تهران-ایسکانیوز: نمایشگاه کتاب تهران را شاید بتوان به جرات مهمترین اتفاق فرهنگی کشور به خصوص در حوزه نشر و کتاب دانست. از همین روی هرساله از روزهای آغازین سال تمام دست اندرکاران حوزه نشر کشور به تکاپو می افتند و سعی می کنند در این فرصت کمتر از دوماهه خود را برای شروع و برگزاری هرچه بهتر نمایشگاه کتاب آماده کنن. امسال نیز برطبق سنوات گذشته نمایشگاه تهران در اردیبهشت ماه در مصلی تهران برگزار می شود. امسال زمان نمایشگاه از 16 تا 26 اردیبهشت ماه است. از این رو و با توجه به اهمیت این ماجرا در بخش ادبیات ایسکانیوز هرهفته پنجشنبه ها گزارشی کامل ارائه خواهیم کرد از آنچه در حوزه نمایشگاه کتاب روی داده و نگاهی اجمالی به مراحل آماده سازی نمایشگاه خواهیم داشت.

خرید120میلیارد ریالی دانشگاه آزاد و وزارت بهداشت

در آغاز این هفته امیر مسعود شهرام‌نیا قائم مقام بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، از صورت گرفتن توافق  جداگانه با دانشگاه آزاد و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برای خرید کتاب‌های خارجی با اعتباری بالغ بر 120 میلیارد ریال از نمایشگاه کتاب تهران خبر داد. وی گفت: پس از مذاکرات اولیه با نهادها و وزارتخانه‌های مرتبط مقرر شد دانشگاه آزاد اسلامی علاوه بر تخصیص بودجه خرید کتاب برای کتابخانه‌های آن دانشگاه، اعتباری ویژه بالغ بر 100 میلیارد ریال جهت خرید کتاب‌های خارجی از نمایشگاه کتاب تهران اختصاص دهد. همچنین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با مشارکت در این توافق اعتباری ویژه بالغ بر 20 میلیارد ریال جهت خرید کتاب خارجی برای واحدهای آموزشی تابعه آن مرکز هزینه خواهد کرد.

پایان ساخت سازه های بیرونی

همچنین در آغاز این هفته با خبر شدیم با تلاش پیمانکاران، کار ساخت سازه‌های بیرونی بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلی امام خمینی (ره) به پایان رسیده است. علاوه بر آن کار غرفه‌بندی سالن‌های بیرونی از روز شنبه 22فروردین آغاز شده و قرار است پس از برگزاری جلسه تشکل‌های نشر و بررسی تایید صلاحیت ناشران، نقشه غرفه‌بندی فضای درونی شبستان به پیمانکاران ارایه شود.

حمایت شورای شهر از نمایشگاه

در این هفته حجت الاسلام عبدالمقیم ناصحی، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران از حمایت شهرداری تهران از برنامه‌های کتاب و کتابخوانی خبر داد. وی گفته بود: نمایشگاه کتاب تهران نیز از این موضوع برکنار نیست و شهرداری و شورای شهر تهران با تمام توان از برگزاری نمایشگاه کتاب تهران حمایت خواهد کرد. نمایشگاه کتاب تهران یک موضوع فرهنگی است و شهرداری تهران هم سال‌هاست که تلاش دارد از یک نهاد خدماتی به یک نهاد فرهنگی و اجتماعی تبدیل شود.

20150412111229367 

آماده شدن ویزای 40 ناشر خارجی

علی فریدونی مدیر کمیته نظارت محتوایی در حوزه بین‌الملل نیز با اشاره به وظایف این کمیته عنوان کرد: کمیته نظارت محتوایی در حوزه بین‌الملل در ایام برگزاری نمایشگاه 2 وظیفه مهم بر عهده دارد. نخستین وظیفه این کمیته نظارت و ارزشیابی کتاب‌های عربی و لاتین است که از هم اکنون فعالیت‌های اجرایی آن با انتخاب نیرو در حال انجام است. همچنین فریدونی خبر داد: با هماهنگی انجام شده با کمیته بین‌الملل ویزای 40 ناشر و نمایندگی نشر خارجی برای حضور در بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب آماده شده است و در حال پیگیری امور تشریفات برای حضور این ناشران در نمایشگاه کتاب تهران هستیم.

انتصاب اعضای هیات داوران برای انتخاب ناشر نمونه

همچنین در دوشنبه هفته ای که گذشت، با حکم سید عباس صالحی رئیس بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، اعضای هیات داوران انتخاب ناشر نمونه سال 1393 منصوب شدند و همایون امیرزاده به عنوان رئیس هیات داوران انتخاب شد. صالحی در این حکم انتظارات خود از این داوران را اینگونه بیان کرد:  حمایت هوشمندانه از ناشران تاثیرگذار در جهت ارتقاء سطح و توسعه نشر حرفه‌ای، ایجاد خلاقیت و الگوسازی برای انتشار آثار ارزشمند فرهنگی و مشارکت در اعتلای سطح فرهنگ عمومی جامعه بر اساس تعاریف مندرج در مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد انتظار است.

5534_586

برنامه های سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب

 یحیی دهقانی، مدیر کمیته فعالیت‌های علمی، فرهنگی و سرای اهل قلم گفت: در این دوره از نمایشگاه با توجه به تغییرات انجام شده به طور متوسط روزانه 6 برنامه در نمایشگاه کتاب تهران خواهیم داشت. دهقانی در توضیح برنامه‌های کمیته فعالیت‌های علمی، فرهنگی و سرای اهل قلم اظهار کرد: برنامه‌های کمیته فعالیت‌های علمی، فرهنگی و سرای اهل قلم  به پنج بخش سرای اهل قلم، دانشگاهی، آموزشی، کودک و نوجوان و اهل قلم بین‌الملل تقسیم می‌شود و به طور متوسط روزانه 6 برنامه برگزار خواهد شد. وی همچنین گفته بود که برخلاف سال‌های گذشته که موضوع  بیشتر جلسات درباره اندیشه و تفکر بود، جلسات امسال به حوزه نشر اختصاص دارد و شاهد برگزاری برنامه‌های مختلفی در قالب جلسات نقد و بررسی، سخنرانی، پنل‌های آموزشی، میزگرد، تجلیل  و رونمایی خواهیم بود.

نخستین جلسه هیات داوران انتخاب ناشر برتر

 با توجه به انتصاب داوران جدید انتخاب بهترین ناشر، نخستین جلسه این هیات داوران 1393 با ریاست همایون امیرزاده رئیس هیات انتخاب ناشر نمونه سال روز سه‌شنبه برگزار شد. امیرزاده در این جلسه گفت: این جلسه به منظور بررسی آیین‌نامه انتخاب ناشر نمونه سال 1393 برگزار شده و معیارهای انتخاب ناشر مورد بررسی و تبادل نظر میان اعضاء قرار گرفت. گفتنی است تلاش های ما برای گفتگو با امیرزاده و پرس و جو از جزئیات ویژگی های انتخاب ناشر بی نتیجه بود. باید منتظر شد و دید که آیا انتخاب ناشر برتر امسال با انتخاب اعضای جدید رویکرد جدیدی خواهد داشت یا نه.

اطلاع رسانی بهتر برای نمایشگاه

محمدحسین متولی، مدیر کمیته اطلاع رسانی بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: علاقه‌مندان به نمایشگاه کتاب تهران می‌تواند اطلاعات مربوط به ناشران را یک هفته پیش از شروع نمایشگاه دریافت کنند. وی همچنین گفته بود : منتظر جانمایی ناشران در داخل فضای نمایشگاه هستیم تا بتوانیم هرچه زودتر اطلاعات نمایشگاه را در اختیار علاقه‌مندان به نمایشگاه کتاب قرار دهیم. وی ادامه داد: با توجه به هماهنگی‌های انجام شده در پی آن هستیم تا اپلیکیشن اطلاع رسانی نمایشگاه کتاب تهران را راه اندازی کنیم تا بازدیدکنندگان بتوانند علاوه بر سایت نمایشگاه اطلاعات را از طریق اپلیکیشن نمایشگاه نیز مشاهده کنند.تمام تلاش ما این است که بازدیدکنندگان بتوانند اطلاعات نمایشگاه را یک هفته زودتر از شروع نمایشگاه و از طریق سایت و اپلیکیشن نمایشگاه دریافت کنند.

 دانشجویان و طلاب بن می گیرند

بن مشارکتی دانشجویان و طلاب نه تنها به قوت خود باقی است، بلکه در سال جاری با افزایش 30 درصدی به مبلغ 40 هزار تومان افزایش پیدا کرده است. همچنین به منظور توزیع عادلانه بن کارت‌های الکترونیک، برای اولین بار در توزیع آن سهمیه‌بندی منطقه‌ای اعمال خواهد شد. وی در پایان خاطر نشان کرد: دستور العمل نحوه اختصاص بن‌های مشارکتی و اهل قلم به زودی اعلام خواهد شد.


کد خبر: 250344

وب گردی

وب گردی