تهران-ایسکانیوز: لزوم ایجاد جوایز مستقل ادبی همواره مورد توجه اهالی فرهنگ بوده و با توجه به تاثیر بسزای این جوایز در سوگیری های فرهنگی یک کشور و همچنین جریان سازی خاصی که در فروش بیشتر کتاب ها دارد و عواید مالی ای که ایجاد می کند، حائز اهمیت است.

اسدالله امرایی در این باره به خبرنگار ادبیات ایسکانیوز گفت: ما جایزه مستقل ادبی داریم اما خیلی اجازه برگزاری این دست جوایز وجود ندارد. این مشکلی در حوزه فرهنگ است و دولت باید پای خودش را از این جوایز بیرون بکشد. این خوب است که جایزه های دولتی هم وجود دارد اما دولت باید کمترین تصدی گری را داشته باشد. در همه جای دنیا جوایز دولتی و غیر دولتی وجود دارد که هرکدام ساز و کار خودشان را دارند. اینجا خیلی به جوایز خصوصی میدان نمی دهند. مثلا مکان در اختیار برگزارکنندگان این جوایز نمی گذارند.

amrai

وی ادامه داد: جایزه مستقل ادبی نانوایی نیست، ساز و کار خودش را دارد و درجا نمی تواند تاسیس شود. نهادی باید در این خصوص شکل بگیرد و  خلق الساعه نمی شود بخش خصوصی راه بیفتد. جایزه ادبی خیلی وقت ها اعتبار مالی اش مهم نیست. مثلا جایزه گنکور که معتبرترین جایزه فرانسه است، ارزش مالی ندارد اما اعتبار زیادی دارد. این اعتبار در طول زمان به دست آمده است.

امرایی با اشاره به جوایز ادبی که ماندگار نشدند گفت:  ما جوایز مستقل زیادی داشتیم که به دلیل کمبود اعتبار از کار ایستادند، مثلا ما جایزه کارنامه داشتیم، جایزه یلدا، روزی روزگاری و جایزه هوشنگ گلشیری با آن وضعیت مجبور به توقف شدند. الان هم جوایزی مثل مهرگان ادب برگزار می شود اما این دست جوایز پس از مدتی دلسرد می شوند. مثلا اگر کسی اسپانسر شود بازخواست می شود که چرا اسپانسر شده است.

این مترجم ادامه داد: همه باید دست به دست هم بدهند، دولت ، ناشر و مولف ها. یکی از بهترین مکان ها برای برگزاری این جوایز دانشگاه ها هستند. همه جای دنیا دانشگاه ها پشتیبانان اصلی این دست جوایزند. اما در اینجا دانشگاه های ما این رویکرد را ندارند.

وی درباره جوایز مستقل با اشاره به جایزه شهید غنی پور گفت: این جایزه خوبی است. کسانی که آن را بنیان گذاشتند و کمک کردند پا بگیرد انسان های دلسوزی بودند. ممکن است شغل دولتی هم در جایی داشته باشند اما این جایزه استقلال خودش را حفظ کرده و توانسته تا سال ها به دور از چیزهای مرسوم کار خودش را بکند. آقای فردی جزء افرادی بودند که کمک کردند این جایزه شکل بگیرد.

وی درباره سوگیری های این جایزه گفت: من معتقدم دفاع غیر مقدس نداریم. همه جای دنیا دفاع، مقدس است. در همه جای دنیا به قهرمانان جنگی بها می دهند و همین امتیازات که در ایران به رزمندگان می دهند در آنجا نیز به قهرمانان و معلولان جنگی می دهند. همین طور نویسندگانی که درباره جنگ می نویسند امتیازاتی دارند اما به هرحال جوایز مستقل نیز وجود دارند و باید این جوایز نیز در کشور ما حمایت شوند.

 


کد خبر: 242371

وب گردی

وب گردی