تهران- ایسکانیوز: کتاب «نئو گلستان» نوشته‌ی پدرام ابراهیمی، طنزنویس جوان مطبوعاتی، منتشر می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز، این اثر که اولین کتاب از مجموعه کتاب‌های طنز «جهان تازه‌دم» است، بر مبنای «گلستان» سعدی و حکایت‌های آن نوشته شده و مشتمل بر سه بخش «در معنا»، «در صورت» و «در پرانتز» است.

ابراهیمی درباره‌ی انتخاب قالب و ایده‌ی اثر می‌گوید: «قدیمی بودن قالب و وجود متن‌های بسیار این‌چنینی، بزرگ‌ترین ریسک من در برداشتن چنین ایده‌ای بود تا حدی که گمان می‌کنم بخشی از مخاطبان به صرف مطلع‌شدن از قالب کتاب، دوست نداشته باشند آن را بخوانند. ولی در من اطمینانی وجود داشت از این که می‌توانم حرفی نو بزنم. همین اطمینان باعث شد در سال 92، چند ماه تمام فعالیت‌های مطبوعاتی و غیرمطبوعاتی خود را رها کرده و کتاب را به اتمام برسانم. این کتاب هم نقیضه است و هم نظیره. در بخش «در معنا»، حکایات از گلستان است ولی نتیجه‌گیری منطبق بر نتیجه‌گیری‌های شیخ اجل نیست. در بخش «در صورت»، فقط پرداخت حکایات به‌روزرسانی شده ولی بُن و سخن باطنی آن حفظ شده. حکایت‌هایی را هم که ساخته‌ی خودم بود در کنار حکایاتی برگرفته از بوستان سعدی در بخش «در پرانتز» آورده‌ام.»

او در ادامه می‌افزاید: «در حکایت‌های سعدی طنز بسیار ظریفی نهفته است که من فکر می‌کردم هرکدام از آن‌ها ظرفیت این را دارند تا به‌روزرسانی و مرتبط با مسائل جامعه شوند. این بود که تصمیم به نوشتن این کتاب گرفتم.»

ابراهیمی درباره‌ی ساختار و فرم روایی کتاب نیز می‌گوید: «در این کتاب تصمیم و سعی من بر حفظ ساختار بود و تغییر فرم به عنوان یکی از ابزارهای خنداندن به کار گرفته شده است. در این راه دوستان بزرگوارم آقایان محمدعلی رمضان‌پور و مهدی اسدزاده که به نثر سعدی و متونی مثل تاریخ بیهقی اشراف داشتند، در مراحل بازنویسی کتاب من را یاری دادند.»

«جهان تازه‌دم» مجموعه‌ی جدیدی در نشر چشمه است که کتاب «نئو گلستان» اولین کتاب این مجموعه خواهد بود.

پدرام ابراهیمی طنزنویس جوان مطبوعاتی است که تجربه‌ی فعالیت در مجله‌های خطخطی و آسمان و روزنامه‌های شرق، بهار، هم‌میهن و آسمان را در کارنامه دارد و هم‌اکنون عضو هیئت تحریریه‌ی روزنامه‌های شهروند و قانون است.
کد خبر: 238050

وب گردی

وب گردی