تهران-ایسکانیوز: با گسترش روز افزون و سرسام آور تلفن های همراه هوشمند و نفوذ برنامه های مسنجر در میان جوانان، ناخودآگاه فاصله افراد با کتاب و کتابخوانی نیز بیشتر و بیشتر شد و جوانان برای پر کردن اوقات خود به جای کتاب ها به سراغ این برنامه ها رفتند که با قابلیت چندرسانه ای بودن و امکان اشتراک فیلم و عکس برنامه هایی بسیار جذاب بودند. این میان متصدیان عرصه فرهنگ نیز تلاش کردند از این امکان استفاده کنند و کم کم نرم افزارهای کتابخوان و کتاب های الکترونیکی نیز به وجود آمدند و البته در سرتاسر دنیا با استقبال فراوانی مواجه شدند. چنانچه بزرگترین کتاب فروشی های دنیا در کنار نسخه چاپی کتاب خود نسخه الکترونیکی آن را نیز به فروش می رسانند. هرچند این امر در کشور ما همچنان محدود است اما با شکل گیری فروشگاه های الکترونیکی مثل فیدیبو در کشورمان نیز گام هایی در این زمینه برداشته شد. در این راستا فرهنگسرای عطار نیشابوری  دست به اقدامی جالب و خلاقانه در این زمینه زده است. در این طرح که کتابخانه همراه نام دارد قرار است محتواهایی از کتاب های مختلف در زمینه های گوناگون توسط کارشناسان تهیه شود و از طریق برنامه های مسنجر چون وایبر، واتس آپ، تلگرام و ...در دسترس علاقمندان قرار گیرد و از این طریق دوستداران کتاب با بریده هایی از کتاب ها از طریق نوشته، فیلم یا عکس آشنا شوند.

WhatApps-Viber-Skype-Tango-IM-thumb-300x293-1333

در این خصوص حسن آذری رئیس کتابخانه فرهنگستان عطار نیشابوری و طراح اصلی کتابخانه همراه به خبرنگار ادبیات ایسکانیوز گفت: کتابخانه همراه برنامه ای است که برای فضای مسنجرهای تلفن های همراه مثلا در فضای وایبر، واتس آپ لاین و تلگرام ایجاد شده است. با توجه به اینکه ضریب نفوذ این برنامه ها در حال حاضر بسیار زیاد است و آمار قابل توجهی دارد، ما تصمیم گرفتیم خلاصه ای یا سطرهایی از کتاب های معروف را به صورت کلیپ یا به صورت عکس خالی تهیه کنیم و به این شکل به مخاطبان ارسال کنیم.

وی ادامه داد: این مطالب شامل قسمت هایی از کتاب ها یا خلاصه کتاب است که البته بستگی دارد به نوع کتاب، اینکه مناسبتی داشته باشیم یا نه یا هدفمان چیست. با استفاده از کارشناسان خبره در زمینه های جامعه شناشی، روانشناسی، ادبیات، تاریخ و دینی مطالبی را تهیه می کنیم و این مطالب را تبدیل می کنیم به عکس، فیلم یا کلیپ و برای مخاطبان ارسال می کنیم و از آنها می خواهیم که اگر راضی بودند آنها نیز برای دوستانشان ارسال کنند.

آذری درباره هدف این طرح ادامه داد: هدفمان در درجه اول ترویج فرهنگ مطالعه است و اینکه وقتی مردم به کتابخانه نمی آیند ما به سراغ آنها برویم و متون کتابخانه ای مان را برایشان ببریم. اینکه ضریب نفوذ گوشی های همراه خیلی بالاست این امکان را به ما می دهد که از این طریق بتوانیم فعالیت های کتابخانه ای مان را گسترش بدهیم و نکته دیگر اینکه این مطالب سخیفی که اکنون در وایبر و واتس آپ می چرخد شاید به این دلیل است که ما نمی توانیم مطالب خوب تولید کنیم.

طراح کتابخانه همراه درباره المان های انتخاب کتاب ها  افزود: این مطالب از کتاب های معروف تولید می شود. برای انتخاب کتاب ها کارشناسانی داریم و این کارشناسان هستند که تصمیم می گیرند. در این انتخاب ها  باید حوصله مخاطب را در نظر بگیریم و به طور خلاصه بتوانیم مطالب مفید ارائه کنیم. کتاب ها را هم کارشناسان و کتابداران انتخاب می کنند.

وی در پاسخ به این سوال که چه کسانی می توانند این مطالب را دریافت کنند گفت: ما از اعضا و شرکت کنندگان جشنواره های قبلی مان بانک مخاطبی داریم که برای آنها ارسال می کنیم و آنها نیز برای دوستانشان ارسال می کنند. افراد جدیدی نیز که می خواهند در فهرست دریافت کنندگان این مطالب قرار بگیرند، می توانند شماره 2 را از طریق پیام کوتاه یا در وایبر و واتس آپ و لاین به شماره 09197743384 ارسال کنند.

آذری در پایان درباره منشا این ایده گفت: مردم همیشه از مسئولان فرهنگی یک قدم جلوترند، مثلا مردم در ایام نوروز خودشان کلیپ تهیه کردند و دست به دست چرخید. اما تا کنون ندیده بودیم از این دست کارها که مسئولان فرهنگی به این فکر بیفتند که از این اپ ها به این شکل استفاده شود.


کد خبر: 247073

وب گردی

وب گردی