 94 به سمت بودجه های نقدی حرکت می کنیم

دبیر افزود: در سال جاری 50 درصد از بودجه شهرداری تهران به صورت نقدی و 50 درصد بودجه غیرنقدی بوده است که این امر در سال آینده تغییر کرده است به طوری که 64.5 درصد از بودجه نقد و 35.5 درصد بودجه غیر نقد خواهد بود.

در واقع سیاست ما برای سال 94 حرکت به سمت بودجه نقدی است.

وی ادامه داد: با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته بودجه سال 94 به معاونت ها تخصیص داده نمی شود و بر اساس طرح ها و به میزان پیشرفت و هزینه قطعی پروژه ها ارائه می شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در زمینه بخش های بودجه سال آینده شهرداری تهران تصریح کرد: اعتبارات هزینه ای 27.6 درصد، اعتبارات دارایی- سرمایه ای 52.4 درصد، اعتبارات تملک دارایی و مالی 20 درصد و در مجموع 27.6 درصد هزینه ای و 72.4 درصد سرمایه ای در نظر گرفته شده است.

دبیر با اشاره به اینکه در تصویب لایحه بودجه 94 شهرداری تهران از شهرداری خواستیم تا اولویت های طرح های خود را در سال 94 معرفی کند اظهار داشت: درآمدهای پایدار در بودجه 93، 3200 میلیارد تومان بود که این میزان در سال 94 به 4 هزار میلیارد تومان می رسد که این امر حاکی از رشد 18 درصدی اعتبارات در بخش درآمدهای پایدار است.

*شورای شهر خواهان حمایت دولت و مجلس در حمایت از شهرداری است

دبیر در ادامه گفت: شورای شهر از دولت و مجلس انتظار حمایت دارد و این حمایت تنها جنبه مالی را در بر نمی گیرد و ما خواهان تعامل مناسب در جهت گسترش حمایت ها هستیم.

وی در زمینه اعتبارات هزینه ای بودجه شهرداری 94 نیز گفت: 4766 میلیارد تومان در این زمینه پیش بینی شده است که در بخش اعتبارات تملک دارایی بیش از 9 هزار میلیارد تومان و در بخش بازپرداخت وام ها و دیون 3427 میلیارد تومان در بودجه سال آینده شهرداری تهران پیش بینی شده است.

وی افزود: شورای شهر با تصویب تبصره هایی همچنین به شهرداری اجازه داده است که در سال 94 دیون پیمانکاران و طلب های آنها را پرداخت کند.

همچنین به شهرداری ها اجازه داده شده است تا بدهی بانک ها را نیز به صورت غیر نقد و از طریق تهاتر پرداخت کند.

دبیر در ادامه به حوزه های مأموریتی شورای شهر اشاره کرد و اظهار داشت: مأموریت های محوله در حوزه های اجتماعی و فرهنگی، حمل و نقل، خدمات شهری، مدیریت ایمنی و بحران، شهرسازی و بازپرداخت وام ها و دیون است که در بخش اجتماعی و فرهنگی از 12 درصد اعتبارات در نظر گرفته شده در سال 93 به 10 درصد برای سال آینده رسیده است که این کاهش در بخش های عمرانی است و در زمینه های اجرایی شاهد رشد بوده ایم.

همچنین در بخش حمل و نقل در سال 93، 39 درصد و برای سال 94، 39 درصد در نظر گرفته شده است که در بخش مترو 200 میلیارد تومان در زمینه های عمرانی افزایش داشته ایم.

وی افزود: در بخش خدمات شهری نیز در سال 93، 18 درصد از خدمات شهرداری و در سال 94، 17 درصد از اعتبارات به این بخش تخصیص پیدا کرده است.

همچنین در بخش مدیریت بحران در سال 93، 3 درصد پیش بینی شده است که این رقم برای سال 94 نیز همان 3 درصد خواهد بود.

در بخش شهرسازی نیز در سال 93، 3 درصد و در سال 94 هم همان 3 درصد است.

دبیر در ادامه به بازپرداخت وام و دیون شهرداری در سال آینده اشاره کرد و گفت: 12 درصد از اعتبارات شهرداری در سال 93 برای این بخش در نظر گرفته شده بود که در سال 94 این میزان به 4 درصد افزایش پیدا کرد.

*باید به سمت ایجاد شهر الکترونیک گام برداریم

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران به بحث ایجاد شهر الکترونیک پرداخت و گفت: برای توسعه این امر در بودجه سال 94 اعتباراتی در نظر گرفته شده است و درصددیم تا زیرساخت های لازم را برای ایجاد شهر الکترونیک فراهم شود.

وی افزود: در بودجه سال آینده شهرداری همچنین اعتباراتی در بخش هایی همچون حفظ و گسترش فضای سبز با مبلغ 933 میلیارد تومان و ساخت مساجد و مدارس تا 256 میلیارد تومان و توسعه فضاهای فرهنگی با 419 میلیارد تومان و توسعه ورزش های همگانی با 210 میلیارد تومان پیش بینی شده است.

وی با تأکید بر توجه به کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی در بودجه سال 94 خاطر نشان کرد: در این زمینه 14 الی 15 مددسرا و مرکز رسیدگی های اجتماعی در 14 منطقه تهران در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه به بحث بافت های فرسوده اشاره کرد و گفت: بافت های فرسوده یک مشکل اجتماعی محسوب می شود و برای حل آن نیاز به همکاری 4 ضلع شهرداری، دولت، مجلس و مردم هستیم.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه در نظر داریم خدمت خرید از بخش های خصوصی را توسعه دهیم افزود: در نظر داریم به جای اینکه شهرداری خودش نسبت به افزایش اتوبوس در حمل و نقل عمومی اقدام کند به سمت خرید خدمت برود زیرا در این صورت بسیار موفق تر عمل خواهد شد و نتایج مناسب تری را به دست می آوریم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در خصوص تکمیل بزرگراه یادگار امام نیز گفت: به منظور تکمیل این طرح 100 میلیارد تومان و همچنین بزرگراه شوشتری 240 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه از انتقال پایانه های شهر تهران خبر داد و گفت: با توجه به اینکه پایانه های شرق، غرب و آزادی مشکلاتی را برای شهروندان و ساکنان این مناطق به وجود آورده است به منظور انتقال آنها برنامه ریزی هایی صورت گرفته است به طوری که تا پایان شهریور سال آینده شاهد انتقال قطعی پایانه شرق تهران خواهیم بود.

همچنین برای انتقال دیگر پایانه ها نیز در حال پیگیری و برنامه ریزی هستیم.

وی افزود: با توجه به راه اندازی مراکز فوریت های اجتماعی بازپروری معتادان، آسیب دیدگان اجتماعی و مراکز ساماندهی کودکان خیابانی اعتباراتی در نظر گرفته شده است تا در سال آینده شاهد راه اندازی این مراکز باشیم.

دبیر گفت: در نظر داریم شهرداری برای پروژه مصلی امام خمینی ورود پیدا کند. همچنین به شهرداری اجازه داده شده است تا در طرح رویان نیز شرکت کند.
کد خبر: 237746

وب گردی

وب گردی