*‌ بیتا حقیقی پور

اعلام آمار از سوی نهاد و سازمان‌ها همواره زنگ خطر و هشداری بوده است جهت جلوگیری از وقایع شوم. البته ناگفته نباشد که در برخی موارد نوید خوبی برای بهبود وضعیت نابهسامان است.

در همین راستا چند طی چند روز گذشته معاون عملیات پلیس آماری از کاهش تماس‌های تلفنی با مراکز 110 اعلام کرد.

«تلفن‌هاي پليس 110 تهران بزرگ در سه ماهه نخست امسال بيش از دو ميليون و 769 هزار مورد به صدا در آمد که اين ميزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 13 درصد کاهش داشته است.» این جمله ایست که رضا بستو در یکی از گفتگوهای خود عنوان کرد.

سخت است فهمیدن این نکته که بیان این آمار از سوی پلیس باعث خوشحالی است یا تاسف. چرا باید میزان تماس شهروندان حائز اهمیت باشد وقتی میزان جرم و ناامنی در کشور رو به کاهش نیست.

همیشه این سوال هموراه در ذهن برخی خبرنگاران حوزه حوادث جاری است که هر روز بیش از 100 خبر از دستگیری و انهدام باندهای تبهکاری در رسانه‌ها منتشر می شود و هموراه رییس پلیس و رییس کلانتری‌ها از اقدامات ضربتی خود خبر می دهند ولی هنوز مجرمان سابقه دار و تازه کار در سطح شهر به کارهای غیر قانونی و غیر عرفی خود ادامه می دهند و احساس ترس هر روز در دل مادران نگران، تشدید می شود که آیا امروز هم در کنار خانواده خود صحیح و سالم خواهم ماند؟

وقتی بعد از یک روز سخت کاری به خانه می روی و می بینی درب خانه ات باز است و جای ساده ترین وسایل زندگی خالی است اولین چیزی که به ذهنت می‌رسد این است که با 110 تماس بگیری. مرکزی که خود را حافظ امنیت تو می داند.

بعد از اولین بوق اپراتور منتظر شنیدن صدای توست. با صدایی لرزان می گویی: تلویزون و فرش خانه‌ام را دزدیده‌اند.

انتظاری که تو از اپراتور داری و پاسخی که او می دهد کاملا متفاوت است: جناب اگر طلا و جواهر دزدیده‌اند می توانی شکایت کنی در غیر این صورت کاری از دست ما بر نمی آید.

آیا غیر از این است که اگر از سرو صدای همسایه‌ات کلافه باشی پلیس بدون هیچ چشم داشتی در کنار توست ولی اگر در خیابان معتادی برایت مزاحمت ایجاد کند این تو هستی که مقصر شناخته می شوی که حتما تو اشتباهی مرتکب شدی که او تو را مورد آزار و اذیت قرار داده است و اگر شکایت کنی از تو انتقام خواهد گرفت.

شاید بتوان این طور استنباط کرد که مردم دیگر به حافظ امنیت و آرامش خود اعتماد ندارند وقتی که پوشیدن مانتوی کوتاه جرم و اعتیاد یک بیماری است.

*خبرنگار حوادث
کد خبر: 24636

وب گردی

وب گردی