تهران-ایسکانیوز: نوشابه های انرژی زایی که سرشار از کافئین هستند ریتم ضربان قلب را تغییر می دهند.

گروهی از دانشمندان دانشگاه بن در آلمان، قلب 17 فرد را یک ساعت پس از نوشیدن نوشابه های انرژی زا زیر نظر گرفتند.

نتایج این بررسی نشان داد، پس از نوشیدن نوشابه های انرژی زا میزان انقباض های قلب افزایش می یابد.

پژوهشگران این مطالعه به نوجوانان و جوانانی که این نوشابه ها را می نوشند، توصیه کردند هر سال با مراجعه به پزشک از سلامت قلب شان مطمئن شوند. آنها همچنین اعلام کردند، افرادی که از بیماری های قلب و عروق رنج می برند باید از این نوشابه ها بپرهیزند.

دکتر جوزف دورنر، استاد دانشکده پزشکی دانشگاه بن و سرپرست این مطالعه گفت:« تا به حال از تاثیر مخرب نوشابه های انرژی زا بر عملکرد قلب بی خبر بودیم. »

او افزود:« میزان کافئین موجود در این نوشابه های سه برابر بیشتر از کافئین موجود در قهوه و نوشابه های گاز دار است. عوارض جانبی نوشیدن این نوع نوشابه ها عبارتند از: افزایش فشار خون، افزایش ضربان قلب، تشنج و مرگ ناگهانی »

محققان، به افراد شرکت کننده در این مطالعه، نوشابه های انرژی زا که در هر 100 میلی لیتر حاوی بیش از 32 میلی گرم کافئین و 400 میلی گرم taurine - اسید آمینه ای خاص - بود، نوشاندند.

تاثیر کوتاه مدت

متخصصان، یک ساعت پس از نوشیدن نوشابه انرژی زا توسط افراد شرکت کننده در مطالعه، شاهد انقباض شدید بطن چپ قلب آنها بودند.

دکتر دورنر افزود:« ما نشان دادیم حرکات انقباضی قلب افرادی که نوشابه های انرژی زا می نوشند در کوتاه مدت افزایش می یابد. اما دقیقا نمی دانیم در نتیجه چه اعمالی این حرکات انجام می گیرند. »

پژوهشگران در انتها به کودکان، نوجوانان و افرادی که ضربان قلب طبیعی ندارند توصیه کرد از نوشیدن نوشابه های انرژی زا بپرهیزند.
کد خبر: 25641

وب گردی

وب گردی