تهران- ایسکانیوز: در حالیکه قرار بود تئاتر عروسکی "اپرای سعدی" به مناسبت بزرگداشت روز این شاعر بزرگ به صحنه رود اما اکنون از صدور مجوز آن جلوگیری شده است. حضور سحر محمدی که در گذشته به دلیل انتشار یک کلیپ تکخوانی بر سر زبان ها افتاده است دلیل اصلی مجوز نگرفتن این اثر نمایشی به شمار می آید؛ هر چند معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد قول مساعد داده که این اجرا حتما به صحنه می رود و معاون سیاسی- امنیتی استانداری فارس گفته است: هیچ مانعی برای اجرای اپرای "سعدی" در شیراز وجود ندارد.


 به گزارش خبرنگار تئاتر ایسکانیوز، اما ماجرای واقعی چیست. ماجرا از این قرار است که بهروز غریب‌پور روز گذشته (22 فروردین‌ماه) گفته بود: برخی گروه‌ها و سایت‌ها تهدید کرده‌اند که در صورت حضور گروه نمایشی «اپرای سعدی» با آن‌ها برخورد می‌کنند، آن هم مشابه برخوردی که با علی مطهری، نماینده مجلس شورای اسلامی در شیراز شد.


تهدید برای چیزی که وجود ندارد!


 سرپرست گروه نمایشی «آران» دلیل این مساله را حضور سحر محمدی و تک‌خوانی او دانست و اظهار کرد: این هنرمند که به عنوان بازیگر- خواننده و در واقع آواگر در نمایش حضور دارد، نقش خواهر منصوربن حلاج را ایفا می‌کند، اما مسئله اینجاست که گویا عده‌ای تصور کرده‌اند، او قرار است به‌صورت زنده در این نمایش عروسکی بخواند که اصلا این طور نیست.


 او تاکید کرد: خانم محمدی همانند دیگر افرادی که به جای هر کدام از عروسک‌های نمایش بازی کرده‌اند، نقشی را بر عهده داشته و ما از هیچ اصولی عدول نکرده‌ایم. در این نوع نمایش عروسکی، دیالوگ نقش‌ها به شکلی فاخر گفته می‌شود و لهو و لعبی در کار نیست.


 با این حال قضیه به همین جا ختم نشد و این طور گفته شد که برای صدور مجوز در شیراز ابتدا باید مجوز کار توسط مسئولان مربوط در تهران صادر شود. در این راستا شب گذشته سه نفر(زهرا صبری، حجت علیخانی و یدالله وفاداری) از اداره نظارت و ارزشیابی مرکز هنرهای نمایشی اپرای عروسکی سعدی را بازبینی کردند تا مشخص شود آیا امکان صدور مجوز هست یا خیر.


 غریب‌پور دراین‌باره توضیح داد: این ناظران با احترام و هنرمندی با نمایش برخورد کردند و اجرای آن را بلامانع دانستند، اما در عین حال گفتند که براساس تماس تلفنی که با آن‌ها گرفته شده است، ‌نمی‌توانند با وجود تک‌خوان‌های زن مجوزی صادر کنند.


 در این بین، ‌رضا دادویی رییس شورای نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی هم در گفت‌و‌گویی اعلام کرد: گروه بازبینی روز گذشته به تماشای این نمایش نشستند و از نظر ما هیچ مشکلی وجود ندارد، یعنی این اپرا از نظر نمایشی هیچ مشکلی ندارد و فقط منتظر صدور مجوزهای لازم از سوی دفتر موسیقی معاونت امور هنری برای بخش موسیقی کار هستیم.


2-1-2013919173428

 او هم‌چنین درباره اینکه پیش از این مجوزها از سوی دو مرکز صادر نمی‌شد،‌گفت: این قانون به تازگی وضع شده و اجراهایی مانند اپراهای نمایشی توسط دو نهاد قضاوت می‌شوند و مجوز دریافت می‌کنند، بنابراین بخش نمایش توسط شورای ارزشیابی و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی و مجوز بخش موسیقی توسط دفتر موسیقی صادر می‌شود.


 اما سرانجام، مدیرکل دفتر موسیقی هم اظهار کرد: اپرای سعدی دارای تک‌خوان زن است و طبق قوانین دفتر موسیقی ما، نمی‌توانیم به تک‌خوان زن مجوز دهیم.


 پیروز ارجمند گفت: با شرایط فعلی به اپرای سعدی نمی‌توانیم مجوز دهیم؛ مگر آنکه بخش تک‌خوانی به‌صورت همخوانی انجام یا حذف شود.


اپرای سعدی مجوز نمی‌گیرد


در همین راستان مدیر کل دفتر موسیقی اظهار کرده است: اپرای سعدی دارای تک‌خوان زن است و طبق قوانین دفتر موسیقی ما، نمی‌توانیم به تک‌خوان زن مجوز دهیم.

پیروز ارجمند گفته است: ما درباره اپرای سعدی و مواردی این‌چنینی براساس قواعد دفتر موسیقی به تک‌خوان زن نمی‌توانیم مجوز دهیم.  پیش از این نیز مواردی وجود داشته و تک‌خوان زن به روی صحنه رفته است اما وقتی ناظر ما این مورد را بررسی کرده ما به‌شدت با این تخلف برخورد کردیم و شب‌های دیگر اجرا را لغو کردیم.

ارجمند یادآور شد: با شرایط فعلی به اپرای سعدی نمی‌توانیم مجوز دهیم؛ مگر آنکه بخش تک‌خوانی به‌صورت همخوانی انجام یا حذف شود.

آیا اپرای سعدی در شیراز اجرا می شود؟


در پی انتشار اخباری مربوط به حاشیه‌های اجرای اپرای عروسکی سعدی همزمان با اول اردیبهشت‌ماه یادروز سعدی در شیراز کدخداپور معاون سیاسی- امنیتی استانداری فارس گفت: اول اردیبهشت هر سال شیراز میزبان اندیشمندان و هنرمندان کشور برای برگزاری مراسم یادروز سعدی است که شامل بخش‌های علمی، فرهنگی و هنری می‌شود. امسال نیز شیراز با هوای بهاری و شکوفه های نارنج در انتظار اجرای اپرای سعدی و ارایه سخنرانی‌های علمی است.


وی با اشاره به مطالب منتشر شده در برخی از سایت‌ها درباره یکی از خوانندگان زن این اپرا گفت: گفتنی است که هیچ هنرمند زن یا مردی در شیراز جمعی و یا به تنهایی اجرای زنده موسیقی نخواهد داشت و تئاتر اپرای عروسکی سعدی توسط نزدیک به صد عروسک اجرا می‌شود که صدای گویندگان آن قبلاً ضبط شده است و همزمان با اجرا پخش می‌شود.


بهروز+غریب+پور

 وی افزود: استاد غریب‌پور که در کارنامه هنری خود ساخت و اجرا اپرای عاشورا، مولوی و حافظ را دارد بارها در زمان دولت پیشین با همین شیوه و خوانندگان در شیراز به اجرای اپرا پرداخته و آخرین آن اپرای حافظ و مولوی بوده است. هم‌اینک نیز ستاد برگزاری مراسم یادروز سعدی براساس برنامه‌های اعلام شده آماده برگزاری اجرای اپرای فاخر سعدی در شیراز است.


 کدخداپور افزود: ما در استان مجری قانون و سیاست‌های دولت هستیم و امنیت کامل برای مردم، هنرمندان و سیاستمداران در شهر شیراز که به گرمی و مهمان‌ نوازی شهره ایران و جهان است برقرار است و از بعضی اظهار نظرها مبنی بر نبود امنیت برای هنرمندان در شیراز تعجب می‌کنم.


وی افزود: در صورت صدور مجوزهای لازم از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچ مانعی برای اجرای اپرای سعدی در شیراز وجود ندارد.


و اما ...


بر اساس این گزارش، بهروز غریب‌پور که در سال‌های گذشته اپراهای عروسکی مختلفی از جمله «لیلی و مجنون»، «حافظ»، «عاشورا» و «رستم و سهراب» را اجرا کرده است، از مدتها قبل در تدارک اجرای «اپرای سعدی» بود تا آن را به سی‌و‌سومین جشنواره تئاتر فجر برساند،‌ اما به دلیل مسائل مالی و اینکه معتقد بود دست کم 150 میلیون تومان برای کار نیاز است، این اثر هنری به جشنواره نرسید.


پس از آن غریب‌پور اعلام کرد که تلاش می‌کند با توافق‌هایی که با بنیاد رودکی صورت گرفته و منابع مالی که تامین خواهد شد، این نمایش عروسکی را به جشنواره موسیقی فجر برساند که آن هم درنهایت اتفاق نیفتاد.


در آخرین روزهای سال گذشته و در شرایطی که این کارگردان تئاتر از آماده شدن کارش خبر می‌داد، گفت که اپرای عروسکی سعدی همزمان با بزرگداشت این شاعر در روز اول اردیبهشت‌ماه در شهر شیراز رونمایی می‌شود، اما حاشیه‌هایی پیش آمد که ابتدا اجرای این نمایش را در هاله‌ای از ابهام فرو برد و بعد هم با تاکید مدیر کل دفتر موسیقی مبنی براینکه به این اپرای سعدی مجوز اجرا نمی‌دهد، به نظر می‌رسد کل کار منتفی شده است.





کد خبر: 248799

وب گردی

وب گردی