ایسکانیوز: قائم مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر، نقش مساجد و مدیران کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را در اجرای طرح‌هاي پیشگیری از اعتياد مهم دانست و گفت: افراد مسجدی نقشی محوری در پیشگیری از گرايش افراد به مواد مخدر دارند.

به گزارش روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر، دكتر عليرضا جزيني در جمع مدیران کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان تهران كه در مجتمع فرهنگی نور برگزار شد، با بيان اينكه براساس تحقیقات انجام شده ملی، 92 درصد مردم معضل مواد مخدر و اعتیاد را نخستین آسيب اجتماعي عنوان كرده‌اند، گفت: آمارهايي كه ما در جوامع مختلف گرد آورديم نشان از افزايش خطر نفوذ مواد مخدر در دنيا است. در سال 2014 نيز کشور افغانستان 7400 تن تریاک و 650 تن هرویین تولید کرد.

وي با اشاره به جمعيت يك ميليون و 325 هزار نفري معتادان در كشور و خطرات معضل مواد مخدر صنعتی افزود: اين مواد، مشكلات زيادي را برجوانان وارد كرده است. قائم مقام دبيركل ستاد در ادامه با بيان اينكه امسال بيش از 300 آشپزخانه توليد شيشه منهدم شد، گفت: اين در حاليست 120 تن شیشه در کشور مصرف می‌شود و تنها 4 تن از اين نوع ماده كشف مي‌شود. زيرا توليدكنندگان شيشه سريع جابجا مي‌شوند و تغيير مكان مي دهند.

به گفته جزيني، دو و شش دهم درصد درصد دانشجویان وزارت علوم و يك و شش دهم درصد دانشجویان وزارت بهداشت و يك درصد دانش‌آموزان مواد مصرف می‌كنند.

وي در ادامه با بیان اینکه موضوع پیشگیری از اعتياد اولویت اول ستاد مبارزه با مواد مخدر است، افزود: 24 سازمان مختلف کشور عضو اين ستاد هستند که با رویکرد اجتماعی و با مشارکت اقشار مختلف جامعه تلاش داريم طرح پیشگیری از مواد مخدر را در سراسر کشور اجرا کنیم. قائم مقام دبيركل ستاد بيان كرد: ستاد در راستاي تحقق اين رويكرد با آحاد مختلف مردم از جمله ورزشکاران، هنرمندان، دانشجویان و سایر اقشار تاثیرگذار جامعه تفاهم نامه‌هایي را به امضا رسانده است اما نقش مساجد و مدیران کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در اجرای طرح‌هاي پیشگیری از اعتياد مهم است و افراد مسجدی نقشی محوری در پیشگیری از گرايش افراد به مواد مخدر دارند. جزيني افزود: 40 درصد سرقت‌های جرائم خرد توسط معتادان صورت مي‌گيرد و 65 درصد همسر‌آزاری‌ها، 55 درصد طلاق‌ها ناشي از اعتياد است. بايد دست به دست هم بدهيم و با کمک همگانی این موضوع را حل کنیم.

وی بر استفاده از ابزار کنترلی و نظارتی بر مواد مخدر صنعتي تاکید کرد و افزود: ما پيش‌سازهاي توليد اين مواد را تحت كنترل داريم و ديگر حتي پزشكان داروهايي همچون ترامادول و دیفنوکسیلات را كه خاصيت توهم‌زايي دارند، تجويز نمي‌كنند.

جزيني افزود: خانواده‌ها بايد علايم اعتياد را بدانند. كانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد در امر پيشگيري از اعتياد فعال شوند. نگراني در موضوع اعتياد همچنان باقي است اما آگاهسازي مردم نقش بسزايي در كاهش و كنترل اعتياد دارد. قشر جوان ما در خطر است. براي سال آتي برنامه‌ خوبي را با دبيرخانه كانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد استان تهران خواهيم داشت تا از طريق مساجد مردم را نسبت به خطرات ناشي از اين آسيب آگاه كنيم. همچنين حجت الاسلام جواد گلی رییس دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری استان تهران گفت: در سال آينده برنامه كاملي را در حوزه مبارزه با مواد مخدر و آسيب‌هاي اجتماعي كه دامنگير شهرها بويژه تهران شده است، آغاز خواهيم كرد.
کد خبر: 238305

وب گردی

وب گردی