تهران-ایسکانیوز: امروز، 2 اردیبهشت، روز زمین پاک است. هومان خاکپور، فعال محیط زیست و کارشناس منابع طبیعی، رهاسازی زباله‌ها را مهم‌ترین عامل در آلودگی زمین عنوان کرد.


خاک


هومان خاکپور در گفتگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، با اشاره به کمبود زیرساخت‌ها برای مبارزه با رهاسازی زباله‌ها گفت: رهاسازی زباله در زمین اولین معضل آلودگی زمین است. بخش اعظمی از این آلودگی به ساکنین هر منطقه مربوط می‌شود. در کشور ما زیر ساخت‌های فرهنگی در مورد مبارزه با رهاسازی زباله وجود ندارد.


او افزود: یکی از راه‌هایی که به تحقق شعار زمین پاک کمک می کند، مشارکت مردم و برخورد مسئولانه آنها است که شاه بیت نجات زمین به حساب می آید.


این فعال محیط زیست گفت: همه آلودگی زمین مربوط به مردم و رهاسازی زباله‌ها نیست. بخشی از آلودگی به کارخانه‌های بزرگ صنعتی برمی‌گردد که باید ضوابط لازم ایجاد شود تا معضل آلوگی‌های ناشی از پس آب‌های صنعتی برطرف شود.
خاکپور در مورد دفن زباله‌ها در شهرهای کوچک گفت: دستگاه‌های دولتی متولی که وظیفه جمع آوری زباله با آنهاست متاسفانه مکانی را برای دفن زباله تعریف نکرده‌اند و عملا جایی که زباله‌ها رها می‌شوند همان محل دفن آنهاست.
او افزود: دستگاه‌های نظارتی از بضاعت اجرایی لازم برخوردار نیستند و متاسفانه محله های جمع آوری زباله خود به کانونی برای آلوده شدن زمین تبدیل شده اند.
خاکپور در مورد زباله‌های بیمارستانی گفت: در مورد زباله‌های خطرناک بیمارستانی هم این مشکل را داریم به این معنی که محلی برای دفنشان وجود ندارد و در همان محل دفن زباله‌های خانگی زباله‌های خطرناک بیمارسانی هم رها می شوند.
هومان خاکپور افزود: زیرساخت‌های لازم برای تفکیک زباله‌های خانگی از بیمارستانی وجود ندارند.
او در مورد مهم‌ترین عامل آلوده سازی زمین، به زباله‌ها اشاره کرد و گفت: رها سازی زباله‌ها سهم بیشتری در آلوده کردن زمین دارد مخصوصا در استان‌های غربی کشور که از لحاظ صنعتی کمتر توسعه یافته‌اند.


کد خبر: 253921

وب گردی

وب گردی